کارشناس بی بی سی فارسی در بررسی علل اختلافات شدید گروه‌های سیاسی عنوان کرد که این گروه‌ها خطرات یکدیگر را حس کرده و آنرا مهمتر از براندازی جمهوری اسلامی می‌دانند.

ضدانقلاب آنچنان دچار دودستگی و اختلاف شده که حتی بی بی سی فارسی نیز برای بررسی این موضوع نشست کارشناسی برگزار کرده است.  طی همین نشست «حسین باستانی» کارشناس این رسانه انگلیسی با بیان اینکه بررسی و جمع بندی نسبت به اختلافات اردوگاه ضدانقلاب داشته است، گفت: «اپوزیسیون از کار سخت که مقابله و براندزای بود به یک کار آسان که مقابله با همدیگر بود حرکت کرد و کار به جایی رسید که توجیهات نظری هم ایجاد شد؛ به طور مثال خطر بخش‌های از اپوزیسیون بسیار بالاست (سازمان منافقین و تجزیه‌طلبان کومله) بنابراین گفته شد که تمرکز بر اختلافات و خطر‌های داخلی اپوزیسیون از مقابله با حکومت ایران مهمتر است.»

وی مطرح کرد که تا ابد این اختلافات می‌تواند ادامه یابد و بخش‌های مختلف ضدانقلاب در مقابل هم ایستاده و با ضربه زدن به یکدیگر احساس پیروزی از نوع تبلیغاتی داشته باشند در حالی که اتفاق خاصی برای حکومت نمی‌افتد و هیچ ضربه‌ای نیز از این موضوع نمی‌خورد.

باستانی افزود: «همه بخش‌های اپوزیسیون می‌توانند این احساس پیروزی تبلیغاتی را در قبال هم داشته باشند و یکدیگر را از اعتبار ساقط کنند، اما چیزی که در انتهای این موضوع می‌ماند اپوزیسیونی است که کلیت آن از اعتبار ساقط شده و نمی‌تواند نقشی را در مقابل حکومت داشته باشد.»

باستانی، اما با اشاره به اینکه نمی‌توان از گذشته گروه‌های ضدانقلابی نیز صرف نظر کرد گفت: «بحث از نظر‌ها در این حوزه خارج شده و به سمت بی‌حیثیت‌سازی کل اپوزیسیون حرکت می‌کند.»

سخنان کارشناس ارشد بی بی سی فارسی دارای کلیدواژه‌های قابل تاملی است. اختلاف، گذشته، خطر گروه‌های سیاسی، بی‌اعتباری، بی‌حثیتی و ... این موارد به خوبی از معادلات اردوگاه ضدانقلاب حکایت دارد. 

درواقع ضدانقلاب از گروه‌های خطرناکی تشکیل شده‌اند که وقتی در قالب یک منشور به طور دستوری قرار شد به هم نزدیک شوند خطر نظرات و تفکرات یکدیگر را به خوبی حس کردند و از زمان تشکیل همان منشور این اختلافات گسترده در اردوگاه معاندین شکل گرفت.

شورای همبستگی

در حقیقت همان منشور همبستگی سبب‌ساز برخورد نزدیک این گروه‌ها با یکدیگر و شناخت هر چه بیشتر از هم شد که همین موضوع موجب شد که آنها نسبت به خطرات گروه‌های مختلف معاند بیشتر آگاه شوند. گروه‌هایی که به دنبال تجزیه ایران بودند و گذشته تروریستی دارند و ... در منشور همبستگی یکجا جمع شدند. 

نکته حائز اهمیت این است که همه این گروه‌های سیاسی که حالا در اردوگاه ضدانقلاب گرد هم جمع شده‌اند در دوره‌های مختلف تاریخی از فضای سیاسی کشورمان پالایش شده و دور ریخته شده‌اند. 

درواقع اپوزیسیون به زباله‌دان سیاسی نظرات خطرناک و تفکرات فاسد شده تبدیل شده است که کارشناس بی بی سی فارسی نیز نمی‌تواند آنرا کتمان کند. اگر این تفکرات مثبت بود در فضای سیاسی داخلی ایران باید می‌ماند و حتی به بالندگی می‌رسید.

فضای اپوزیسیون در حال حاضر پر از اختلافات مختلف است. نحله‌های فکری فمنیستی، تجزیه طلبانه، سلطنت طلبی، فرقه گرایی و تروریستی و ... همه و همه ساختار اردوگاه ضدانقلاب را تشکیل داده‌اند که گام‌های گسترده‌ای علیه مردم و ایران برداشته اند و حتی در جنگ صدام حسین و حزب بعث عراق علیه ایران شرکت داشته‌اند.

 با این حال این گروه‌ها با نزدیک شدن به هم سیاهی یکدیگر را بیش از پیش دیدند و سعی دارند از همین عوامل خود را مبرا سازند. درواقع همبستگی و یکپارچگی این گروه‌ها نه تنها باعث هم افزایی آنان و گرایش مردم ایران نمی‎شود بلکه مجموعه و کلکسیونی از پستی‌ها و خیانت‌ها را می‌سازد که قطعا جامعه ایران این موارد را پس خواهد زد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار