مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: ما بنا داریم با مستند‌های تلویزیونی به شبهات ایجاد شده درباره امام خمینی (ره) پاسخ بدهیم.

نشست خبری حجت‌السلام و المسلمین علی کمساری، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با موضوع تشریح فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مناسبت سی و ششمین سالگرد موسسه در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار شد.

حجت‌السلام کمساری درباره نقش این موسسه در انعکاس تصویر امام خمینی (ره) گفت: به هر حال، ۳۶ ساله‌های ما امام خمینی (ره) را ندیدند. حتی ۴۰ ساله‌های ما از چهار سالگی‌شان امام را به یاد دارند. ما باید تلاش کنیم تصویر بدون سانسور و غیر کاریکاتوری را از امام راحل ارائه بدهیم. امسال جشنواره شعر در نیمه دوم سال برگزار می‌شود. 

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه مستند‌های متعددی را در دست تولید داریم، افزود: سال گذشته بابت شبهه ایجاد شده در آغازگری جنگ هشت ساله ایران و عراق مستند «دلیل آفتاب» را ساختیم. این مستند اکران‌های خصوصی داشت، که در حال مذاکره برای پخش آن از تلویزیون هستیم. این مستند بدون موضع‌گیری و جانب‌داری احساسی به این شبهه پاسخ می‌دهد که آیا آغازگر جنگ آن‌گونه که نهاد‌های بین‌المللی گفتند با صدام بوده، یا اخیراً بنا به صحبت‌های اخیری که گفته می‌شود بابت تصمیم اشتباه امام خمینی (ره) بوده است.

وی ادامه داد: یک سطح وقتی که گزنده و جهت‌دار می‌شود، شبهه پیش می‌آید. اگر شبهه از مرز جهت‌دار بودن عبور کند، تحریف می‌شود. ما در سطح شبهات ایجاد شده خود را موظف به پاسخگویی می‌دانیم و وظیفه نهاد‌های متولی جواب دادن است. ما بنا داریم با مستند‌های تلویزیونی به شبهات ایجاد شده پاسخ بدهیم. ما مستند «آغاز جنگ» را ساختیم، که قبل از اکران ده‌ها کارشناس نظامی، سیاسی و هنری مستند را دیدند. مستند دیگری ساختیم، که به شبهه نقش دولت‌های بیگانه در انقلاب اسلامی پاسخ می‌دهد. آنها این شبهه را مطرح کردند که خواست دولت‌های آمریکا و انگلیس سرنگونی رژیم شاهنشاهی و روی کار آمدن انقلاب اسلامی بود. 

به گفته حجت‌السلام کمساری، مستند دیگری که روی میز موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قرار دارد، با عنوان «امام مردم» درباره رابطه عاطفی امام با مردم است. وقتی امام مریض شدند و برای قلب‌شان به بیمارستان رفتند، صفی از مردم شکل گرفته بود. وقتی از یک جوان می‌پرسیدند تو برای چه آمده‌ای؟ می‌گفت من آمده‌ام قلبم را به امام بدهم. باید این صحنه‌ها نشان داده شود. نسل ۵۷ نسل جاهل و گمراه نبود. ما باید بتوانیم با زبان هنر این صحنه‌ها را به تصویر بکشیم. 

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه من بررسی کردم که بعد از فوت امام خمینی (ره) تئاتر فاخر کار نشده است، توضیح داد: تئاتر هم جزو آن دسته هنر‌های حسی است، که تاثیرگذاری بیشتری در بین هنر‌ها دارد. برای ما مهم بود کسی که می‌خواهد تئاتر بنویسد و کارگردانی کند، ارتباط مفهومی و محتوایی با سوژه هم داشته باشد. این تئاتر با نام «امام مردم» در بهمن در تالار وحدت اجرا خواهد شد. 

وی اعلام کرد که فردا به مناسبت سی و ششمین سالگرد موسسه از سه سایت رونمایی خواهد شد، که شامل نسخه جدید پرتال امام خمینی، سایت پاسخگویی به شبهات و نرم‌افزار هوشمندسازی آرشیو است.

حجت‌السلام کمساری در پاسخ به سوالی درباره بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: الان مبلغ بودجه‌مان ۱۸۰ میلیارد تومان است. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار