رییس اداره ثبت آثار، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان از ثبت دره و آبشار کشیت در فهرست میراث طبیعی ملی خبر داد.

 نادر علیدادی سلیمانی روز یکشنبه گفت: آبشار و دره کشیت، بخش گلباف، شهرستان کرمان پس از طی تشریفات قانونی در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

وی اظهار داشت: ثبت آبشار کشیت در فهرست میراث طبیعی ملی طی ابلاغی از طرف علی دارابی معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به محمدمهدی فداکار استاندار کرمان اعلام شد.

رییس اداره ثبت آثار میراث‌فرهنگی کرمان تصریح کرد: اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث‌فرهنگی است، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت آن شود، ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: دره و آبشار کشیت یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان است که در آن فرود آبشار از ارتفاع، حوضچه‌ای زیبا را ایجاد کرده است، این اثر ثبت ملی در ۴۰ کیلومتری شهداد و در کنار اثر ثبت جهانی بیابان لوت واقع شده است.

آبشار کشیت یکی از آبشار‌های بی نظیر و زیباست که در بخش گلباف شهرستان کرمان واقع شده است.

در آبشار کشیت آب از دیواره‌های دره می‌جوشد که موجب شده سرخس‌ها و گل سنگ‌های زیادی در اطراف دره کشیت رشد کند. این دره که در بخش غربی روستای کشیت واقع شده، این آبشار حوضچه‌ای طبیعی و بزرگ به وجود آورده که ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد و مردم محلی اعتقاد دارند عمق این حوضچه به دلیل ریزش آبشار‌ها مشخص نیست.

کشیت در بخش گلباف قرار دارد و از بافت تاریخی منحصر بفردی نیز برخوردار و دارای جاذبه گردشگری است. بعد از بافت تاریخی وارد مجموعه‌ای بسیار متراکم از درختان و پوشش گیاهی می‌شویم که حجم زیادی نخلستان را تشکیل داده‌اند.

گلباف در فاصله ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرقی کرمان قرار دارد.

منبع:ایرنا

برچسب ها: آبشار ، ثبت جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار