زائران بسیاری اربعین امسال مرز خسروی را برای تشرف به عتبات عالیات انتخاب کردند، اما این مرز هنوز نتوانسته آن جایگاه گذشته خود را برای تردد زوار به دست بیاورد.

مرز خسروی قدیمی‌ترین گذرگاه عبور زوار عتبات عالیات در کشورمان است که سابقه‌ای تاریخی در مسیر جاده ابریشم دارد؛ این مرز یادآور خاطره شیرین ورود آزادگان بعد از سال‌ها اسارت توسط رژیم بعث به کشورمان نیز هست.

متاسفانه حمله داعش به عراق و ناامنی این کشور و همچنین هجوم ویروس کرونا باعث تعطیلی چند ساله خسروی شد و در سال‌های اخیر با اعتبارات خوبی که در مرز مهران استان ایلام هزینه شد این مرز بیشتر مورد استقبال زوار عتبات عالیات قرار گرفت این در حالیست که بیشتر مسافرانی که قصد رفتن به مهران دارند باز هم باید از استان کرمانشاه و نزدیکی مرز خسروی عبور کنند.

البته خسروی یک مزیت بزرگ دارد که سایر مرز‌های کشورمان ندارند و آن هم مسافت کوتاه تا شهر‌های زیارتی عراق است.

اگر قطار سراسری ایران بالاخره بتواند خودش را به مرز خسروی برساند آن وقت در کنار بزرگراه کربلا که کنگاور در شرق استان را به غربی‌ترین نقطه استان یعنی خسروی متصل می‌کند، بستری مناسب برای حمل و نقل راحت مسافران فراهم می‌کند و به مزیت‌های مرز خسروی افزوده خواهد شد.

از طرفی تصویب طرح منطقه آزاد قصرشیرین مزیتی دیگر برای این مرز محسوب می‌شود چرا که با رونق گرفتن منطقه آزاد علاوه بر جذابیت‌های معنوی مرز خسروی جاذبه خرید برای زائران و مسافران به این منطقه افزوده می‌شود.

اما این طرح‌ها با، اما و اگر مواجهند چرا که اگر اعتبار مناسبی به ایجاد راه آهن خسروی داده نشود و رونق گرفتن منطقه آزاد قصرشیرین به همین روال کند و آرام باقی بماند تا سال‌های آینده نمی‌توان امید جدی به این طرح‌ها داشت.

ولی با این وجود برای تردد راحت زوار در سال‌های اخیر توجه‌هایی هم به مرز خسروی شده است؛ از ایجاد راه‌های دسترسی مناسب به این مرز گرفته تا ایجاد پارکینگ خودرو‌های شخصی و افزایش گیت‌های ورود و خروج مسافران در مرز، همچنین اربعین امسال بود که درمانگاه مجهز مرز خسروی توسط جمعیت هلال احمر به بهره برداری رسید.

اما اگر مسیر تردد زوار اربعین در استان کرمانشاه را از کنگاور تا قصرشیرین و مرز خسروی بدانیم لازم است در طول این مسیر مجتمع‌های رفاهی - خدماتی برای رفاه حال زائران ایجاد شود، درست است که در ایام اربعین شاهد برپایی موکب‌های متعدد در مسیر زائران هستیم، اما باید پذیرفت مجتمع‌های رفاهی مخصوصا همانند مجتمع‌های مجهز آستان قدس رضوی برای رفاه زائران بهتر است؛ لذا پیشنهاد می‌شود که مسوولان استان کرمانشاه با آستان قدس رضوی برای ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی در مسیر زائران اربعین در استان کرمانشاه در راستای طرح حرم تا حرم وارد مذاکره شوند.

نباید از نظر داشت که آستان قدس رضوی برای احداث مجتمع خدمات رفاهی در کرمانشاه که مسیر حرم تا حرم محسوب می‌شود کوتاهی کرده است که فقط ذکر یک مثال به وضوح گویای آن است؛ فاصله مشهد تا ساری مرکز استان مازندران حدود ۶۵۰ کیلومتر است ولی در طول همین مسیر حدود ۵ مجتمع خدمات رفاهی فعال بوده و موارد دیگری نیز در دست احداث است، اما فاصله مشابه کرمانشاه تا قصرشیرین که صرفا مسیر گردشگری مذهبی محسوب می‌شود حتی یک مجتمع خدماتی متعلق به آستان قدس رضوی ندارد.

پیشنهاد دیگر برای رونق گرفتن مرز خسروی ایجاد راهنمایان گردشگری مسلط به زبان عربی و نصب بنر‌های اطلاع رسانی در خصوص مزیت‌های آن در ورودی‌های استان نظیر فرودگاه، راه آهن، پایانه مسافربری و جاده هاست.

شاید بسیاری از زائران ندانند که اگر خسروی را برای تردد انتخاب کنند مسافت کمتری تا شهر‌های زیارتی عراق خواهند داشت ضمن اینکه با زیرساخت‌های ایجاد شده در این مرز با کمترین معطلی برای تردد مواجه خواهند شد.

با اینکه در سال‌های اخیر مرز خسروی دوباره رونق گرفته و با استقبال زائران مواجه شده است، اما نسبت به تردد ۹۱۴ هزار نفری سال گذشته آمار امسال با کاهش مواجه شد.

اینکه برخلاف پیش بینی مسوولان استان مبنی بر تردد ۲ میلیون نفری برای اربعین امسال در مرز خسروی نه تنها نسبت به سال گذشته افزایشی نداشتیم بلکه با کاهش فاحش آمار مواجه بودیم موضوعی است که باید مسوولان به دلایل آن اشاره کنند.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.