۳۷ تن از نمایندگان مجلس عوام انگلیس، در نامه‌ای مشترک خطاب به وزرای امور خارجه، دفاع و تجارت این کشور، توقف فروش قطعات جنگنده‌های اف۳۵ به رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.

 ۳۷ تن از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از احزاب سیاسی مختلف، در نامه‌ای مشترک خطاب به وزرای امور خارجه، دفاع و تجارت این کشور، با یادآوری تعهدات قانونی لندن نسبت به قوانین بین‌المللی بشردوستانه، توقف فروش قطعات جنگنده‌های اف۳۵ به رژیم صهیونیستی را در راستای افزایش فشار‌ها برای تحقق آتش‌بس در جنگ غزه، خواستار شدند.

 در این نامه که از سوی زهرا سلطانه نماینده منطقه «کاونتری‌ساوت» تنظیم و از سوی ۳۶ نماینده دیگر از جمله جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر امضا شده، آمده است: دولت اعتراف کرده است که به دلیل خطر آشکار نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی نمی‌تواند مجوز انتقال مستقیم قطعات اف-۳۵ به اسرائیل را صادر کند، اما مجوز‌های صادرات آن را از طریق کشور‌های ثالث، از جمله ایالات متحده تعلیق نکرده است.

آنها تصمیم دولت انگلیس در این زمینه را به باد انتقاد گرفته و تاکید کردند که معافیت یادشده با تعهدات قانونی لندن در زمینه عدم مشارکت در نقض قوانین بین‌المللی، جلوگیری از نسل کشی و کنوانسیون‌های ژنو مغایرت دارد. این نامه می‌افزاید: دولت هیچ دلیل منطقی ارائه نکرده است که چگونه معافیت به کار رفته در مورد قطعات اف-۳۵ با این تعهدات مطابقت دارد.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس بر همین اساس از دولت درخواست کرده‌اند که توضیح کاملتر و مناسب‌تری را در مورد ضرورت این معافیت و چگونگی تطابق آن با تعهدات بین المللی به مجلس ارائه کند.

دولت انگلیس دو هفته پیش حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را به دلیل «نگرانی از استفاده آنها برای نقض‌های جدی حقوق بشر بین‌المللی» به حالت تعلیق درآورد.

دیوید لمی وزیر امور خارجه انگلیس طی سخنانی در مجلس عوام گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته طی دو ماه گذشته، دولت چاره‌ای جز تعلیق این مجوز‌ها ندارد، زیرا آنها «می‌توانند برای تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرند.»

این ۳۰ مجوز مرتبط با قطعات هواپیما، پهپاد‌ها و بالگرد‌های نظامی و اقلام تسهیل کننده هدف‌گیری زمینی است، اما قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ از این تصمیم معاف شدند. جاناتان رینولدز وزیر تجارت و بازرگانی انگلیس در این باره ادعا کرد که «حفظ برنامه اف-۳۵ جزو لاینفک امنیت بین المللی بشمار می‌رود».

با این حال اعتراض‌ها به معافیت لندن در این زمینه روز به روز درحال افزایش است. هفته پیش ده‌ها هزار حامی فلسطین در خیابان‌های مرکز لندن تظاهرات کرده و خواستار توقف کامل فروش سلاح به رژیم صهیونیستی، توقف جنگ در غزه و برقراری آتش‌بس فوری در این منطقه شدند.

«برندان اوهارا»، قانونگذار حزب ملی اسکاتلند نیز چهارشنبه گذشته در جلسه پرسش‌وپاسخ از نخست وزیر انگلیس گفت: فرو ریختن بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۷ کیلوگرمی) به روی مناطق مسکونی پرجمعیت یک جنایت بوده و جای هیچ بحثی نیست که اسرائیل از جنگنده‌های اف-۳۵ استفاده کرده تا دقیقا چنین کاری را انجام دهد. این درحالیست که دولت تصمیم گرفت قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ را از تسلیحاتی که مجوزشان تعلیق می‌شود معاف کند. تمام کاری که لازم بود انجام دهد این بود که بگوید اسرائیل نباید از قطعاتی که بریتانیا تولید کرده استفاده کند. نخست وزیر، اما در کنار صندوق گزارشات ایستاد و گفت ما یا به قوانین بین‌المللی پایبندیم یا نیستیم. چرا او تصمیم گرفت که به این قوانین پایبند نباشد؟»

کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس در پاسخ ادعا کرد: ما استدلال‌های خود را ارائه کرده‌ایم و فکر می‌کنم کل اعضای منصف مجلس عوام از تصمیمی که ما اتخاذ کرده‌ایم حمایت می‌کنند. مهم‌ترین چیز اکنون این است که ما یک آتش‌بس را برقرار کنیم.

وی ادامه داد که دولت او به تلاش برای «تضمین آزاد شدن گروگان‌های باقی مانده (اسرای صهیونیست تحت کنترل حماس)، وارد شدن کمک‌هایی به شدت مورد نیاز در غزه به این باریکه و شروع یک فرآیند برای رسیدن به یک راه حل ۲ دولتی که تنها راه رسیدن به صلح پایدار است» ادامه می‌دهد.

بیش از ۱۱ ماه از جنگ در غزه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی ضمن کشتار مردم بی‌گناه فلسطین، بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در اثر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از آتش‌بس در غزه تصویب کرد، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که مشروعیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و عرصه بین‌الملل از دست داده است، بر تداوم جنگ اصرار دارد.

آخرین دور مذاکرات آتش‌بس در غزه به‌دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و اصرار بر مواضع جنگ‌طلبانه، بدون دستیابی به توافق پایان یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار