نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی، باعث شده است تا دلالان، انجیر نی ریز را خریداری و بدون فرآوری و بسته بندی مطلوب، از منطقه خارج کنند.

علیرضا بصیری مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: استان فارس نخستین تولیدکننده انجیر در ایران و شهرستان نی‌ریز یکی از قطب‌های تولید انجیر استان است.

او با اشاره به شروع برداشت انجیر نی ریز، تصریح کرد: همه ساله از اوایل مردادماه عملیات برداشت این محصول در باغ‌های دیم شهرستان شروع می‌شود و تا نیمه مهرماه ادامه دارد.

بصیری با اشاره به اینکه انجیرستان‌های دیم نی‌ریز از نظر کیفیت، کمیت و سالم بودن محصول در جهان دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ اضافه کرد: نزدیک به ۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد که ۴ هزار هکتار آن مثمر است و به ۲ صورت‌تر (تازه‌خوری) و خشک به بازار عرضه می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌های سال زراعی جاری و خشکسالی اخیر، پیش‌بینی می‌شود با کاهش محصول مواجه باشیم و کمتر از ۲ هزار تن انجیر برداشت شود که در مجموع، میزان محصول تولیدی نسبت به پارسال کاهش داشته است.

او تاکید کرد: عواملی، چون طغیان آفت کنه تارتن، نوسانات دمایی، وزش باد‌های شدید و ایجاد اختلال در فعالیت زنبور‌های گرده‌افشان، در عملکرد نهایی محصول تاثیرگذار است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انجیر نی‌ریز به کشور‌های هند، روسیه، چین، اروپای شرقی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، گفت: نبود سرمایه‌گذاری مناسب و صنایع تبدیلی در این بخش، باعث شده است که این محصول توسط دلالان خریداری و بدون فرآوری یا بسته بندی مطلوب، از منطقه خارج شود.

انجیر

برداشت ۱۶۰ تن آلو بخارای دیم از باغ‌های نی‌ریز

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز از برداشت ۱۶۰ تن آلوبخارای دیم خبر داد و گفت: عمده سطح زیر کشت این محصول در منطقه مشکان است.

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با اشاره به برداشت ۱۶۰ تن آلوبخارای دیم، اظهار کرد: عمده سطح زیر کشت این محصول در منطقه مشکان بالغ بر ۱۷۰ هکتار است که ۱۶۰ هکتار آن بارور است.

او افزود: همه ساله برداشت این محصول از اواسط مرداد ماه آغاز می‌شود و تا اواسط شهریورماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اضافه کرد: عملکرد محصول‌تر آلوبخارا در شرایط مناسب اقلیمی بالغ بر ۳ تن در هکتار است و با توجه به عوامل نامساعد جوی (خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی) در امسال، به حدود یک تن در هکتار کاهش یافته است.

بصیری تاکید کرد: این محصول بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید می‌شود و در تهیه غذا‌های مختلفی مانند مرغ، کوفته، خورشت اسفناج و فسنجان نیز کاربرد دارد.

آلوبخارا

مهاجرت زنبورداران و انتقال زنبورستان‌ها به فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی فراشبند از شروع مهاجرت زنبورداران و انتقال زنبورستان‌ها به این شهرستان از نیمه دوم شهریور خبر داد.

سید حسن موسوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند اظهار کرد: زنبورداران از نیمه دوم شهریور زنبورستان‌های خود را جهت استفاده از برداشت عسل کُنار که از مرغوبیت خاصی هم برخوردار است به این شهرستان انتقال می‌دهند.

او افزود: شهرستان فراشبند با وجود درختان کُنار زیاد و مرغوبیت عسل کُنار بدست آمده در سال‌های گذشته، باعث شده این شهرستان پذیرای زنبوردارانی از نقاط مختلف استان و استان‌های همجوار باشد.

موسوی تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی با مجوز‌های لازم و استقرار به زنبورداران، آن‌ها را در نقاط مختلف شهرستان تقسیم کرده تا از تراکم آنان در یک منطقه و بهره وری کم از عسل کُنار جلوگیری کند.

او گفت: پیش بینی می‌شود امسال میزبان ۳۵۰ بنه زنبورستان از نقاط مختلف کشور باشیم و بیش از ۴۰۰ تن عسل از زنبورستان‌های استقرار یافته برداشت شود.

برداشت آنغوزه تلخ در نی ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از برداشت آنغوزه تلخ از سطح هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه برداشت آنغوزه تلخ در این شهرستان تا اواخر شهریورماه ادامه دارد، اظهار کرد: نی‌ریز با سطح ۱۰۰ هزار هکتاری آنغوزه در عرصه‌های منابع طبیعی از دیرباز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به صورت خود رو بوده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر افزون بر یک هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که نزدیک به ۳۰۰ هکتار آن مثمر است.

بصیری بیان کرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت به طور متوسط ۱۸ مرتبه به صورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه از آن به‌دست می‌آید و پیش‌بینی می‌شود در امسال به علت خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی حدود ۹۰ تن صمغ آنغوزه برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌هایی از جمله چین و هندوستان صادر می‌شود.

آنغوزه تلخ

او اضافه کرد: دوره باردهی این گیاه هر ۵ تا ۷ سال یک بار است؛ از این‌رو برای افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، می‌توان اقدام به کاشت نشاء آنغوزه کرد که با این روش دوره باردهی ۲ سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

این گونه نادر گیاه بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد؛ ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر و طول برگ‌های بزرگ و ضخیم آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد؛ رویشگاه آن منحصرا ایران، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است؛ شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد.

گل‌های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند؛ رنگ میوه‌ها قهوه‌ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده‌ای به نام «اولئوگم رزین» به دست می‌آید که به «آنغوزه» مشهور و شیرابه آن به عنوان ماده‌ای خلط آور، ضدنفخ و اسپاسم روده‌ای مورد توجه بوده است.

برداشت پسته در داراب آغاز شد 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب از برداشت پسته از یک هزار هکتار باغ‌های پسته در این شهرستان خبر داد.

حبیب اله فتحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب با اشاره به برداشت پسته در این شهرستان، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حدود یک هزار و ۷۵۰ تن پسته‌تر از باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار شود.

او با بیان اینکه از اواسط شهریور ماه آغاز شده است و تا اواخر مهر ماه ادامه خواهد داشت، افزود: سطح باغ‌های پسته این شهرستان یک هزار هکتار است که ۳۵۰ هکتار آن بارور و مابقی غیربارور است.

این مقام مسئول تصریح کرد: میانگین عملکرد این محصول ۵ تن پسته‌تر در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب، مهم‌ترین ارقام تولیدی این محصول را احمدآقایی، کله قوچی، فندقی و اکبری عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های مناسب منطقه برای کاشت پسته، لزوم تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب باعث توسعه باغ پسته و ترغیب باغداران به کاشت این محصول شده است.

پسته

افزایش ۳ برابری صادرات کشمش بیضا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: صادرات کشمش امسال نسبت به پارسال افزایش ۳ برابری دارد و و علاوه بر بازار‌های داخلی به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: در امسال بیش از ۳۰۰ تن کشمش مرغوب به شیوه سنتی در این شهرستان تولید می‌شود و علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

او با بیان اینکه برداشت انگور از تاکستان‌های این شهرستان از اواخر تیرماه آغاز شده است، اضافه کرد: عرضه محصول این باغ‌ها به بازار تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا تصریح کرد: زمان مناسب برداشت انگور برای تهیه کشمش از ابتدای شهریورماه شروع می‌شود.

کشمش

مویدی افزود: به دلیل قیمت بالای خرید کشمش، تولید و صادرات کشمش امسال نسبت به پارسال افزایش ۳ برابری دارد.

او با بیان اینکه سطح باغ‌های انگور این شهرستان یک هزار و ۶۰۰ هکتار است، پیش بینی کرد: از سطح این تاکستان ها، ۲۴ هزار تن انگور از ارقام ریش بابا، عسکری، سمرقندی، نیریزی و رطبی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی بیضا گفت: ۵۰ درصد انگور تولیدی به صورت تازه خوری، ۲۰ درصد محصول برداشت شده تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه صنعتی و ۳۰ درصد به شکل کشمش، مویز، آبغوره، غوره خشک، پودر غوره، ترشی غوره، سرکه و شیره انگور، مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا ادامه داد: انگور محصولی کم آب بر و پر محصول است و با توجه به شرایط اقلیمی مناسب این شهرستان، انگور تولیدی از میزان قند بالایی برخوردار است و دارای طعم، کیفیت و بازار پسندی مطلوبی است.

برداشت گوجه فرنگی در ارسنجان 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: برداشت گوجه فرنگی از هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است. 

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار کرد: برداشت گوجه فرنگی از هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است و تا اوایل آبان ماه نیز ادامه دارد.

او ادامه داد: با احتساب متوسط عملکرد ۷۰ تن گوجه فرنگی در هر هکتار پیش بینی می‌شود کشاورزان ارسنجانی ۸۴ هزار تن محصول تولید و روانه بازار کنند.

گوجه فرنگی

این مقام مسوول تصریح کرد: مهم‌ترین رقم تولیدی گوجه فرنگی رقم بریویو، ۸۳۲۰ و سانسید است که نسبتا زودرس تا میان رس هستند و از لحاظ عملکرد و بازارپسندی شرایط مناسبی دارند و در مقابل آفات و بیماری‌ها نیز مقاوم‌تر هستند.

او افزود: شهرستان ارسنجان یکی از شهرستان‌های تولیدکننده گوجه فرنگی در استان فارس محسوب می‌شود که بخش عمده محصول تولیدی، فرآوری و محصول فرآوری شده به کشور‌های عربی نیز صادر می‌شود.

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای در ارسنجان 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای در سطح هزار هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار کرد: برداشت ذرت علوفه‌ای در ارسنجان معمولا از اواسط شهریورماه شروع و تا اوایل آبان ماه انجام می‌شود که در کشت زود هنگام، برداشت از اوایل شهریور ماه انجام می‌شود.

ذرت علوفه ای

او تصریح کرد: کوتاهی دوره رشد، یکنواختی رشد مزرعه، استفاده کمتر از آب، کاهش خطر سرمازدگی اواخر فصل و افزایش عملکرد در واحد سطح و تولید علوفه تازه در اوایل تابستان را از مزایای کشت زود هنگام ذرت علوفه‌ای است و ارقام زودرس ۴۰۰ و ۴۱۰ و ۷۰۴ به طور عمده در شهرستان کشت شده است.

زارعی فر بیان کرد: میانگین عملکرد در هکتار ذرت علوفه‌ای در این شهرستان ۷۰ تن است که پیش بینی می‌شود نزدیک به ۷۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای تولید شود که علاوه بر تامین نیاز واحد‌های دامپروری صنعتی و سنتی شهرستان، به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار