رئیس هیات نجات غریق و غواصی گیلان گفت: ۲۱۰ هموطن از ابتدای امسال تاکنون توسط ناجیان غریق در آب‌های ساحلی استان از غرق شدگی نجات یافتند.

هاشم اسماعیلی گفت: فصل شنا از دهه دوم خرداد آغاز شده و تا نیمه مهرماه ادامه دارد که با گرمی هوا و سفرهای تابستانه ۷۰۰ ناجی غریق در بیش از ۳۰۰ نقطه خطرآفرین و نیز ۲۲ طرح سالم‌سازی دریا در سطح سواحل استان فعالیت می کنند و تاکنون در سایه تلاش‌های آنان ۲۱۰ هموطن از غرق شدن نجات یافتند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین نجات یافته با ۵۱ نفر مربوط به سواحل شهرستان رشت است، ادامه داد: نجات یافتگان علاوه بر افراد بومی، هموطنانی از استانهای تهران، البرز، زنجان، اردبیل، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، قم، قزوین و هرمزگان بودند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی گیلان افزود: همچنین از این تعداد نجات یافته ۱۵۶ نفر را مردان و ۵۴ نفر نیز از بانوان بوده اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد کاهش محسوس و قابل توجه آمار غرق‌شدگان بودیم، عنوان کرد: متاسفانه امسال تاکنون ۱۳ نفر غرق شده‌اند که از این تعداد پنج غرق شده مربوط در آبهای ساحلی شهرستان رشت، یک نفر در تالش، یک نفر لنگرود، یک نفر در منطقه آزاد بندرانزلی، ۲ نفر هم در آبهای شهرستان رودسر و سه نفر در سواحل رضوانشهر جان باختند.

اسماعیلی افزود: در پیشگیری از غرق شدگی هوشیاری خانواده‌ها بسیار مهم است و امیدواریم همکاری خانواده ها با ناجیان غریق بیشتر شود تا شاهد کاهش تعداد غرق شده ها باشیم و از سوی دیگر در روزهای پرخطر از دریا استفاده نکرده و به هشدارها توجه کنند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه امسال تعداد مسافران بسیار بیشتر بود و همچنین روزهای زیادی نیز دریا خطرناک و مواج بود و از سویی مسافران به این عوامل و هشدارها و توصیه ها در استفاده از دریا توجه‌ نکرده و موجب افزایش تعداد غرق شده ها شده اند که بایددر این رابطه تدابیری اندیشید.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی گیلان اظهار کرد: در برخی از روزها حتی شناگران ماهر نیز جرات استفاده از دریا را ندارند اما شاهدیم که مسافران بدون توجه به توصیه‌های ناجیان غریق، ماموران و حتی هشدارهای هواشناسی به دلیل جذابیت موج از دریا استفاده می کنند که این کار بسیار خطرناک است و به همین دلیل شاهد غرق شدن برخی از هموطنان هستیم.

وی افزود: امسال تاکنون ۱۳ غرق شده داریم و نسبت به سال گذشته تعداد مغروقان بیشتر است اما این تعداد نسبت به ۲ سال گذشته که ۴۵ نفر بود کاهش خوبی دارد حتی زمان کرونا نیز تعداد مغروقان ۱۹ نفر بود.

وی در عین حال تصریح کرد: تعداد ۱۳ نفر هم زیاد است و هدف ما بر آن متمرکز است که هیچ مغروقی در گیلان نداشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه استفاده از دریا در طرح‌های سالم سازی شنا تا هفته دوم مهرماه ادامه دارد، بیان کرد: ناجیان غریق در مناطق خطرآفرین سواحل استان حضور دارند و امیدواریم مردم همکاری و تعامل خوبی داشته باشند تا شاهد هیچ حادثه تلخی هنگام استفاده از دریا نباشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته ۳۰۰ نقطه خطرآفرین در سواحل استان شناسایی شده بود با هماهنگی فرمانداری‌ها، هلال‌احمر و سایر مسئولان ذیربط این نقاط به روزرسانی شد و هم اینک این نقاط به ۳۴۰ مورد رسیده است.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی گیلان با اشاره به اینکه برای هر نقطه خطرآفرین به طور متوسط ۲ ناجی غریق تعیین شده که در طول ۳۰۲ کیلومتر از سواحل استان مستقر هستند، ادامه داد: سال گذشته کاهش چشمگیری در تعداد غرق شدگان داشتیم چنانکه با کاهش ۷۵ درصدی آمار غرق شدگان، تعداد فوتی ها به ۱۰ نفر رسید.

برچسب ها: نجات ، سواحل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.