مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: ۲ جشنواره برداشت محصول زغال‌اخته و گیلاس استان قزوین در تقویم ملی گردشگری به‌ثبت رسید.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با اشاره به موقعیت ممتاز اقلیمی و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد استان قزوین برای برگزاری جشن‌های محصول گفت: برگزاری جشن‌های محصول در مناطق روستایی از سنت‌های دیرینه و کهن در استان است که به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و گردشگران بسیاری برای شرکت در این جشن‌ها به مناطق روستایی استان سفر می‌کنند.

وی افزود: برگزاری این رویداد‌ها فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگ بومی، توانمند کردن جوامع محلی، افزایش مشارکت مردم، نشاط‌آفرینی و در نهایت توسعه گردشگری روستایی است.

خزائلی اضافه کرد: در همین راستا دو جشنواره محلی استان شامل جشن زغال‌‎اخته و جشن گیلاس در تقویم ملی رویداد‌های گردشگی به ثبت رسید که امیدواریم موجب شناخت و آشنایی بیشتر با این رویداد‌ها در سطح ملی و بین‌المللی و حضور بیشتر گردشگران در منطقه شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰ رویداد گردشگری استان در تقویم ملی به ثبت رسیده است، بیان کرد: با تلاش کارشناسان حوزه گردشگری اداره‌کل ثبت رویداد‌های استان قزوین در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور ادامه دارد که در صورت ثبت نهایی هر رویداد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جشن محصول زغال‌اخته هرساله در روز‌های پایانی تابستان به‌منظور شکرگزاری از خداوند برای برداشت انبوه این محصول در روستا‌های مختلف منطقه الموت به‌ویژه روستای هیر برگزار می‌شود. روستای هیر را می‌توان تولیدکننده مرغوب‌ترین نوع زغال‌اخته کشور به‌شمار آورد. برداشت زغال‌اخته از مردادماه آغاز می‌شود و تا اوایل مهرماه ادامه دارد و زمان برگزاری این جشن معمولا در شهریورماه است.

جشنواره گیلاس نیز از دیگر جشنواره‌های محلی است که به شکرانه تولید این محصول و هم‌زمان با فصل برداشت آن در تیرماه در روستا‌های مختلف گیلاس‌خیز منطقه الموت اعم از گازرخان، خشکچال، اندج و روستای الولک در بخش مرکزی قزوین برگزار می‌شود.

اجرای موسیقی و آواز‌های زیبای محلی، مسابقات محلی، بازی‌های سنتی، توزیع آش و پخت نان محلی، توزیع فرآورده‌های مختلف محصولات و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی از جمله مراسمی هستند که در جشنواره‌های محلی برگزار می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار