مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از ثبت دو رویداد دیگر عاشورایی قزوین شامل آیین‌های طبق‌گردانی و تعزیه‌خوانی در تقویم ملی رویداد‌های گردشگری خبر داد.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: مراسم شور زرآباد، سوم امام یا زنان طایفه بنی‌اسد، سوگواری زنانه حسینیه آقا سیدجمال، علامت‌کشی، طشت‌گذاری، زاری زاری روستای آکوجان، آیین چاق‌چاقی منطقه الموت، مراسم کومه شهرستان آوج و آیین مافی زیاران از جمله آیین‌های مذهبی استان هستند که پیش از این در تقویم ملی رویداد‌های گردشگری به ثبت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه با ثبت این دو رویداد تعداد آیین‌های مذهبی استان در این تقویم به ۱۱ عدد رسیده‌است، افزود: استان قزوین در شمار استان‎های پیشتاز ثبت رویداد‌های عاشورایی در تقویم ملی گردشگری قرار دارد که امیدواریم با ثبت و معرفی این رویداد‌ها در سطح ملی، قزوین با حال و هوای خاص خود در ایام محرم و آیین‌های عزاداری متعدد و ویژه‌ای که در جای‌جای استان برگزار می‌شود به یکی از مقاصد سفر‌های عاشورایی گردشگران تبدیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین عنوان کرد: هردوی این رویداد‌ها پیش از این به عنوان میراث فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده‌اند.

مراسم طبق‌گردانی یا طبق‌کشی از آیین‌های عزاداری مخصوص شهر قزوین است که هرساله در ایام سوگواری محرم و صفر توسط هیئت‌های عزاداری این شهر انجام می‌شود. طبق که در سایر نقاط ایران به نام حجله نیز شناخته می‌شود از قدیمی‌ترین ادوات سوگواری به‌شمار می‌آید، جنس طبق از چوبی به ارتفاع حدود یک و نیم متر و قطر یک متر تهیه می‌شود که در قدیم از طبق‌های گچی هم استفاده می‌شد و بیشتر قسمت‌های آن آینه‌کاری شده است. این طبق استوانه‌ای شکل را مردان بر سر گذاشته و حمل می‌کنند. در شهر‌های دیگر ایران طبق را هنگامی که جوانی فوت کرده باشد در مقابل منزل یا محل کار او قرار می‌دهند ولی در قزوین علاوه بر این کاربری در سوگواری‌های محرم و صفر نیز استفاده می‌شود به طوری که آن را بر روی سر گذاشته و به همراه دسته عزاداری حمل می‌کنند و در مقابل اماکن متبرکه و یا زمان برخورد با دسته دیگر، شخصی که آن را به روی سر دارد طبق را می‌گرداند.

تعزیه نمایش مذهبی است که شخصیت‌های آن به مصیبت‌خوانی واقعه کربلا می‌پردازند. مردم قزوین نیز از دیرباز با برپایی مراسم تعزیه‌خوانی در شهرستان‌ها و روستا‌ها تصاویری از واقعه عاشورا را نمایش می‌دهند تا مردم بطن و فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) را لمس کنند. این نمایش مذهبی در استان قزوین به‌ویژه در روستای حصارخروان به‌صورت سنتی از ده‌ها سال پیش مورد توجه مردم قرار داشته به نحوی که جنبه آیینی به خود گرفته و جزو رسوم آن منطقه شده و هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورا جمع کثیری از هموطنان بومی و غیربومی برای حضور در این مراسم آیینی به حصارخروان قزوین می‌روند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.