مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید گیاهان دارویی به ۵۱۵ هزار تن برسد که ۱۲۰ هزار تن از این میزان صادر می‌شود.

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال در نظر داریم که سطح زیرکشت دیم گیاهان دارویی را ۷۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

به گفته او، امسال پیش بینی می شود که  میزان تولید گیاهان دارویی را به ۵۱۵ هزار تن برسانیم که امیدوار هستیم علاوه بر نیاز کشور، ۱۲۰ هزار تن به بازارهای هدف صادر شود.

زینلی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته  مجموع سطح زیر کشت به ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزار هکتار می رسد. در شرایط دیم بسیاری از گیاهان ممکن است یکساله باشند که هر سال موظف به کشت هستیم.

برنامه ریزی برای صادرات ۲.۵ میلیارد دلار گیاهان دارویی تا افق ۱۴۰۷

 مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد از افزایش ۱۰ هزار هکتار کشت دیم خبر داد و گفت: با توجه به اعتباراتی که به ما تعلق می گیرد، موفق خواهیم بود که نیازهای کشور را تامین و بخشی را صادر کنیم، در حالیکه اگر بخواهیم ارزش واقعی گیاهان دارویی را افزایش دهیم  باید و به میزان صادرات ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۷ دست یابیم  بر این اساس تمام حلقه های تولید، فرآوری و بازار و تحقیق را باید ترمیم کنیم که نیازمند ۵ همت اعتبار است.

او افزود: ۵ همت اعتبار قابل تامین نیست  یا سازمان های مختلف توانایی پرداخت ندارند و حمایتی که دولت از بخش خصوصی باید داشته باشد کم است، لذا در حد ۵ تا ۱۰ درصد امکان افزایش صادرات گیاهان دارویی بصورت سال گذشته داریم‌. در حالیکه برای ایجاد ارزش افزوده یا کسب رتبه نخست تولید گیاهان دارویی در آسیا باید بصورت تخصصی به کشت گیاهان دارویی بیندیشیم تا با کشت علمی و داشت بصورت فنی و برداشت بصورت خاص، ارزش افزوده ایجاد کنیم.

 مشاور گیاهان دارویی وزارت جهاد ادامه داد: هرچقدر گیاهان دارویی با کیفیت کشت شود، ارزش افزوده بالایی خواهد داشت. براین اساس کشاورزان به اصول فنی بیش از حد توجه کنند.

او تولید زعفران سال گذشته را ۲۳۸ تن اعلام کرد و افزود: امسال انتظار برآن بود که تولید زعفران  به ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن برسد که بدلیل گرمای حادث شده از ۳۵۰ تن فراتر نخواهد رفت.

۹۰ درصد زعفران در ۳ استان تولید می شود

مشاور وزیر جهاد ادامه داد: بنابر آمار سال ۹۹، ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید شد که عوامل گرما و سرما باعث کاهش عملکرد تولید شده است  به طوریکه شرایط جوی موجب شده تا امسال تولید زعفران به ۳۵۰ تن برسد.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد زعفران در استان‌های خراسان‌ تولید می‌شود، افزود:  سایر استان‌ها با روش‌های نوین انجام می‌دهند که این امر موجب شده تا میزان عملکرد به ۵ کیلو برسد. حال امیدواریم با شرایط جوی مناسب در استان خراسان رضوی سال آینده به ۵۰۰ تن برسد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد سطح زیرکشت زعفران را ۱۲۷ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: برخی تشکل‌ها اطلاعات کافی ندارند، بدنبال این هستند که زعفران را به حاشیه بکشند و امیدوار هستیم قیمت واقعی زعفران را به جهان معرفی کنیم و بدنبال آن نیستیم که برخی افراد دلال و سودجو در اوج برداشت قیمت را کاهش دهند و محصول را از کشاورزان بخرند و در زمان خاص با قیمت‌های بالا در بازار عرضه کنند. گفتنی است با ورود مناسب محصول به بازار نقش دلالان کاهش می‌یابد و صادرکنندگان می‌توانند محصول را صادر کنند چراکه ارزش واقعی صادرات ۳ هزار دلار است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار