مجری طرح گندم گفت: تاکنون میزان خرید بذر گواهی شده گندم از ۵۰۰ هزار تن فراتر رفته که بر این اساس ۹۷ درصد برنامه تولید بذر محقق شده است.

سهراب سهرابی مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا) تا صبح امروز،  ۱۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰.۴ هزار میلیارد تومان  خریداری شده  که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۶۲۰ میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد داشته است.

او درباره پرداخت مطالبات گندمکاران افزود: تاکنون ۱۶۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم با اشاره به ۱۰ استان برتر خرید تضمینی گندم گفت: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزارتن، کردستان یک میلیون و ۱۶۷ هزارتن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزارتن، فارس ۹۱۴ هزارتن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۵ هزارتن، آذربایجان غربی ۶۷۰ هزارتن، آذربایجان شرقی ۵۹۵ هزارتن، لرستان ۵۳۶ هزارتن ،خراسان رضوی ۵۲۳ هزارتن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

عملیات برداشت گندم در مناطق سرد ادامه دارد

او استان های گلستان با ۱۰۰ درصد، اصفهان ۹۵ درصد، خراسان شمالی ۸۳ درصد، مرکزی ۷۲ درصد، همدان ۷۲ درصد، چهارمحال و بختیاری ۴۲ درصد، اردبیل ۳۸ درصد، خراسان رضوی ۳۸ درصد، آذربایجان شرقی ۳۸ درصد، خراسان جنوبی ۳۳ درصد، قزوین ۳۴ درصد و زنجان ۲۰ درصد را ۱۰ استان پیشرو دانست که بیشترین رشد میزان خرید تضمینی گندم  را در مقایسه با سال گذشته داشته اند.

سهرابی با بیان اینکه عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد همچنان ادامه دارد، افزود: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

۹۷ درصد برنامه تولید بذر محقق شد

او در مورد تولید بذر گندم نیز گفت: میزان خرید گندم بذری در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده از ۵۰۰ هزارتن گذشت و بالغ بر ۹۷ درصد برنامه تولید بذر محقق شده است.

 مجری طرح گندم با اشاره به مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار، تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان، برنامه ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققین در سطوح ملی و استانی، مصرف متعادل کودهای شیمیایی با تاکید بر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه، افزایش مصرف بذور لیبل دار و تنوع بخشی ارقام از طریق فعالیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات دیم و شرکت های خصوصی تولید بذر، مبارزه با آفات، بیماری ها و علف های هرز از طریق مدیریت خوب سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان ها، توسعه کشت های مکانیزه با همکاری بسیار خوب سازندگان دستگاه‌های خطی کار و سایر ادوات دنباله بند و تلاش مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و روسای ادارات فناوری های مکانیزه استان ها، توسعه سامانه های نوین آبیاری و اجرای طرح جهش تولید دیمزارها از جمله راهکارهای خودکفایی دانست.

او با بیان اینکه از سطح ۵.۲ میلیون هکتار کشت دیم ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار مرتبط با گندم است، آموزش کشاورزان، ایجاد بیش از ۱۰۰۰ مزرعه انتخاب مشارکتی ارقام، تغذیه و تراکم بوته  و ایجاد ۲۰۰ مزرعه اصلی و ۵۰۰۰ مزرعه تابعی پتانسیل خلاء عملکرد با همکاری دفتر گندم و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی را از مهم ترین علل بهره مندی کشاورزان از این طرح دانست.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار