در کنار حرم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) که همچون نگینی در شهر مشهد می‌درخشد، اماکن مذهبی و زیارتی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که زائران می‌توانند برای زیارت و سیاحت به آنجا بروند.

حرم مطهر امام رضا (ع) نخستین اولویت هر زائر و گردشگری به مشهد است که در هنگام ورود به این شهر به پابوسی امام هشتم شیعیان برود و با مولایشان خلوت کنند و راز دل با او بگویند، توصیف حضور در بارگاه مطهر رضوی و خیره شدن به گنبد طلایی حرم ضامن آهو در قالب کلمات نمی‌گنجد، همه خستگی‌ها نه تنها از تن که از جان رخت بر می‌بندند و آرامشی عجیب بر دل نقش می‌بندد.
ستارگان گرداگرد خورشید مشهدالرضا، امامزادگانی که در جوار شاه خراسان آرمیده‌اند
امامزادگان سید یاسر و ناصر (ع): آستان مقدس امامزادگان سیدیاسر و ناصر (ع) در پنج کیلومتری مشهد و در روستای گلستان از توابع شهرستان طرقبه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع که البته در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است، واقع شده است، این بقعه متبرکه دومین مکان زیارتی مشهد بعد از حرم مطهر رضوی به شمار می‌رود که سالانه پذیرای بیش از سه میلیون زائر ایرانی و خارجی است، در این امامزاده دو تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع) آرمیده‌اند.
ستارگان گرداگرد خورشید مشهدالرضا، امامزادگانی که در جوار شاه خراسان آرمیده‌اند
امامزاده سید غیاث‌الدین محمد (ع) معروف به گنبد خشتی: دومین مکان زیارتی و امام‌زاده‌ای که در مشهدمقدس واقع شده است، مقبره امام‌زاده سیدمحمد از نوادگان موسی‌بن‌جعفر (ع) معروف به گنبد خشتی است، این بنا در ابتدای خیابان طبرسی در کوچه‌ای به همین نام در مجاورت کوچه سیاه آب قرار دارد.

گنبد این آرامگاه خشتی است و به همین سبب آن را گنبد خشتی می‌نامند، این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته‌است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهارشاه‌نشین و هشتی ورودی بوده، بنا بر شواهد، بنیان اولیه این بنا در دوره تیموری صورت گرفته و در عصر صفوی و قاجار نیز تکمیل و تزئین شده‌است.
ستارگان گرداگرد خورشید مشهدالرضا، امامزادگانی که در جوار شاه خراسان آرمیده‌اند
امامزاده یحیی (ع) مشهد از سلحشوران بنی‌هاشم: امامزاده یحیی (ع) از برازنده‌ترین فرزندان زید و نواده حضرت امام زین العابدین (ع) و نام مادرش ریطه، دختر ابوهاشم عبدالله‌بن‌محمد حنیفه بود.

بقعه متبرکه امامزاده یحیی بن زید (ع) میامی در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد و ۳۸ کیلومتری شمال شهر رضویه در جوار روستای قدیمی به نام میامی قرار دارد و از روستا‌هایی است که به گفته کارشناسان ۶۱۰ سال قدمت دارد، بقعه امامزاده یحیی بن زید (ع) در مسیر مشهد نیز از نظر تجهیزات، امکانات و پذیرایی از زائران از شرایط مناسبی برخوردار است.
ستارگان گرداگرد خورشید مشهدالرضا، امامزادگانی که در جوار شاه خراسان آرمیده‌اند
گنبد سبز مشهد: از دیگر اماکن مذهبی تاریخی که در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد می‌توان به مقبره شیخ محمد مؤمن، معروف به گنبد سبز اشاره کرد، این مقبره در چند صد متری جنوب‌غربی حرم مطهر، در خیابان آخوند خراسان و در وسط میدانی با همین نام قرار گرفته است، به خاطر داشتن رنگ فیروزه‌ای متمایل به سبز، این بنا به نام گنبد سبز معروف شده است.

این آرامگاه مدفن شیخ محمد مؤمن عارف استرآبادی، یکی از عرفای شیعه مذهبی است که در سال ۹۰۴ هجری قمری وفات یافته و متعلق به دوره صفوی بوده و در شهر مشهد واقع شده است، همچنین این اثر در تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


ستارگان گرداگرد خورشید مشهدالرضا، امامزادگانی که در جوار شاه خراسان آرمیده‌اند
مقبره پیر پالاندوز: این مقبره متعلق به شیخ محمد عارف و مربوط به دوره صفوی است که در خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) واقع شده است، شیخ پیرپالاندوز علاوه بر اینکه مقاله‌های زیادی در زمینه‌ی عرفان داشتند، ضمن اینکه در زمینه خطاطی و کیمیاگری نیز تبحر خاصی داشتند، به گونه‌ای که نگارش هفت سوره قرآن به خط خوش این عالم فرهیخته هم اکنون موجود است.

آرامگاه پیرپالاندوز در سال‌های متعددی مورد بازسازی قرار گرفت که شامل درب ورودی، فضا‌های طرفین و در رواق‌ها، صحن و قسمت اصلی آرامگاه است، نمای دیوار‌های بیرون آرامگاه با کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز طراحی شده است که درون آنها را با نقش‌های هندسی و ترنج تزئین کرده‌اند، به‌گونه‌ای که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.