معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تولید گندم در این استان امسال برای دومین سال متوالی با عبور از یک میلیون تن به یک حد نصاب و رکورد جدید در این استان رسید که طی ۲۰ سال گذشته کم سابقه بوده است.

فرهاد شریفی اظهار کرد: در سال زراعی جاری در مجموع یک میلیون و ۸۵ هزار تن گندم در استان تولید شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ هزار و ۱۰۴ تن افزایش نشان می دهد.

وی افزود: با تولید این میزان گندم، استان کرمانشاه امسال نیز موفق شد در جمع پنج استان برتر کشور در تولید این محصول استراتژیک پس از استان های خوزستان، گلستان، کردستان و فارس قرار بگیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: در سال زراعی جاری در مجموع ۴۲۹ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافت که از این میزان ۱۰۴ هزار هکتار به صورت دیم و ۳۲۵ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده بود.

شریفی ادامه داد: از این میزان زمین کشاورزی امسال یک میلیون و ۸۵۱ هزار و ۱۹۹ تن گندم تولید شد که از این میزان ۴۸۹ هزار و ۲۷۰ تن گندم آبی و ۵۹۵ هزار و ۹۲۹ تن نیز گندم دیم بوده است.

وی مقدار خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی جاری را نیز در استان ۸۲۴ هزار و ۷۵۱ تن اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با خرید سال گذشته (۸۰۶ هزار تن ) به میزان بیش از ۱۸ هزار تن افزایش داشته است.

شریفی یادآور شد: بیشترین سطح کشت گندم و تولید آن در سال زراعی جاری متعلق به شهرستان کرمانشاه و پس از آن شهرستان های سنقر و اسلام آباد غرب است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین متوسط عملکرد گندم دیم استان را نیز هزار و ۸۳۴ و متوسط عملکرد گندم آبی را نیز چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: در سال جاری به منظور کنترل عوامل خسارت زا همچون علف های هرز در سطح ۳۹۴ هزار هکتار، سن گندم ۴۴۳ هزار هکتار و زنگ زرد در سطح بیش از ۸۳ هزار هکتار از مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی انجام شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این قبل از کشت نیز ۸۱ هزار و ۸۳۱ تن بذر گندم به منظور کنترل عوامل بیماری‌زای گیاهی ضدعفونی و بیش از ۳۷ هزار تن بذر گواهی شده در سطح استان توزیع شد که در مجموع این عوامل موجب افزایش تولید گندم استان در مقایسه با سال گذشته گردید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.