استان کرمانشاه امسال نیز همچون سال‌های گذشته توانست بیشترین میزان تولید نخود کشور را با ۱۳۲ هزار تن به خود اختصاص دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال زراعی جاری در مجموع ۱۳۲ هزار تن نخود از مزارع استان برداشت شد که این میزان تولید در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

فرهاد شریفی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۱۶۰ هزار و ۵۱۷ هکتار از زمین‌های دیم استان به کشت نخود اختصاص یافته است افزود: این میزان سطح زیر کشت در سال زراعی گذشته ۱۵۱ هزار و ۳۷۷ هکتار بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: با توجه به اینکه بخش عمده کشت نخود در استان به صورت دیم است، بارندگی‌های خوب پاییز و زمستان سال گذشته نقش مهمی در افزایش عملکرد محصول نخود در واحد سطح داشته است.

۳۹ درصد نخود کشور در کرمانشاه تولید می‌شود

شریفی تاکید کرد: استان کرمانشاه در حال حاضر ۳۲ درصد سطح کشت نخود کشور و ۳۹ درصد تولید نخود کشور را به خود اختصاص داده است به طوری که رتبه اول کشور در سطح کشت و تولید این محصول محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بیشترین سطح کشت نخود در سال جاری به ترتیب به شهرستان کرمانشاه با ۵۰ هزار هکتار، شهرستان اسلام آبادغرب با ۲۵ هزار هکتار، سنقر با ۲۳ هزار هکتار و دالاهو با ۱۹ هزار هکتار اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: در سال زراعی جاری از مجموع بیش از ۱۶۰ هکتار نخود کشت شده استان، ۱۰۱ هزار و ۵۱۳ هکتار به کشت نخود بهاره و ۵۹ هزار هکتار نیز به کشت نخود پاییزه با استفاده از بذر ارقام اصلاح شده اختصاص یافت که کشت پاییزه ۳۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

کشت نخود پاییزه در کرمانشاه توسعه می‌یابد

شریفی ادامه داد: کشت نخود به صورت دیم در دیمزار‌های استان کشت می‌گردد و یک گیاه مناسب در برنامه تناوبی با گندم محسوب می‌شود که با افزایش حاصلخیزی خاک موجب پایداری تولید گندم در دیمزار‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: توسعه کشت پاییزه نخود از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است، زیرا در مقایسه با کشت بهاره دارای مزایایی همچون مقاومت به بیماری ها، امکان برداشت مکانیزه و کاهش هزینه تولید، داشتن دوره رشد طولانی‌تر و عملکرد بیشتر در مقایسه با نخود بهاره است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.