مدیر نوشت افزار خاطره گفت: تولیدکننده برای استفاده از طرح شخصیت‌های ایرانی باید از صاحب اثر اجازه بگیرد و حق کپی رایت بپردازد.

مجمع نوشت افزار ایرانی - اسلامی از سال ۱۳۹۱ به عنوان یک نهاد فرهنگی و غیر انتفاعی و با تکیه بر پشتوانه مردمی توانست با حضور موثر در بازار نوشت افزار کشور زمینه ساز و باعث توسعه جریان استفاده از محصولات ایرانی متناسب با فرهنگ بومی شود و امروزه با عضویت بیش از ۱۰۰ تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی از سراسر کشور در این مجمع، به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین تشکل‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان به شمار می‌رود.

حمیدرضا صفاری، مدیر نوشت افزار خاطره درباره حضور این برند در نمایشگاه «ایران‌نوشت» گفت: ما از سال ۱۳۹۸ عضو مجمع «ایران‌نوشت» شدیم و برای توسعه دفتر طرح ایرانی به فعالیت پرداختیم. ما از طرح شخصیت‌ها و کارتون‌های ایرانی در محصولات نوشت افزار استفاده می‌کنیم، تا خانواده‌ها بجای استفاده از شخصیت‌های غربی از شخصیت‌های ایرانی استقبال کنند. 

صفاری در پاسخ به این سوال که آیا فقط یک طیف از خانواده‌ها خریدار طرح شخصیت‌های ایرانی - اسلامی هستند؟ توضیح داد: ما می‌خواهیم تمام افراد جامعه خریدار نوشت افزارهای ایرانی باشند. لازم است صداوسیما با تبلیغات خانواده‌ها را بیشتر با شخصیت‌های ایرانی آشنا کند.

مدیر نوشت افزار خاطره در پاسخ به این سوال که آیا لازم است فقط از شخصیت شهدا در طرح جلد نوشت افزارها استفاده شود؟ گفت: خیر، ما نه‌تنها از شخصیت شهدا و مدافعان حرم در لوازم تحریر استفاده می‌کنیم، بلکه طرح معماری‌ ایرانی - اسلامی را هم بکار می‌بریم. ما حتی از عکس کشتی‌گیران برای طرح جلد دفترچه‌هایمان استفاده کردیم، که بچه‌ها از آن استقبال کردند. 

شخصیت ایرانی

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از قهرمانان مسابقات المپیک و پارالمپیک استفاده کردید؟ توضیح داد: زمانی نبود که از قهرمانان مسابقات پارالمپیک استفاده کنیم. ما در نمایشگاه محصولات کاغذی از قبیل دفتر، تخته شاسی، کلاسور و دفترهای پ پ عرضه می‌کنیم. تا جایی که می‌توانستیم کیفیت کارمان را بالا بردیم و کیفیت کاغذ، چاپ، صحافی و طرح آن را به نحوه احسن انجام می‌دهیم. این محصولات تا جای ممکن با کمترین قیمت به دست مخاطب می‌رسد، تا تمام خانواده‌ها قدرت خرید آن را داشته باشند. 

شخصیت ایرانی

صفاری در پاسخ به این سوال که تمام کاغذ دفترچه‌ یادداشت‌ها و کلاسورها و ... از کاغذ وارداتی است؟ گفت: ما هم از کاغذ ایرانی و هم وارداتی استفاده می‌کنیم. اما اصل تولیدمان کاغذهای وارداتی است. چون این کاغذها سفیدند و کیفیت بالایی دارند. هنوز کاغذهای ایرانی به کیفیت مطلوب نرسیده‌اند. کاغذهای تولید داخل که از جنس کاغذ پالپ و مازندران است، به رنگ زردی می‌زند و سفید نیست. این کاغذها چشم دانش آموزان را اذیت می‌کند. ما از این کاغذها برای برنامه هفتگی در اول دفترها و دفترهای طراحی استفاده می‌کنیم؛ چون طیف سنی بالاتری با این کاغذ درگیرند، نه دانش آموزانی که هنوز چشمشان عادت نکرده است‌.

مدیر نوشت افزار خاطره درباره تاثیر نوسانات ارز بر قیمت کاغذهای وارداتی گفت: من که دو روز پیش هر بند کاغذ را با قیمت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان خریدم، دیروز قیمت همان کاغذ را یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان خریدم. یعنی در عرض یک روز به هر بند کاغذ ۲۰ هزار تومان اضافه شده است. هیچ نظارتی روی قیمت‌ها نیست، تا ما با خیال راحت روی همان قیمت‌ها حساب باز بکنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که قبلاً مردم از قیمت بالای نوشت افزارهای ایرانی گلایه داشتند، اما امسال محصولات با قیمت مناسب در نمایشگاه «ایران‌نوشت» عرضه می‌شود، توضیح داد: ما الان دفتر ۵۰ برگ را با قیمت ۳۰ هزار تومان، دفتر ۸۰ برگ را ۳۵ هزار تومان و دفتر ۱۰۰ را ۴۰ هزار تومان می‌فروشیم. اما قیمت بالای محصولات ایرانی در سال‌های گذشته بخاطر تیراژ کم دفترها بوده است. اما الان تیراژ دفترها بالا رفته و مردم خواهان خرید نوشت افزار ایرانی هستند. برای من تولیدکننده می‌صرفد تا کتاب با تیراژ بالا و قیمت کم بفروشم.

صفاری در پاسخ به این سوال که چون آن موقع قرار بر ذائقه‌سازی خانواده‌های ایرانی بوده و خانواده‌ها هنوز با محصولات ایرانی آشنا نبودند، تیراژ دفترها کم و قیمت بالا بود؟ تصریح کرد: بله، تیراژ دفترها بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذاشت. 

مدیر نوشت افزار خاطره از مردم و دولت خواست تا از محصولات ایرانی حمایت کنند. به گفته او، بجز دریافت ارزش افزوده و مالیات، به یکسری از انتشارات کاغذ دولتی داده می‌شود. دولت به منِ تولیدکننده دفتر که کار ایرانی تولید می‌کنم، کاغذ دولتی بدهد، تا بتوانیم با قیمت مناسب دفتر تولید کنم. 

صفاری درباره توجه تولیدکنندگان به بازارپردازی فرهنگی توضیح داد: ما تولیدکنندگان باید برای استقبال بچه‌ها به نوشت افزارهای ایرانی فرهنگسازی کنیم. ما باید شخصیت‌های ایرانی را روی محصولات طراحی کنیم، تا بچه‌ها ببینند و خوششان بیاید. منِ تولیدکننده برای طراحی شخصیت‌های کارتونی داخلی باید حق اثر را از مولف بخرم. گاهی مبلغ کپی رایت عادلانه و گاهی سنگین است، که منِ تولیدکننده را منصرف از خرید حق کپی رایت می‌کند.

مدیر نوشت افزار خاطره در پاسخ به این سوال که اگر یک ارگان دولتی پشتِ تولید شخصیت‌های داخلی باشد، مستقلاً خودش برای تولید نوشت افزار ورود می‌کندافزود: بله، خودش محصولات را تولید و عرضه می‌کند. تولیدکننده هم اگر بخواهد از شخصیت‌های ایرانی استفاده کند، باید از صاحب اثر اجازه بگیرد. چون آن شخصیت‌ها داخل ایران ساخته و پرداخته شده است. برعکس شخصیت‌های خارجی که حق کپی رایت آزاد است. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.