شورای عالی سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرده است تا برای ایجاد شرایط مناسب در حوزه دیجیتال و ویدئوهای دیجیتالی تلاش کند.

امروزه سینما و انیمیشن از محبوب‌ترین هنرهای جهان هستند و هوش مصنوعی  به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزاری قدرتمند و نوپا برای ارتقای این صنعت محبوب است. هوش مصنوعی در حال متحول کردن تمام مراحل ساخت فیلم و انیمیشن  از ابتدا تا انتهای ساخت یک اثر سینمایی یا سریال است. لذا این تکنولوژی جدید  به عنوان ابزاری قدرتمند، فرصت‌های جدیدی را برای فیلمسازان و انیماتورها فراهم می‌کند تا هنرمندان با استفاده از این فناوری بتوانند کیفیت فیلم‌ها و انیمیشن‌ها، کاهش هزینه‌ها و سرعت بخشیدن به فرآیند تولید فیلم را رقم بزنند. از این جهت با معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی به گفت‌وگو پرداختیم تا نگاه این مسئول به فیلمسازی با کمک هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار دهیم.

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی درباره موضوع فیلمسازی با هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یک موضوع جدی و در واقع جدیدی است؛ اما فیلمسازی در هوش مصنوعی موضوعی است که به سرعت درحال گسترش است. ما در حوزه پژوهش چند کارگاه در سازمان سینمایی برگزار کردیم. این کارگاه‌ها امسال و سال گذشته برگزار شدند که در این کارگاه‌ها تعریف هوش مصنوعی که هوش مصنوعی چیست و با این تکنولوژی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم برگزار شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر همکاران بنده در دفتر توسعه مطالعات و پژوهش درحال پیگیری و به دنبال کارکرد هوش مصنوعی در عرصه سینمای ایران درحال برنامه ریزی و انجام کارها هستند. نتیجه کار در سایت قرار خواهد گرفت تا همه عزیزان به این نتایج دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که شورای عالی سینما،  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرده است تا درباره شرایط دیجیتال یا ویدئوهای دیجیتالی تلاش کند و بتواند به کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان ان عرصه کمک کند‌. لذا ما طرح اولیه را ارائه داده‌ایم اما شورا از ما درخواست کردند یک طرح پژوهشی برای چرایی و چگونگی آن انجام دهیم. حال حاضر ما درحال پژوهش هستیم تا ان‌شاءالله بتوانیم کارها را به خوبی انجام دهیم.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی درباره آسیب سازی فیلمسازی در هوش مصنوعی گفت: هرچیزی نقاط مثبت و منفی دارد؛ لذا ما باید تلاش کنیم تا نقاط مثبت چنین امری را افزایش دهیم و از بیشتر شدن نقاط منفی جلوگیری کنیم و مقاوم سازی داشته باشیم.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.