کارشناس فوتبال گفت: تیم ملی فوتبال توانست ۲ بازی خود را پیروز شود، اما کار‌های ترکیبی و گردش توپ را در بازی ملی پوشان ندیدیم.

رضا پرکاس کارشناس فوتبال درباره  شرایط  تیم ملی ایران بعد از ۲ برد برابر تیم‌های قرقیزستان و امارات  در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: در ابتدا به تیم ملی تبریک می‌گویم که در ۲ بازی ۶ امتیاز گرفتیم هر چند با نتیجه یک بر صفر پیروز شدیم. اما در بازی‌های گروهی در ابتدا جمع کردن امتیازات مهم است، اما از فوتبال ایران با توجه به سبقه‌ای که در آسیا،   لیگی که در ایران و استعداد‌هایی که دارد و جنبه‌های کلی را حساب کنیم توقع از تیم ملی بیشتر از این هست. اگر نتیجه را کنار بگذاریم می‌خواهیم به بازی نگاه کنیم.  در بازی باید تماشاگر سراسر هیجان داشته باشد و کار‌های ترکیبی، مالکیت، گردش توپ و کار‌های خلاقانه را ببینیم که متاسفانه در این ۲ بازی این موارد در تیم ملی دیده نشده است.  

او افزود: جالب است تیم‌هایی که ما با آنها بازی کردیم حریفان قدرتمندی نبودند. قرقیزستان درجه سوم آسیا است و تیم امارات هم بین درجه ۲ و ۳ آسیا محسوب می‌شود. یک مقدار توقعات هواداران بالا رفته است. اکثر بازیکنان ما کسانی هستند که حداقل ۲ جام جهانی را پشت سرگذاشتند و تجربه دارند و در لیگ‌های معتبر و تیم‌های خوب در داخل و خارج از ایران بازی می‌کنند و این‌ها دست به دست هم دادند که انتظارات از تیم ملی بالا رفته است. باید تیم ملی نشان بدهد که صرفا به دنبال پیروزی‌های خفیف نیست. مثلا ژاپن در ۲ بازی بالای ۱۰ گل می‌زند و با ۲ تیمی که روی کاغذ از حریفان ایران قوی‌تر بودند.  

پرکاس درباره اینکه تغییر نسل در تیم ملی را منطقی می‌بینید، گفت: تغییر نسل یک موضوع خوبی است، اما تغییر نسل باید در زمان خودش انجام شود. ما باید جوانی را به تیم ملی بیاوریم که پخته شده باشد نه از لحاظ سنی بلکه بازی کرده باشد. پختگی به زمان نیست. مسئله دیگر این است که در تیم ملی جوانگرایی در بازی اول صورت گرفت، اما بلافاصله ما به حریفی سخت‌تر خوردیم که به نظرم امارات حریف سختی نبود بلافاصله ما ترکیب را عوض کردیم و این موضوع  نشان می‌دهد هدفگذاری دقیقی نیست و بایدی وجود ندارد و  شاید آینده نگری کلی  است. شاید بگویند آن  ۲ بازیکن جوان نباید بازی می‌کردند، اما ما می‌توانستیم بازیکنان جوان را در پست‌های مختلف بیاوریم. ما در پستی می‌خواهیم بازیکن جوان را آزمایش کنیم که پاشنه آشیل تیم ملی ما است که حتی خط دفاعی ایران  در ۲ دهه و ۲ جام جهانی  مشکل داشته است. اگر ما بخواهیم در پست دفاع بازیکن جوان را امتحان کنیم یک مقدار از اصل‌های فوتبال که می‌گوید تغییر نسل چه روش‌هایی دارد مغایرت دارد.  

کارشناس فوتبال درباره اینکه تیم ملی فوتبال نسبت به بازی اول برابر امارات شکل و عملکرد بهتری داشت، گفت: اینکه مهدی قایدی در این بازی حضور داشت یک مقدار در خط جلو تکنیک بازیکنان را بالا برده بودیم. نیمه اول ما چیزی از تیم ملی ندیدیم و بیشتر ایران در زمین خودش بازی کرد. حتی اماراتی ها در زمین ایران بالای ۱۰ بار  به هم پاس دادند، اما ایران هیچ گاه در زمین حریف گردش توپ نداشت. ما تنوع تاکنیکی نداریم و یک تاکنیک ثابت و غالبی داشتیم که اگر هر کسی بازی را ۱۰ دقیقه بعد می‌دیدمتوجه می‌شد ۲ پاس در خط دفاع و بعد یک پاس بلند پشت دفاع‌های امارات داده می‌شد. اگر دفاع امارات می‌خواست عمق ندهد آن پاس‌ها هم خنثی می‌شد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار