یک کار شناس بازی‌ گفت: رسانه، آموزش و پرورش و خانواده باید در حوزه بازی با یکدیگر همکاری داشته باشند، زیرا حدود دو سوم جمعیت را گیمرها تشکیل می‌دهند.

امروزه نوجوان‌ها و جوان‌های بسیاری رو به بازی‌های ویدئویی گیم موبایلی، کنسولی و... آورده اند. به طوریکه تعداد زیادی از نوجوانان ما درگیر بازی‌های کامپیوتری هستند و بیشتر تایم و انرژی خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند. لذا در این مصاحبه نگاهی به آسیب‌ها و کنترل این دست بازی‌ها توسط خانواده، آموزش پرورش و رسانه پرداخته‌ایم که بدانیم هر کدام در جایگاه خود چه وظایفی را بر عهده دارند.

 سمیه سرخوش کارشناس ارشد ارتباطات، کارشناس بازی و عضو بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد:  نه فقط برای بازی فیفا بلکه هر بازی و با هر هدفی وقتی از تایم خود خارج شود و به افراط کشیده می‌شود و آسیب زا است؛ اما بچه‌هایی که در مسابقات شرکت می‌کنند، گیمر هستند و از بچگی شروع به بازی کرده‌اند شرایط متفاوتی را دارند. شاید اگر از بچه‌های گیمر سوال کنید، بگویند در طول روز شاید بیشتر از دو الی سه ساعت بیشتر بازی نمی‌کنند اما برخی‌از این بچه‌ها هم از صبح تا شب پای کنسول یا بازی‌های ویدئویی هستند؛ لذا نمی‌شود یک چیز را برای همه تامیم بدهیم و بگوییم این قانون برای همه وجود دارد و همه مجاز به رعایت آن هستند.

وی ادامه‌داد: مسئله‌ای که وجود دارد و ما می‌توانیم بگوییم این است که بازی برای مسابقه، فیفا یا هرچیز دیگری اگر مدت زمان استفاده از بازی‌ها کنترل شده نباشند می‌توانند آسیب‌زا باشند‌. زمانی که بچه‌ها بخواهند در جام قهرمانی شرکت کنند اما چنین بازی‌هایی با وابستگی همراه باشد، ما چنین چیزی را توصیه نمی‌کنیم. 

سرخوش کارشناس بازی بیان کرد: رسانه، آموزش پرورش و خانواده سه راسی هستند که باید در حوزه بازی با یکدیگر همکاری داشته باشند تا ما بتوانیم شاخه‌ای از سواد رسانه‌ای را مدیریت کنیم. لذا این‌ بازی‌ها خیلی ترند شده اند و ما ۳۴ میلیون گیمر داریم و تقریبا حدود دو سوم جمعیت را گیمرها تشکیل می‌دهند. پس این بازی‌ها، دست تعداد زیادی از نوجوان‌ها و جوانان ما درحال چرخیدن هستند. پس در نتیجه پرداختن به سواد رسانه و سواد بازی حائز اهمیت است. پس بهتر است آموزش پرورش با بچه‌ها کار کند و آموزش بدهد، رسانه مدیریت و کار کند و تولید محتوا داشته باشد و خانواده‌ها هم در این زمینه آگاهی پیدا کنند و اطلاعات خود را بالا ببرند تا بحث بازی‌های ویدئویی در کشور به یک سرانجام مشخصی برسد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
ای کاش ۳۴ میلیون مطالعه کننده کتاب داشت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
۳۴میلیون که میشه نصف ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
گیمر شخصی است کل زندگی اش )و شاید درآمد( از طریق بازی است. کسی که برای استراحت روزی نیم ساعت بازی میکنه گیمر نیست
آخرین اخبار