نشست «از مبارزه با تروریسم تا ارعاب جهان؛ نگاهی به آمریکا از درون» در مجموعه شهید سلیمانی معاونت برون مرزی صداوسیما برگزار شد.

همزمان با سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر، با حضور اصحاب رسانه و همچنین «دکتر آجامو باراکا»، فعال سیاسی و بنیانگذار «اتحاد سیاهان برای صلح» و کاندیدای معاون ریاست جمهوری آمریکا از حزب سبز در انتخابات سال ۲۰۱۶، نشست «از مبارزه با تروریسم تا ارعاب جهان؛ نگاهی به آمریکا از درون» در مجموعه شهید سلیمانی معاونت برون مرزی صداوسیما برگزار شد.

باراکا در این نشست با اشاره به فعالیت و تلاش حزب سبز برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های گذشته و تاثیرگذاری احزاب سوم در صحنه سیاسی آمریکا گفت: حزب سبز یکی از قدیمی‌ترین و مؤثرترین احزاب مستقل در کشور بوده و به همین دلیل همواره تلاش شده تا آن را تضعیف کنند.

باراکا ادامه داد: در سال ۲۰۱۶، اقداماتی برای شکایت و کشاندن ما به دادگاه و دور نگه داشتن ما از رأی گیری در ایالت‌های مختلف صورت گرفت. یک بار دیگر در سال ۲۰۲۰ نیز این اتفاق افتاد و در این انتخابات هم اتفاق می‌افتد، زیرا دموکرات‌ها حزب سبز‌ها را تهدید می‌دانند. چرا که حزب سبز می‌تواند حزب دموکرات را در برخی ایالت‌های کلیدی تضعیف کند. بنابراین، موانع ساختاری و قانونی، امکان ارائه ایده‌آل‌ها و دیدگاه‌های جایگزین را به عموم مردم نمی‌دهند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است روزی یک نامزد از حزب سوم به ریاست جمهوری برسد گفت: من حدس می‌زنم هر چیزی ممکن باشد، اما احتمالاً در آینده نزدیک تحقق این اتفاق، بسیار بعید است و دلیل آن نیز در انحصاری است که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در ایالات متحده دارند. اکنون هدف این است که سعی کنیم شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم رقابت مؤثرتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: بایدن پیشتر گفته بود که فقط خداوند است که می‌تواند من را کنار بگذارد، اما نشان داده شد که در امریکا خداوند همان افراد سرمایه‌دار هستند و به راحتی او را کنار گذاشتند. در ایالات متحده، ظاهراً خدا باید کسانی باشند که سرمایه دارند، زیرا آنها او را از موقعیت خود بیرون و شخص دیگری را انتخاب کردند.

بنیانگذار اتحاد سیاهان برای صلح افزود: این مسائل وجود دارد و ما با آنها مقابله خواهیم کرد. اینها واقعیت‌های عینی سیاسی است که ما در این کشور داریم و به همین دلیل است که حزب سبز و گروه‌های دیگری که در تلاش برای رقابت هستند، به حاشیه رانده می‌شوند. در واقع، زمانی که سیاستی حاکم است که تمام آن با سود مالی کلان کنترل می‌شود، انجام این کار بسیار دشوار است.

درک اشتباه از مفهوم تروریسم توسط آمریکا و متحدانش

باراکا در خصوص سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر و مبارزه با تروریسم توسط آمریکا گفت: در ابتدای جنگ علیه تروریسم من معتقد بودم که این جنگ نظام بین‌المللی را تضعیف می‌کند. در واقع این یک جنگ گزینشی بود و این باور وجود داشت که آمریکا با برخی از عناصر مخالف هماهنگ شده است. جنگ علیه تروریسم یک جنگ دروغین بود و این منجر به پیشبرد منافع آمریکا شد. وضعیتی که امروز در جهان داریم پیچیده است و علت آن کاری است که آمریکا به دلیل نبود درک درستی از تروریسم انجام داده و دلیل آن تضعیف درک هنجاری از آنچه به اصطلاح تروریسم توسط ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی و تضعیف استاندارد‌های نحوه تعریف تروریسم بوده که آن را پیچیده‌تر کرده است.

باراکا در ادامه صحبت‌های خود و در پاسخ به سوالی در مورد موضع‌گیری طرفداران فلسطین در آمریکا و دانشگاه‌های آن گفت: رسانه‌های جریان اصلی قیام دانشجویی را به عنوان طرفدار فلسطین طبقه بندی کردند. تا حدی، حدس می‌زنم که این درست باشد. اما خود دانشجویان خودشان را ضد نسل‌کشی معرفی کرده و می‌کنند. ما شاهد قیام‌ها در دانشگاه‌ها بودیم. ما بخش‌هایی از کلیسا‌های مسیحی را دیدیم که مخالفت خود را با جنگ غزه اعلام کردند. ما شاهد بودیم که برای اولین بار از سال ۱۹۴۸، مردم در معرض واقعیت‌های پروژه صهیونیستی قرار گرفتند. آنها برای اولین بار نوع شرایطی را که بر فلسطینی‌ها تحمیل شده است، دیدند.

این فعال سیاسی آمریکایی ادامه داد: بنابراین مردم باید درک کنند که واقعیت‌های موجود در فلسطین هرگز به طور واقعی در ایالات متحده افشا نشده است. وقتی در سال ۲۰۱۴ خودم به فلسطین رفتم و با وجود اینکه خودم را فردی نسبتاً پیچیده می‌دانم، فهمیدم که در فلسطین چه اتفاقی می‌افتد. حتی من از وحشیگری و از شدت سرکوب شوکه شدم. وقتی برگشتم به مردم گفتم که اگر این واقعیت‌ها روزی در معرض دید مردم آمریکا قرار گیرد، صهیونیسم در آمریکا محکوم خواهد شد. مشروعیت اسرائیل و حتی مفهوم راه حل دو کشوری به عنوان راه حل مسئله فلسطین، اکنون به شدت زیر سوال رفته است.

باراکا گفت: مردم اکنون می‌دانند که اروپا و غرب چگونه شکل گرفته است. اکنون آگاهی جدیدی شکل گرفته و مشروعیت غرب لطمه خورده تا جایی که قابل بازگشت نیست.

این فعال سیاسی آمریکایی در خصوص حمایت‌های احزاب آمریکا از اسرائیل گفت: مسئولین در خصوص اتفاقات افتاده در آمریکا نگرانند. خیلی از کالج‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کردند. هدف این است که مخالفت‌ها را دور کنند. دموکرات‌ها تحت رهبری هریس اعتقادی به تغییر رویکرد ندارند، اما می‌خواهند مخالفت‌ها را دور کنند.

 اسرائیل دلیل اصلی خصومت بین ایران و آمریکا است

در ادامه این نشست باراکا به تعدادی از سوالات حاضران در جلسه پاسخ داد. وی در مورد روابط ایران و آمریکا و در پاسخ به این سوال که ریشه‌های این خصومت را در چه می‌بینید، گفت: همه ما می‌دانیم که موضوع اساسی در رابطه بین ایالات متحده و ایران جایگاه و فعالیت اسرائیل است.

این فعال سیاسی ادامه داد: روابط بین آمریکا و ایران رابطه‌ای است که در آن آمریکا تلاش می‌کند ایران را به عنوان یک رقیب منطقه‌ای و به عنوان یک نیروی جهانی مهار کند؛ بنابراین این کاملاً واضح است که در واقع سیاست و دغدغه و منفعت همین است. ما امیدواریم که این تنش‌های موجود به صلح بین دو کشور ایران و آمریکا منجر شود.

بنیانگذار اتحاد سیاهان برای صلح تصریح کرد: صلح چیزی است که باید در راستای آن تلاش کرد و باید حمله به کشور‌های دیگر را پایان داد، اگر که از این تخطی کنید تنبیه می‌شوید. خوشبختانه ما می‌بینیم که با فعالیت‌های صلح طلبانه در آمریکا توسط معترضان، یک معماری جایگزین برای صلح جهانی در حال شکل گیری است. از طریق رویکردهاست که می‌توانید تغییرات ساختاری به وجود آورید تا همه به صورت صلح آمیز در کنار هم زندگی کنند.

باراکا در ادامه اظهاراتش و در پاسخ به سوالی درباره قوانین احزاب آمریکا برای انتخابات و عدم وجود قانون برای ایجاد حزب سوم گفت: یک محدودیت ساختاری برای شرکت حزب سوم در آمریکا وجود دارد. یکی از کار‌هایی که می‌توان پیگیری کرد این است که در سطوح پایین‌تر وارد سیاست شویم. برای مثال در سطح ایالتی تلاش کنیم تا یک نماینده داشته باشیم.

 اسرائیل به هیچ قواعدی پایبند نیست

این فعال سیاسی آمریکا در خصوص پاسخ ایران به جنایت اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران و نظر مقامات آمریکایی گفت: سیاست اسرائیل این است که آمریکا را به تنش‌های موجود وارد کند. اسرائیل به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیست و این حمله مغایر با قانونی که علیه سفارت ایران صورت گرفت، نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال تشدید تنش‌ها در منطقه است. همچنین می‌بینیم که با انفعال سازمان ملل اسرائیل جسورتر هم شده است.

وی افزود: حمایت‌های آمریکا و غرب از اسرائیل، به تنش‌ها دامن می‌زند. ما به یک خیزش جهانی در خصوص حمایت از فلسطین نیاز داریم. ما در غزه وضعیتی داریم که پتانسیلی برای افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیاست.

باراکا در پاسخ به سئوالی درباره سکوت بایدن نسبت به جنایت‌های اسرائیل در غزه و رویکرد دوگانه آمریکا در این خصوص گفت: این استاندارد دوگانه مسئله‌ای است که نشان می‌دهد انسان‌های دیگر در کره زمین اهمیتی برای آمریکا ندارند. می‌بینید که هزاران نفر در غزه کشته می‌شوند، اما این چگونه می‌تواند قابل توجیه باشد. آدم‌هایی که کشته می‌شوند اصلا به عنوان انسان در نظر گرفته نمی‌شوند.

وی افزود: ایدئولوژی غربی دنبال برتری‌جویی است و این یک ذهنیتی است که دنبال برتری نژاد غربی و سفید پوست هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ هزار نفر در حمله آمریکا به لیبی کشته شدند، اما ما هیچ تصویری از آن ندیدیم. این یک مثال دیگری از جنایت‌های آمریکا و اسرائیل است. ادامه مشروعیت بخشی به این ایده که برخی انسان‌ها از برخی دیگر برترند قابل پذیرش نیست.

باراکا در خصوص حمایت‌های آمریکا از کشتار اسرائیل گفت: فعالیت‌های غیرقانونی توسط آمریکا را شاید بتوان به عنوان تروریسم دولتی تعریف کرد. خیلی از رسانه‌های آمریکا این حمایت‌ها و اقدامات را نادیده می‌گیرند و آن چیزی بود که اوباما از آن به عنوان انحصارگرایی آمریکا نام می‌برد که بر اساس آن آمریکا باید پلیس دنیا باشد.

وی افزود: این وظیفه ماست که افراد بیشتری را به طرف عقلانیت ببریم. در واقع، این وظیفه ما کنشگران ضد جنگ است.

باراکا در خصوص خروج آمریکا از افغانستان و سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان گفت: بعد از سال‌ها اشغال افغانستان و وضعیت به وجود آمده در آن کشور نشان می‌دهد که نتیجه مداخلات آمریکا چه خواهد بود. در جا‌هایی دیگر نیز این اتفاق افتاده است. این نشان می‌دهد که چقدر سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان غلط بوده است.

وی همچنین در خصوص جنگ اوکراین و نقش آمریکا گفت: این جنگ اجازه داد که آمریکا منافع راهبردی خودش را دنبال کند. اوکراین اکنون به یک دولت اطاعت‌گر آمریکا تبدیل شده است و هیچ استقلالی ندارد. ما می‌بینیم که این جنگ چقدر تبعات بر اقتصاد اوکراین داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار