باوجود همه تلاش‌های صورت گرفته از سوی صهیونیست‌ها، شکی نیست که عملیات طوفان‌الاقصی رزمندگان فلسطینی در حوزه دیپلماتیک و روانی بر اسرائیل اثر گذاشته است.

یکی از پرونده‌های مهم که برای تل‌آویو گران تمام شده، شکایت دولت آفریقای‌جنوبی از صهیونیست‌ها در دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه به سبب نسل‌کشی در غزه است که در نهایت این نهاد ۲۴ می‌۲۰۲۴ با صدور رأیی رژیم را ملزم به تعدیل اقدامات نظامی کرد. 

هر چند عمل به این قطعنامه در عرصه میدان عملاً از سوی اشغالگران نادیده گرفته شد، با این حال به لحاظ روانی این اقدام هزینه بالا و تأثیرات مخربی بر وجه رژیم در عرصه جهانی داشته تا جایی که اکنون نشریه آمریکایی آکسیوس گزارش داد تل‌آویو در پیامی محرمانه به سفارتش در واشنگتن، از لابی خود در آمریکا خواسته با فشار بر آفریقای جنوبی جلو این روند را بگیرد. 

اما اثراث روانی ویرانگر طوفان‌الاقصی وقتی بیشتر دیده می‌شود که توجه داشته باشیم هم‌اکنون مجمع عمومی سازمان ملل قصد دارد در ابتکاری که از سوی کشورهای عربی مطرح شده، با تأکید بر حکم مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در جولای گذشته، درباره پیشنویس قطعنامه ارائه شده مبنی بر پایان دادن به اشغال اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در مدت ۶ماه، رأی‌گیری کند. 

نشانه انزوای کامل رژیم صهیونیستی
سید عبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در تحلیل اتفاقات اخیر و تکاپوی رژیم صهیونیستی برای انصراف آفریقای جنوبی از شکایت خود علیه تل‌آویو در لاهه، گفت: این پرونده رسوایی بزرگ سیاسی و اخلاقی برای تل‌آویو، در سطح کشورهای جهان به وجود آورده است، به‌طوری که یهودیان در دوره جنگ جهانی دوم، با مظلوم‌نمایی برای افرادی که به ادعای آن‌ها علیه این قوم دست به جنایت جنگی زده بودند چنین دادگاهی را بر پا کردند. این در حالی است امروز کشور آفریقای جنوبی با طرح پرونده شکایت علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه  به دیوان بین‌المللی، هیمنه پوشالی رژیم را بر هم زد. صهیونیست‌ها ولی به دلیل حمایت‌های کشورهای غربی ازجمله ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان خود را مبرا از انجام هر جنایت می‌دانند و صلاحیت دادگاه لاهه برای بررسی نسل‌کشی خود در غزه را به رسمیت نمی‌شناسند. در نتیجه تل‌آویو به دنبال آن است بتواند موضوع شکایت ژوهانسبورگ را در سازمان ملل و دادگاه لاهه بایگانی کرده و یا با اعمال فشار به نمایندگان این کشور و نفوذ در این مسیر، آن‌ها را متقاعد کند شکایت خود را پس بگیرند.

وی با اشاره به نوع موضع‌گیری ژوهانسبورگ درباره این پرونده، تصریح کرد: امروز در ساختار حاکمیتی آفریقای جنوبی حزب قدرتمند نلسون ماندلا به‌شدت با اشغالگران مخالف است و همواره رابطه عمیق و تنگاتنگی با مردم فلسطین دارد. این کشور زخم‌خورده استعمار بوده و رژیم آپارتایدی را پشت سر گذاشته، از این رو خود را شریک درد مردم غزه می‌داند؛ پس امکان پس‌گیری شکایت ژوهانسبورگ منتفی است. در حال حاضر آفریقای جنوبی به‌عنوان یک کشور انقلابی در منطقه قاره آفریقا محسوب می‌شود که می‌توان حتی آن را به جرئت عضوی از محور مقاومت دانست.

اقدام نمایشی دولت‌های عربی
مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی درباره ابتکار ضد صهیونیستی کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل هم گفت: درست است که رأی‌گیری در مجمع عمومی الزام‌آور نیست ولی از نظر سیاسی سبب تضعیف وجهه رژیم صهیونیستی می‌شود. اگر واقعاً حکام عربی چنین کاری علیه تل‌آویو انجام دهند قدم بزرگی برای آرمان فلسطین برداشته‌اند، اما واقعیت آن است این پایتخت‌ها پشت پرده بیشتر به دنبال عادی‌سازی روابط با تل‌آویو هستند و با توجه به نفوذ آمریکا و انگلیس بر این کشورها بعید است توان و اراده چنین اقدامی را داشته باشند. 

مطرح کردن چنین مسئله‌ای هم به نظر به علت فشار افکارعمومی و البته گامی تبلیغاتی برای فریب آن‌هاست. آن‌ها اگر به دنبال پایان اشغال رژیم صهیونیستی در فلسطین باشند باید در مرحله نخست، روابط اقتصادی و کریدور ارسال کمک‌های غربی به سمت سرزمین‌های اشغالی را قطع کنند. اگر عربستان سعودی، امارات متحده، قطر، مصر، اردن و دیگر کشورهای عربی تنها یک هفته ارسال نفت خود را به کشورهای جهان قطع کنند، غرب فلج خواهد شد. آن‌ها قصد دارند با گرفتن ژست حمایت از فلسطین، پایه‌های حکومتشان را در میان ملت‌های خود محکم کنند.

منبع: قدس آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار