رجبی مشهدی گفت: امسال رکورد مصرف برق سال گذشته را ۴۷ بار پشت سر گذاشتیم.

امروز ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر در نشست خبری گفت: امسال تابستان گرمی بود و رشد مصرف به ۸.۷ درصد رسید که بر این اساس رشد تقاضا ۲ برابر رشد ۱۰ ساله گذشته شد. به طوری که ۶ هزار و ۴۰۰ مگاوات به میزان تقاضا افزوده شد که اگر قرار بود نیروگاهی احداث شود باید ظرفیت ۹ هزار مگاواتی داشته باشد که نیازمند ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

او همچنین اظهار کرد: بر اساس تحلیل‌ها میزان تقاضا عمدتا به تغییر اقلیم و استفاده از کولر گازی باز می‌گردد. امسال رکورد سال گذشته را ۴۷ بار پشت سر گذاشتیم. همچنان در محدوده تقاضای ۷۰ هزار مگاوات هستیم که در این شرایط نیازمند همراهی مشترکان هستیم.

او همچنین افزود: به طور متوسط سالانه ۳ هزار مگاوات به میزان تقاضا‌ها به بخش صنایع انرژی بر اضافه می‌شود.

رجبی مشهدی گفت: حدود ۱۰ هزار مگاوات میزان ناترازی تولید و مصرف برق را در حال حاضر داریم. بر اساس اطلاعات ۳۱.۵ درصد از مشترکان مشمول پاداش مصرف شدند. یک دوره قرعه کشی هم بعد از ۱۵ مهرماه خواهیم داشتیم. مشترکان بدمصرف ۷۰۰ هزار نفر هستند که ۲ درصد می‌شوند.

او افزود: در کنار این موضوع مشترکان پرمصرف را داریم. اقدام امسال این بود که علاوه بر تذکر در اولویت قطعی قرار گرفتند و بعد از قطع برق به آنها تذکر داده شده است و می‌توانند به سه روش قطع برق را منتفی کنند: اول مصرف برق خود را کاهش دهند. از تامین برق انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند و یا تامین برق آنها از طریق تابلوی برق سبز باشد.

رجبی مشهدی گفت: برق در حوزه سیمان به شکل کامل اکنون تامین است و هزار و ۵۰۰ مگاوات هم گشایش برق در حوزه فولادی داشتیم و برای هفته اول مهر هم برنامه مدیریت مصرف شهرک‌های صنعتی به اتمام می‌رسد. با توجه به اجرای طرح اصلاح مالی خوشبختانه ۵۴ درصد از معاملات برق خارج از بازار عمده فروشی و در بازار بورس انرژی در بازار دو جانبه در حال معامله است. مشترکان بالای یک مگاوات این اختیار را دارند که برق را از بورس تهیه کنند.

رجبی مشهدی می‌گوید: امسال محدودیت‌های شبکه انتقال برق در مناطقی نظیر تهران، مازندران و خوزستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 

این مقام مسئول عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده بود که ۷۷ طرح حیاتی انتقال و فوق توزیع به بهره‌برداری برسد و خوشبختانه ۶۲ طرح از این تعداد به بهره‌برداری رسیده و برق‌دار شده است. باقی‌مانده طرح‌ها، به دلیل مشکلاتی نظیر معارض و مشکلات زیست‌محیطی تا سه ماه آینده برطرف خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسید. از این تعداد، ۱۸ پروژه خط با طول ۵۶۰ کیلومتر و ۳۸ طرح پست با ظرفیت ۵۵۵ مگاوات به ظرفیت انتقال برق کشور افزوده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۰۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
اگرکابل تبدیل USB به پریزبرق ساخته شده بود وتولیدکننده فکرش راکارمیانداخت که این کابل پاوربانک رادرعرصه تنگنای برق به میانه راه خواهدبردوموتوررشداقتصادخواهدبود.اینجاگیرنبودیم.
آخرین اخبار