استاندار هرمزگان گفت: بر اساس آزمایشات صورت گرفته، پساب تصفیه شده فاضلاب بندرعباس به مرحله استاندارد رسیده است.

 مهدی دوستی در نشست بررسی پیشرفت طرح فاضلاب بندرعباس افزود: آب ورودی فاضلاب بندرعباس به تصفیه خانه به میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب در روز از نظر بهداشتی کاملاً ایمن شده و اکنون بخش چهارم توسعه این طرح برای شیرین سازی پساب و استفاده آن در صنایع بندرعباس در حال اجراست.

وی گفت: این پساب تصفیه شده تنها مشکل شوری دارد و به همین علت اکنون امکان استفاده در صنعت ندارد.

استاندار هرمزگان بر ضرورت پیشرفت سریعتر در اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس در ۶ بخش طراحی شده و اکنون سه بخش آن به پایان رسیده است.

دوستی گفت: این طرح از اواسط سال ۱۴۰۰ برای پاسخ به مطالبه جدی مردم در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: بخشی از فاضلاب محلات بندرعباس همچنان به خور‌ها می‌ریزد که برای رفع این مشکل تفاهم نامه‌ای امضا شده است و در هفته‌های آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس هم گفت: بهمن سال ۱۳۹۲ شاخص‌های آلایندگی فاضلاب بندرعباس ۶ برابر فعلی و کدورت آب نیز ۳۱۷ بود که باید به صورت استاندارد ۶۰ می‌بود.

شهروز شجاعی افزود: اکنون عدد کدورت آب به صورت میانگین ماهانه به ۱۸ رسیده است.

وی گفت: شاخص آلایندگی استاندارد نیز ۱۲۰ است که این موضوع برای فاضلاب بندرعباس به ۵۸ رسیده است که نشان از بهتر شدن کیفیت فاضلاب خروجی بندرعباس است.

مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس افزود: اکنون فاضلاب بندرعباس شور و دارای ماسه است که این موضوع باعث شده همچنان قابل استفاده در صنایع نباشد.

به گفته شجاعی، در بخش چهارم توسعه فاضلاب، این مشکل رفع و پساب تصفیه شده به صنایع تحویل می‌شود.

وی گفت: بر اساس ماده ۳۹ قانون هفتم پیشرفت، صنایع مکلف به استفاده از آب‌های نامتعارف از جمله پساب تصفیه شده فاضلاب هستند.

مدیرعامل شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس افزود: اکنون حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب بندرعباس وارد تصفیه خانه می‌شود که ۸۵ هزار مترمکعب آب شیرین از آن تولید خواهد شد.

شجاعی گفت: فاضلاب بندرعباس بزرگترین طرح استفاده مجدد از فاضلاب در کشور است و برای بخش چهارم آن حدود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بخش چهارم تا پاییز سال آینده بهره برداری و آب شیرین سازی شده وارد صنایع بندرعباس می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.