دیده بان حقوق بشر درباره عواقب استفاده رژیم اشغالگر از هوش مصنوعی و دیگر ابزار‌های دیجیتال برای تعیین اهداف حملات هشدار داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری فلسطینی وفا، سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که استفاده ارتش اسرائیل از فناوری‌های مراقبتی و هوش مصنوعی و دیگر ابزار‌های دیجیتال برای کمک به تعیین اهداف حملات خودش در نوار غزه، خطر آسیب‌های احتمالی به غیرنظامیان را افزایش می‌دهد و این ابزار‌های دیجیتال نگرانی‌های اخلاقی، حقوقی و انسانی را افزایش می‌دهد.

این سازمان در گزارشی شامل تعدادی پرسش و پاسخ که روز سه‌شنبه منتشر کرد افزود: به احتمال زیاد اینگونه ابزار‌های دیجیتال برای دادن اطلاعات جهت انجام اقدامات نظامی از داده‌های اشتباه و برآورد‌های تقریبی و غیردقیق استفاده می‌کنند.

زاک کمپبل، پژوهشگر ارشد امور مراقبت در سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که ارتش اسرائیل از داده‌های ناقص و محاسبات نادرست و ابزار‌های نامناسب برای کمک به تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز مربوط به مرگ و زندگی در غزه استفاده می‌کند که احتمالا خطر وارد شدن آسیب به غیرنظامیان را افزایش می‌دهد.

مشکلات ناشی از به کار گیری این ابزار‌ها به این معناست که استفاده از آنها به جای کاهش خسارت به غیرنظامیان ممکن است به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان به شکل غیرقانونی منجر شود. 

وی افزود: این ابزار‌ها شامل رصد مداوم و هدفمند بر اهالی غزه و همچنین اطلاعاتی می‌شود که قبل از اقدامات خصمانه کنونی به شکلی که با قوانین بین المللی انسانی تعارض دارد جمع‌آوری شده‌اند. این ابزار‌ها اطلاعات شخصی غیرنظامیان را جمع‌آوری می‌کنند تا اطلاعاتی را ارائه دهند که تهدیدات و اهداف براساس آنها مشخص می‌شوند.

کمپبل گفت: ممکن است استفاده از فناوری‌های ناقص در هر زمینه‌ای، پیامد‌هایی منفی برای حقوق بشر داشته باشد، اما خطرات آن در غزه از هر مورد دیگری بیشتر است. استفاده ارتش اسرائیل از این ابزار‌های دیجیتال برای تصمیم‌گیری‌های نظامی نباید به اجرای حملات غیرقانونی و آسیب‌های سنگین به غیرنظامیان منجر شود.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که ارتش اسرائیل باید اطمینان پیدا کند که هرگونه استفاده از فناوری در عملیات، با قوانین بین المللی انسانی تطابق دارد. تصمیم‌گیری برای حملات نباید صرفا بر اساس داده‌های ابزار‌های مکانیزه انجام شود.

دیده بان حقوق بشر بر ضرورت تحقیقات بی‌طرف درباره استفاده از ابزار‌های دیجیتال و اینکه آیا استفاده غیرقانونی از آنها باعث آسیب رساندن به جان و مال غیرنظامیان شده است و اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار این خسارات در آینده، تاکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار