معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رشد ۳۷ درصدی تولید و خرید تضمینی گندم در استان خبر داد.

شفیعی در جلسه هماهنگی کشت پاییزه استان آذربایجان شرقی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در استان به رکورد شکنی نزدیک می‌شود و باید جهت استمرار این موفقیت در جهش تولید کماکان به کشت پاییزه توجه ویژه داشته باشیم.

شفیعی گفت: ثبت یک رکورد جدید در زمینه تولید و خرید تضمینی گندم یک موفقیت بزرگ است که لازم می‌دانیم از همه کسانی که در تحقق این امر مهم نقش داشتند صمیمانه قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به صورت پلکانی در تولید گندم و خرید تضمینی آن رشد داشتیم و از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته ایم.

وی گفت:محدودیتی که در منابع وجود دارد همچنان پا برجاست اما رشدی که رقم خورده است با افزایش ضریب نفوذ دانش، تلاش کارشناسان و کشاورزان، اجرای دقیق طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و البته تا حدودی تحت تاثیر اقلیم و آب و هوا بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم توجه ویژه به تامین و توزیع کود، بذر و سایر نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان گفت: تامین و توزیع نهاده‌ها از وظایف ذاتی سازمان تعاون روستایی است و تلاش می‌کنیم با تامین و توزیع به موقع نهاده ها کوچکترین مشکلی نداشته باشیم. همه کارگزاران باید نهاده‌های کشاورزی را در زمان مناسب خریداری و توزیع کنند و هیچگونه قصور و خللی در این مسئله مورد پذیرش نیست.

شفیعی تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان را یک اولویت دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود تا نهاده‌های مورد نیاز به صورت کامل تامین شود و لازم است به صورت هفتگی نیز گزارشی از میزان خرید کود، بذر و میزان کشت تهیه و کشت پاییزه به طور مستمر تحت رصد قرار گیرد.

وی گفت: کارشناسان جهش تولید در دیمزار‌ها باید به صورت میدانی در مزارع کشاورزی حضور پیدا کنند تا بیشترین تاثیر را در افزایش تولید داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از خرید تضمینی ۵۹۲ هزار و ۶۷۵ تن گندم تاکنون در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: رکورد خرید تضمینی گندم در استان به ۱۴ سال قبل بر می گردانیم که سال پر آبی را داشتیم موفق به خرید تضمینی ۵۹۵ هزار تن گندم شدیم و طی امسال نیز به مدد استفاده از دانش و اجرای طرح جهش تولید موفق خواهیم شد تا از این رکورد عبور کنیم و این موفقیتی است که برای گرامیداشت آن به زودی جشن شکرانه‌ای برگزار خواهیم کرد.

کرامتی ادامه داد: این موفقیت به لطف استفاده از بذر و کود مناسب، عملیات حفظ نباتات، آموزش و سایر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی اضافه کرد: در کشت پاییزه در آذربایجان شرقی ۶۵۳ هزار و ۵۰ هکتار زیر کشت خواهد رفت و برای تولید یک میلیون و ۲۰ هزار و ۸۴۰ تن محصول از این اراضی برنامه ریزی کرده ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تعیین فرمول کود کشت پاییزه برای محصولات استان خبر داد و افزود: این فرمول کود با انجام آزمایش‌های خاک شناسی و توسط مراکز تحقیقاتی مشخص شده است. رعایت این فرمول کودی موجب افزایش ۳۰۰ کیلوگرمی محصول در هر هکتار خواهد شد و در هر سطح نزدیک به ۶ میلیون تومان درآمد کشاورز را افزایش خواهد داد.

کرامتی آمادگی لازم برای کشت پاییزه را ضروری دانست و گفت: باید کود، بذر، آب مورد نیاز و سوخت لازم به صورت کامل تامین شود و طرح جهش تولید در دیمزار‌ها را نیز به خوبی اجرا کنیم تا بتوانیم تولید حداکثری داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار