محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی موفق شدند پیاز بومی اصلاح شده تولید کنند.

محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان موفق به تولید اصلاح پیاز بومی مناسب کشت شدند.

میرزاخانی محقق و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: استان مرکزی دارای حدود ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پیاز است که نبود یک رقم مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی استان از جمله مشکلاتی است که پیازکاران با آن دست به گریبان هستند به طوری که اغلب آنها از ارقام وارداتی برای کشت استفاده می‌کنند که همین مسئله سبب عدم توجه به جمعیت‌های بومی موجود در منطقه شده است.

میرزاخانی افزود: برهمین اساس با اجرای طرح به نژادی پیاز قرمز و سفیدکه طرح‌های زمان بَری هستند و به مدت شش تا هفت سال اجرای طرح اصلاحی به علاوه طرح‌های جانبی آن مجموعا ۱۰ تا ۱۵ سال تحقیق، موفق به دستیابی یک رقم اصلاح شده پیاز مناسب با شرایط آب و هوایی استان شدیم.

او گفت: عملکرد بالا، مقاوم به آفات و بیماری ها، بازار پسندی و خاصیت انبار مانی بیشتر و مصرف سموم کمتر از جمله مزایای رقم جدید است.

میرزاخانی کاهش ضایعات، تک قلو بودن، زودرس بودن، گردن باریک، افزایش کیفیت و کاهش وابستگی به واردات را از دیگر مزایای رقم اصلاح شده عنوان کرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان هم با توجه به اینکه یکی از آفات مهم مزارع پیاز کشور، آفت تریپس پیاز است که هر ساله خسارت زیادی به پیازکاران وارد می‌کند و سبب کاهش عملکرد محصول می‌شود، گفت: در این طرح که توسط محققان این مرکز انجام شده رقم اصلاح شده یکی از ارقام بسیار متحمل به خسارت این بیماری است که می‌تواند جمعیت بالایی از آن را تحمل کند و دچار خسارت نشود و عملکرد بالایی توسط این محصول برداشت شود.

یوسفی افزود: در این روش با استفاده از روش آبیاری نوین تیپ استفاده شده که علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، علف‌های هرز نیز کنترل و مواد غذایی مورد نیاز به گیاه منتقل می‌شود.

او گفت: اکنون ۹۲ طرح تحقیقاتی در این مرکز در دست اجرا است که عمده این طرح‌ها منجر به تولید بذر و راهکار تحقیقاتی برای کاهش هزینه‌های کشاورزان و افزایش تولیدات می‌شود که نتایج این طرح نیز می‌تواند به تولید یک محصول پیاز با شرایط آب و هوای مناسب استان با عملکرد بالا و کاهش مصرف سموم برای کشاورزان باشد و سلامت مصرف کننده را تامین کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.