خداییان با اشاره به اینکه باید حقوق دولتی معادن به موقع وصول شود، گفت: سازمان بازرسی باید بر نحوه هزینه شدن حقوق دولتی معادن در کرمان نظارت کند.

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در آیین معارفه مدیرکل جدید بازرسی استان کرمان گفت: آیا صنایع و معادن ما در اختیار فلان گروه و فلان شخص است؟ نه نباید چنین چیزی در استان وجود داشته باشد و بگویم این معدن ملک فلان مسئول است، اگر این اتفاق در استان بیفتد نوعی رانت است و باید بازرسی ورود کند و جلوی این رانت گرفته شود.

وی بیان کرد: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی در ارتباط با قوه قضاییه مقرر شده این قوه، قوه‌ای مستقل، پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و ایجاد کننده عدالت است، به عبارتی در این اصل فلسفه تشکیل قوه قضایی اجرای عدالت ذکر شده است.

عدالت گمشده بشریت است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: عدالت گمشده بشریت و هدف ارسال رُسل است، خدا می‌گوید که پیامبران مبعوث شدند تا مردم را آماده برای اقامه قسط و عدل کنند، همچنین در قرآن کریم داریم که عدالت را پیشه کنید و در سخنان ائمه اطهار (ع) نیز عدالت جایگاه خاصی دارد و در همین راستا امام علی (ع) می‌فرمایند عدالت است که منجر به اصلاح امور، ثبات دولت‌ها و افزایش خیر و برکت در جامعه می‌شود.

وی بیان کرد: سوال اینجاست، چگونه می‌شود عدالت را در جامعه اجرا و ایجاد کرد؟ اگر بخواهیم عدالت را تعریف کنیم باید از سخنان بزرگان دین استفاده کنیم، امام علی (ع) می‌گویند عدالت یعنی اینکه حق هر کسی به او داده شود، عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد، اما سئوال این است آنجا کجاست چگونه این را تشخیص دهیم آیا هر کسی بر اساس تشخیص خودش جای هر چیزی را مشخص و تعیین کند یا نه؟

قانون مرجع تشخیص عدالت است

خداییان گفت: طبیعتاً برای تشخیص عدالت باید به قانون مراجعه کنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات متعدد بار‌ها تاکید بر اجرای قانون دارند و اجرای قانون را موجب تامین عدالت می‌دانند و می‌فرمایند در همه قضایا اگر قانون ملاک عمل باشد عدالت تعمیم پیدا می‌کند و اگر ملتی دچار بی‌قانونی شود هیچ پیشرفت معقولی نصیب مردم نخواهد شد و می‌فرمایند اگر قانون نقص و ضعف دارد باید عوض و اصلاح شود و تا مادامی که قانون وجود دارد باید به آن عمل شود پس اگر می‌خواهیم عدالت در جامعه اجرا و حاکم باشد باید به اجرای قانون اهمیت دهیم و اینجاست که نقش دستگاه‌های که نظارت بر اجرای قانون دارد مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی یکی از مهمترین دستگاه‌های نظارتی، سازمان بازرسی است که عالی‌ترین دستگاه نظارت کشور است و وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن اجرای امور را برعهده دارد.

سازمان بازرسی عالی‌ترین دستگاه نظارتی کشور است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: در دستگاه‌های متعدد چه در دولت و چه در مجلس دستگاه نظارتی داریم، اما سازمان بازرسی عالی‌ترین است، در اصل ۱۷۴ قانون اساسی نیز مقرر شد هم نظارت بر اجرای صحیح قانون و هم حسن جریان امور از سوی سازمان بازرسی انجام شود.

وی بیان کرد: حسن اجرای امور فراتر از اجرای صحیح قانون است و سازمان بازرسی بر اساس قانون مکلف است ببیند امور در مجرای خود جریان دارد و این حسن به نظارت عمق می‌بخشد.

خداییان گفت: سازمان بازرسی صلاحیتش عام است، این سازمان بر همه دستگاه‌ها اجرایی، نظامی و انتظامی، امور اداری، مالی و قضایی دستگاه قضایی و هر دستگاهی که دولت به نحوی در سرمایه و سهام آن سهیم است و یا یا دولت به آن کمک می‌کند و یا تحت نظارت دولت است، نظارت می‌کند.

نظارت سازمان بازرسی بر همه امور است

وی تصریح کرد: نوع نظارت سازمان بازرسی نظارت بر همه امور است، سازمان بازرسی در همه امور حق نظارت و اظهار نظر دارد و صلاحیت اقدام آن از بعد زمان نظارت، قبل زمان نظارت و حین زمان نظارت آغاز می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: قانون‌گذار برای اینکه سازمان بازرسی به خوبی به وظیفه عمل کند ضمانت اجرا‌هایی در نظر گرفته است، براساس قانون دستگاه‌ها موکلف هستند تمام اسناد را در اختیار بازرس قرار دهند مگر اینکه سند سری باشد که در این حالت با اذن رییس قوه قضاییه در اختیار بازرس گذاشته می‌شود و در قانون مقرر شده اگر دستگاهی از در اختیار قرار دادن اسناد ممانعت کند جرم تلقی شود.

وی تصریح کرد: به سازمان بازرسی اجازه داده شده که از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند، چون بهترین ناظر بر اعمال ما خود مردم در اقصی نقاط کشور هستند بر این اساس ترتیبی داده شده اگر مردم شکایتی دارند به بازرسی اعلام کنند و در این راستا شماره ۱۳۶ در اختیار همه مردم است و مردم از طریق این شماره کشف فساد را اعلام و این فساد به سازمان مربوطه ارجاع داده می‌شود.

کرمان با وجود ظرفیت‌ها از حد مطلوب فاصله دارد

خداییان بیان کرد: کرمان استانی است که از ظرفیت‌های بالایی در حوزه شرکت‌های بزرگ معدنی، اقلیم متنوع، منابع آب و خاک که زمینه تولید محصولات کشاورزی را فراهم می‌کند، وجود شبکه‌های ارتباطی، زمینی، هوایی و ریلی، توانایی بهره‌برداری از انرژی، برخورداری از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و علمی برخوردار است، اما با وجود این ظرفیت‌ها این استان تا حد مطلوب فاصله دارد و اگر می‌خواهیم به آن نقطه برسیم نیاز به تلاش و جدیت شما مدیران است.

وی تاکید کرد: در این استان چالش‌های مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق سوخت، ریزگردها، کمبود فرآوری محصولات مختلف و مسأله توزیع امکانات در سراسر استان کرمان وجود دارد و اعتقاد دارم همین صنایع استان اگر به کمک بخش‌های مختلف بیایند همه بخش‌های استان رشد متوازنی خواهند داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه، سازمان بازرسی استان باید احکام هر دستگاه را استخراج کند و بر آن نظارت کند و ببیند آیا تکلیفی که بر عهده هر دستگاهی گذاشته شده به آن به موقع عمل می‌کند یا از برنامه عقب است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم در مدت انجام مسئولیت، آن را امانت بدانیم و توجه داشته باشیم شرط امانتداری خدمت به مردم است.

سپهبد شهید سلیمانی الگوی مسئولان است

خداییان تصریح کرد: شما مدیران در این استان الگویی مانند سپهبد شهید سلیمانی دارید و بدانید که اگر در کار اخلاص داشته باشید خدای متعال قلب‌ها را تسخیر می‌کند.

وی افزود: امیدوارم همه در استان پا جای پای شهید سلیمانی بگذارند و زمینه رشد و توسعه استان را فراهم کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: جناب آقای آبیار مدیرکل سابق بازرسی استان کرمان طی ۲ دهه خدمت صادقانه و پاک در این استان کار کردند و مدیران خوشنام و پاکدست استان از عملکرد ایشان راضی هستند.

بی توجهی به نیروی انسانی ضعف اساسی است

مدیرکل سابق بازرسی استان کرمان نیز در این نشست گفت: بهترین کار خدمت کردن به مردم است و تنها چیزی که می‌ماند همین است.

احمد آبیار در توصیه به مدیران جدید در کرمان افزود: قدر مردم را بدانید، یکی از مشکلات اساسی که نارضایتی مردم از آن است عدم تکریم ارباب رجوع است آن طور که باید و شاید به تکریم مردم عمل نمی‌کنیم.

وی اظهارداشت: گسستی بین مدیریت و نیروی انسانی وجود دارد، نیروی انسانی به عنوان ابزار کار دیده می‌شود، یکی از عوامل هدر رفتن نیروی انسانی عدم توجه به وضعیت روحی و مادی آنان است.

مدیرکل سابق بازرسی استان کرمان با اشاره به اینکه عدم توجه به نیروی انسانی یک ضعف اساسی است، خاطرنشان کرد: هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مهم است، بعضی‌ها جوسازی می‌کنند تا نظارت گریزی در نظام اداری جا بیافتد، اما به مرور زمان ثابت شد چنین نیست و با کمک سازمان بازرسی چالش‌های مهمی از جلوی برخی دستگاه‌ها برداشته شد و پروژه‌های مهمی در این دستگاه‌ها به نتیجه رسید.

دادخدا سالاری مدیرکل بازرسی استان کرمان نیز در این نشست گفت: امیدوارم با استعانت از خدا این اعتماد را مستمر کنیم و اینجانب از مجاهدت‌های خاموش آقای آبیار نیز تشکر می‌کنم.

منبع: ایرنا کرمان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار