عضو شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: مبنای حکمرانی قانونمند در فضای مجازی بر اساس سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب شناخت دقیق این فضا است.

با توجه به اهمیت بالای حکمرانی در فضای مجازی و تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب بر این موضوع، مهندس محمد حسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی در یادداشتی اختصاصی به موضوع حکمرانی قانونمند در فضای مجازی پرداخت.
 
انتظاری در این یادداشت نوشته است: "مبنای حکمرانی قانونمند در فضای مجازی براساس سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب شناخت دقیق این فضاست، به این معنا که فضای مجازی در واقع یک زیست بوم جدید برای زندگی همه مردم ایجاد کرده و برخلاف تصور برخی که معتقدند این فضا جدا از فضای واقعی است، فضای مجازی در امتداد زندگی واقعی تبدیل به محل زیست جدید مردم شده و با فضای واقعی آنها در هم تنیده است و فضای مجازی امتداد فرهنگ و تمدن انسانی بر بستر شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی است بنابراین نیاز است که مسئولان، وزراء و روسای جمهور در دوره های مختلف شناخت دقیقی نسبت به چیستی این فضا و تحولات آن داشته باشند.
 
باتوجه به تحولاتی که در این عرصه جدید و نوین اتفاق افتاده باید در این زیست بوم که مردم درحال زندگی در آن هستند، روابط جدید در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و... متناسب با تحولات به روز در این عرصه تبیین شده و نظام حکمرانی بر مبنای این تحولات طراحی شود و برای مردمی که در عصر فضای سایبر در حال زندگی هستند از نظام حکمرانی متناسب با آن بهره مند شوند.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری حکمرانی قانونمند باید در این فضا اعمال شود که این یعنی در صورتی که مدیریت کشور برای این زیست بوم هنوز قوانین لازم را نداشته که باید طراحی و این قوانین جدید را در کشور جاری کند که مبانی این قوانین باید براساس تحولات و چیستی فضای سایبر باشد.

از مهمترین تحولات این حوزه تحول در ژئوپلتیک جهانی است چرا که این فضا عام و مشترک است و برخلاف گذشته که مرز فیزیکی میان کشورها و همسایگان آنها برقرار بود، در این فضا مرزها شکسته شده و به مرز در فضای مجازی تبدیل شده است و مداخلات قدرت های بزرگ در امور کشورها از طریق فضای سایبر و اعمال حکمرانی در حکومت های ملی اعمال می شود که همه این تغییرات باید در نظام حکمرانی در فضای مجازی و مدیریت مستقل ملی کشور در نظر گرفته شود.

شورای عالی فضای مجازی در زمینه حکمرانی قانونمند مصوبات مبنایی لازم را به تصویب رسانده اما به دلیل شناخت کم و عدم آشنایی مسئولانی که باید مصوبات را به اجرا برسانند، ضرورت اولویت پیاده سازی این سیاست ها احساس نشده است، هر چند بعضی دیدگاه های سیاسی بر واقعیت های فضای مجازی پرده می اندازند و دیدگاه خود را حاکم می کنند بنابراین باید طراحی نظام حکمرانی جدید متناسب با سیاست های شورای عالی فضای مجازی سریعا در کشور توسط مسئولان صورت گیرد تا این امکان برای مردم ایجاد شود که بتوانند از فرصت های بی مانندی که در این فضا وجود دارد، با کمترین مخاطرات و تهدیدها بهره مند شوند.

این درحالی است که جلسات شورای عالی فضای مجازی با حضور اعضای حقیقی، اعضای حقوقی شامل وزراء ذی ربط و روسای سه قوه برگزار می شود و در هر جلسه روسای هر سه قوه حضور دارند بنابراین براساس سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «اگر قانونی وجود ندارد، احصاء و طراحی شود»، این اعضاء مسئولیت دارند اگر پیشنهاد و یا محدودیت و کمبودی احساس کردند مساله را در صحن این شورا طرح و یا در کمیسیون های تخصصی این شورا ارایه کنند تا این خلاء رفع و حکمرانی قانونمند در فضای مجازی کشور محقق شود".
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار