معاون وزیر نفت گفت: ۸۷ درصد محصولات پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود که بومی سازی این صنعت به زودی شکل خواهد گرفت.

علیرضا شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در نشست خبری گفت:صنعت پتروشیمی کشور خوشبختانه به خودکفایی رسیده است به طوری که امروز ۹۶ هزار میلیون تن ظرفیت پتروشیمی کشور است.

او افزود:سرمایه‌گذارانی که در بخش بالادست سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید حداقل ۴۰درصد از سود سالانه خود را به توسعه صنعت در بخش تکمیل زنجیره ارزش تخصیص دهند تا از تخفیف‌های خوراک‌های مایع تا حداکثر ۱۷درصد متناسب با فعالیت در مناطق و حلقه‌های زنجیره و در بخش خوراک‌های گازی تا ۳۰درصد از تخفیف برخوردار شوند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد:باید از مواد خام که در صنعت پتروشیمی و تامین خوراک صنعت پتروشیمی که مد نظر وزیر نفت هم می باشد باید مورد تاکید باشد،حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انجام شد و این صنعت در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته‌ است که در هر لایه‌ای که محصولات پتروشیمی تبدیل به خوراک بعدی شود بالغ بر ۱۵درصد ارزش افزوده به‌وجود می‌آید.

شاهمیرزایی اضافه کرد: در برنامه ۴ ساله پیش رو مقرر شده است با کمک هم سرمایه گذاران را مکلف کنیم در ادامه راه در خصوص قطعاتی و کالاهایی که هنوز وابستگی داریم اقدام کنند تا به زودی جشن خودکفایی و بومی سازی ۱۰۰ درصد کالا و تجهیزات پیچیده صنایع پتروشیمی را شاهد باشیم.

به گفته معاون وزیر نفت،۸۷ درصد محصولات پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود که بومی سازی این صنعت به زودی شکل خواهد گرفت.

او افزود: در سال جاری ۲۰ طرح بزرگ در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ طرح افتتاح شده و ۱۵ طرح دیگر هم به زودی به بهره برداری می‌رسند. از این تعداد ۷ طرح تاکنون افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود و ظرفیت این صنعت تا پایان سال از مرز ۱۰۰ میلیون تن می‌گذرد.

شاهمیرزایی ادامه داد: اولویت شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران باید تأمین خوراک صنعت پتروشیمی باشد. البته در فصل سرما، تأمین گاز بخش خانگی در اولویت قرار دارد.

معاون وزیر نفت افزود: تا پایان ۳ سال آینده همه گاز‌های همراه نفت را جمع‌آوری می‌کنیم، همچنین سرمایه‌هایی که نزدیک ۱۱۵ سال بود هدر می‌رفت با ابتکار عمل و ورود صنعت پتروشیمی و حمایت وزیر نفت در حال جمع آوری و انتفاع است.

او بیان کرد: تولید واقعی صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال گذشته ۷۵ میلیون تن رسید و امسال به ۸۰ میلیون تن می‌رسد.

معاون وزیر نفت گفت: امروز بر خلاف گذشته بیش از ۵۶۰ گرید محصولات پتروشیمی تولید و به چند قاره از جهان محصولات پتروشیمی صادر می‌شود و همچنین ۱۳ درصد از محصولات پتروشیمی در بازار داخل استفاده می‌شود.

خبرنگار: رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار