معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از انجام پایش خسارت احتمالی پروانه برگخوار در مزارع شهرستان خدابنده خبر داد.

اکبر طیبی روز سه شنبه در جریان بازید از مزارع ذرت علوفه‌ای با هدف پایش خسارت احتمالی پروانه برگخوار، گفت: مهمترین میزبان آفت کِرم برگخوار پاییزه، گیاهان علوفه‌ای از جمله ذرت، سورگوم، گندم، شلغم و چغندر قند است که می‌تواند یک تهدید مهم برای بخش کشاورزی و دامداری باشد.

این مسئول افزود: با توجه به اهمیت آفت پروانه برگخوار و دامنه میزبانی وسیع، لازم است مزارع استان مورد ارزیابی و پایش قرار بگیرد تا در صورت مشاهده آفت، مبارزه به موقع انجام شود.

طیبی تصریح کرد: این آفت، با داشتن دامنه میزبانی وسیع بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی، دارای قدرت پرواز و ظرفیت خسارت‌زایی بالایی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حوزه کشاورزی با چالش هایی متعددی مثل محدودیت منابع آب، نیاز روز افزون به مواد غذایی، چالش های اقلیمی، تغییرات آب و هوایی، افزایش دما، کاهش متوسط بارندگی ها و شیوع آفات رو به رو هستیم ولی با وجود این چالش ها باید بهره وری را حتما مد نظر داشته باشیم و عواملی را که در تولید کشاورزی موثر است تقویت کنیم.

طیبی با بیان اینکه راهبرد اصلی در تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان، حفظ و افزایش تولید پایدار به ویژه در حوزه محصولات استراتژیک است، اظهار داشت: برای تامین امنیت غذایی باید سطوح زیر کشت یا بهره وری را افزایش دهیم که با توجه به چالش های اشاره شده،امکان افزایش سطح زیر کشت برای خیلی از محصولات وجود ندارد بنابراین باید به سمت افزایش بهره وری برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.