ناظر طرح کاوش باستان‌شناسی گذر «کمر زرین» اصفهان گفت: طرح ساماندهی این گذر هم اکنون توسط کارشناسان شورای فنی میراث فرهنگی استان در حال بررسی است.

هادی اللهیاری گفت:  طرح ساماندهی  از سوی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان دیروز به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تحویل شد.

وی ادامه داد: در  طرح ساماندهی به چگونگی گذر عابر پیاده با حفظ شرایط ویژه‌ای که به‌واسطه کاوش‌های باستان‌شناسی در محور تاریخی کمر زرین اصفهان بوجود آمده، پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه هم‌اندیشی که توسط دادستانی اصفهان با حضور نمایندگان شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان برگزار شد، مقرر بود شهرداری اصفهان برای تعیین تکلیف گذر تاریخی کمر زرین در مدت سه ماه طرح خود را به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه کند.

اللهیاری افزود: بررسی طرح مذکور از امروز توسط شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان آغاز شد و امید است به زودی نتیجه آن اعلام شود.

 ، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در روزهای اخیر به موضوع  صیانت از آثار باستانی در گذر تاریخی «کمر زرین»ورود پیدا کرد و خواستار پیش بینی و اجرای طرحی با هدف حفظ آثار تاریخی در کنار تسهیل عبور و مرور شهروندان در این گذر شد؛ در جلسه بررسی وضعیت آثار تاریخی در دادگستری اصفهان مقرر شده است  طرح تهیه شده توسط شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان به دبیرخانه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه دادستانی ارسال شود و در صورت تایید، شهرداری در سریعترین زمان نسبت به اجرای آن با نظارت سازمان بازرسی استان اقدام کند.

طرحی که شهرداری اصفهان برای ساماندهی گذر کمر زرین ارائه کرده است باید ضمن ایجاد یک گذر جهت مختل نشدن رفت و آمد اهالی این منطقه، یافته‌های کاوش های اخیر را به‌درستی حفاظت کند.

گذرِ تاریخی کمر زرین در یکی از کهن‌ترین نقاط اصفهان و در نزدیک مسجد «جامع عتیق» این شهر قرار دارد؛ یافته‌های باستان‌شناسی در این گذر از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است و بررسی درباره قدمت آثار کشف شده در آن همچنان ادامه دارد.

سال گذشته عملیات گودبرداری با لودر برای احداث گذر کمر زرین به تخریب لایه‌های باستانی و مشهود شدن شواهدی از ۲ سازه معماری منجر و به این ترتیب این کار، متوقف و عملیات باستان‌شناسی شهری با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

تاکنون در این عملیات، آثاری مانند یک سازه آبی منقوش متعلق به دورانِ پیش از حمله مغول به اصفهان، یک کوره سُفال، یک سازه معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی و دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش احتمالا سلجوقی کشف شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.