طبیعت چشم‌نواز گذرگاه جنگلی عباس‌آباد-کلاردشت به عنوان یکی از زیباترین محورهای گردشگری شمال کشور به علت رهاسازی زباله از سوی مسافران و گردشگران به مسیری پر از زباله تبدیل شده است.

جاده عباس‌آباد-کلاردشت که از میان جنگل‌های انبوه و زیبا می‌گذرد یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی شمال کشور است که طی سال‌های اخیر مورد توجه مسافران و گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار گرفته است و سال به سال بر میزان تردد خودروها در ان افزوده می‌شود. اما به موازات این افزایش ترددها، حجم زباله‌های رها شده در حاشیه این محور زیبای جنگلی بیشتر و سیمای این گذرگاه جذاب مخدوش‌تر شده است.

این محور جنگلی ۳۵ کیلومتری یکی از حلقه‌های اتصال استان‌های البرز و تهران به مناطق جنگلی، جلگه‌ای و ساحلی غرب مازندران و شرق گیلان است. مسیری که به علت گذر از میان جنگل‌های انبوه و سرسبز البرز مرکزی و وجود درختان سربه فلک کشیده راش، توسکا و شمشاد هر گردشگری با عبور از آن و دیدن مناظر زیبا و استشمام هوای خنک و دلچسب خاطراتی زیبا را در ذهن خود ثبت می‌کند.

به استناد برخی آمارها در زمان اوج حضور مسافران روزانه دست‌کم ۱۹ هزار تردد خودرو در این مسیر جنگلی ثبت می‌شود. برخی از مسافران نیز در مناطقی از حاشیه این مسیر سبز توقف می‌کنند و عده‌ای هم با اتراقی چند ساعته لحظات خوشی را در دل جنگل‌ می‌گذرانند. اما بسیاری از توقف‌ها و مهمان طبیعت شدن‌ها برای جنگل حاشیه جاده عباس‌آباد-کلاردشت به دلیل رها کردن زباله‌ها گران تمام می‌شود.

برخی از مسافران و گردشگران و شهروندان در اوج بی‌مهری و بی‌توجهی به محیط زیست، پسماند به جا مانده از تفریح خود را در طبیعت می‌ریزند و سیمای جنگل بکر منطقه را مخدوش می‌کنند. اقدامی که در بسیاری از مناطق جنگلی مازندران می‌توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد.

پس از تعطیلات چند روزه هفته گذشته که با ورود پرتعداد مسافران به مازندران و شهرهای غربی این استان همراه بود، حجم زباله‌ها در حاشه این مسیر جنگلی به شکل چشمگیری افزایش یافت. حجم زباله در حاشیه این مسیر پس از تعطیلات اخیر به حدی زیاد شد که صدای اعتراض بسیاری از دوستداران محیط زیست را هم در آورد.

نگاهی به صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی مرتبط با غرب مازندران نیز این گلایه‌ها و انتقادها را نشان می‌دهد. تعدادی از کاربران فیلم‌هایی را از وضعیت فاجعه‌بار زباله طبیعت جاده عباس‌آباد-کلاردشت را منتشر کرده‌اند و ضمن انتقاد از این سوءرفتار مسافران و گردشگران، خواستار اتخاذ راهکاری برای پیشگیری از این وضعیت شده‌اند و برخی هم آستین بالا زده‌اند و با حضور در منطقه برای جمع‌آوری زباله‌ها اقدام کرده‌اند.

اهمیت این مسیر فقط به جذابیت طبیعی و ظرفیت گردشگرپذیری آن خلاصه نمی‌شود. هرگاه سیل منجر به بسته شدن جاده چالوس در محدوده مرزن‌آباد تا چالوس شود، این جاده جنگلی بار اصلی ترافیک را تحمل می‌کند.

بوی تعفن زباله جاده جنگلی عباس‌آباد-کلاردشت

مسئول نمایندگی حفاظت از محیط زیست شهرستان کلاردشت با ابراز نگرانی از حجم انبوه زباله در طبیعت جنگلی گذرگاه کلاردشت-عباس‌آباد گفت: جنگل‌های این جاده شگفت‌انگیز متاسفانه در محاصره زباله قرار گرفته و بوی نامتبوع پسماند، محیط طبیعی این مسیر زیبا را در بر گرفته است.

شهرام بیگلراظهار کرد: مسافران و گردشگران از طبیعت چشم‌نواز و دست نخورده این محور بهره‌مند می‌شوند، اما در اوج بی‌توجهی و نادیده گرفتن الزامات محیط زیستی زباله‌های‌شان را در طبیعت رهاسازی می‌کنند.

وی افزود: ناپسند و دور از فرهنگ است که ما به عنوان مهمان از همه امکانات رفاهی، پذیرایی و خدماتی میزبان بهره و لذت ببریم و به جای مراقبت از این موهبت الهی، پسماند به جا مانده از تفریح‌مان را در طبیعت رها کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: ای کاش مسئولان سطوح کلان از نزدیک وضعیت فاجعه‌بار و مملو از زباله طبیعت این منطقه را می‌دیدند و پی می‌بردند که رفتار مسافران با جنگل‌های این منطقه چگونه احساسات حامیان محیط زیست را خدشه‌دار کرده است.

جمع‌آوری ۱۶ تن زباله از حاشیه جاده

مسئول نمایندگی حفاظت از محیط زیست کلاردشت گفت: روز یکشنبه گذشته با همراهی حامیان محیط زیست، امدادگران هلال احمر، شماری از مسئولان  و دهیاران و اعضای شوراهای منطقه بخشی از زباله‌های رها شده در طبیعت جنگلی محور ارتباطی عباس‌آباد-کلاردشت جمع‌آوری شد. حجم زباله‌ها آن‌قدر زیاد بود که فقط در یک روز ۱۶ تن زباله جمع‌آوری شد.

بیگلر افزود: دیروز -دوشنبه- هم در بازدیدهایی که از نقاط پاکسازی شده داشتیم باز هم شاهد رهاسازی زباله از سوی مسافران و گردشگران بودیم. برای پیشگیری از تکرار این فاجعه زیست‌محیطی باید از حضور دکه‌دارانی که از میان آنان عده‌ای بدون مجوز در حاشیه این محور کار و کاسبی راه انداخته‌اند بهره برد و از آنان خواسته شود در صورت مشاهده این سوءرفتار با این معضل برخورد کنند.

وی افزود: مسئولان  دستگاه‌های مرتبط باید در فصول گردشگری به ویژه بهار و تابستان افرادی را مسئول برخورد با این فاجعه‌های زیست‌محیطی کنند. دهیاران منطقه هم لازم است که برای رفع این چالش زیست‌محیطی پای کار بیایند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر پراکندگی زباله در نقاط مختلف حاشیه این محور، پرسه زدن سگ‌های بدون صاحب را هم شاهد هستیم که به زیبنده این گذرگاه پرمخاطب جنگلی نیست.

طی روزهای اخیر تصاویر متعددی از آلودگی‌های حاشیه این محور جنگلی در فضای مجازی منتشر شد که به گفته بیگلر بخشی از این زباله‌ها جمع‌آوری شده است. اما رد زباله‌ها را هنوز در این محور جنگلی و بسیاری از نقاط جنگلی دیگر مازندران می‌توان مشاهده کرد و تلخ‌تر این‌که می‌دانیم این سوءرفتار باز هم تکرار خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار