وزیر امور خارجه آمریکا به‌منظور رایزنی با مقام‌های دولت انگلیس درباره آخرین تحولات جنگ در اوکراین و غزه وارد لندن شد.

وزیر امور خارجه آمریکا به‌منظور رایزنی با مقام‌های دولت انگلیس درباره آخرین تحولات جنگ در اوکراین و غزه و همچنین در آستانه دومین سفر «کی‌یر استارمر» نخست وزیر انگلیس به واشنگتن، وارد لندن شد.

 این برای نخستین بار است که یک مقام عالی‌رتبه آمریکا پس از روی کار آمدن دولت حزب کارگر در انگلیس وارد لندن می‌شود. بر اساس بیانیه بامداد سه‌شنبه وزارت امور خارجه انگلیس، آنتونی بلینکن وارد لندن شده و مورد استقبال همتای انگلیسی خود، دیوید لمی قرار گرفته است.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، دو طرف قرار است روز سه‌شنبه در چارچوب گفتگو‌های راهبردی تشکیل جلسه داده و درباره عناصر کلیدی روابط دوجانبه، از جمله مسائل دفاعی و امنیتی، جنگ‌های در اوکراین و غزه، تحولات منطقه هند و اقیانوس آرام و سایر تحولات جهانی بحث و تبادل نظر کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور تیرماه گذشته در حاشیه اجلاس سران ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) در واشنگتن دیدار و توافق کردند که برگزاری جلسات راهبردی را به یک روند سالانه تبدیل کنند. دیوید لمی در همین پیوند ایالات متحده را بهترین دوست و مهم‌ترین شریک انگلیس توصیف کرد و مدعی شد: این مهم است که در جهانی نا امن، کشور‌های ما با یکدیگر بشدت همسو باشند.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، بلینکن به احتمال زیاد با «کی‌یر استارمر» نخست وزیر جدید انگلیس نیز ملاقات خواهد کرد. استارمر طبق برنامه اعلام شده قرار است جمعه پیش‌رو (۲۳ شهریور) برای دومین بار از زمانی که سکان دولت در انگلیس را به دست گرفته است، راهی واشنگتن شده و با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید ملاقات کند.

استارمر پیشتر گفته بود که نخستین ملاقات وی با رئیس جمهوری آمریکا فرصتی بود تا دو طرف تعهد خود به ائتلاف نظامی ناتو و رابطه ویژه میان دو کشور را مورد تاکید قرار دهند. در همین حال، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که در سفر پیش‌رو رهبران دو کشور گفتگو‌های عمیق‌تری را درباره طیف مختلفی از مسائل روابط دوجانبه و بین‌المللی خواهند داشت.

استارمر از زمانی که اداره کشور را به دست گرفته، به‌ظاهر موضع تندتری را درخصوص جنگ غزه در پیش گرفته است. او هفته پیش در اقدامی جنجال‌برانگیز حدود ۳۰ مجوز فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را به دلیل «نگرانی از استفاده آنها برای نقض‌های جدی حقوق بشر بین‌المللی» به حالت تعلیق درآورد. وی همچنین موضع دولت سابق انگلیس علیه درخواست دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم را کنار گذاشت و موافقت دولت با اجرای این حکم را اعلام کرد.

این درحالیست که ایالات متحده آمریکا به‌عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح برای رژیم صهیونیستی نیز از تصمیمات اخیر دولت لندن انتقاد نکرده و به این اظهارنظر بسنده کرده است انگلیس بر اساس ارزیابی و قوانین خود تصمیم گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار