گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب به موضوع حمله رژیم صهیونیستی به سوریه اختصاص داشت.

در ابتدای برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مجتبی فردوسی‌پور مدیر گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه اظهار کرد: حجم بمباران سوریه و تعداد نقاطی که مورد اصابت قرار گرفت در نوع خود قابل توجه است اما چرا نتانیاهو این اقدام را مرتکب شد باید بگویم که معتقدم سه مولفه در این عمل نابخردانه سهیم است که دلیل اول آن خونخواهی حماس در جریان ترور فواد شکر بود و تمام اهداف مهم رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار داد. 

وی افزود: بن‌بستی که در مذاکرات آتش‌بس ایجاد شد به گذرگاه فیلادلفیا مربوط می‌شود که اسرائیل حاضر نشد از آن خارج شود در حالی که آمریکا قول داده بود که نتانیاهو این کار را انجام دهد. سوریه گلوگاه تنفسی لبنان است. 

نتانیاهو برای نجات از وضعیت فعلی به برگ برنده نیاز دارد/ حمله به سوریه برای اسرائیل دستاورد تلقی نمی‌شود 

فردوسی پور تاکید کرد : نتانیاهو برای اینکه بتواند خود را از وضعیت فعلی نجات دهد نیاز به یک برگ برنده داشت تا آن را یک پیروزی قلمداد کند لذا اقدامی که علیه سوریه صورت گرفته به هیچ عنوان یک دستاورد برای اسرائیل قلمداد نخواهد شد. 

در ادامه علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه امت واحده گفت: نتانیاهو خود را در پایان راه سیاسی می‌داند و چیزی برای از دست دادن ندارد و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ممکن است او به لبنان حمله کند؟ با منطقی که وجود دارد هیچ چیز بعید نیست و دلیل اینکه خط فیلادلفیا آن‌قدر برای نتانیاهو مهم است به دلیل این است که او اعتقاد  دارد که کمک‌ها از طریق این مکان به غزه می‌رسد.

بعد از طوفان الاقصی اسرائیل دچار شکستی غیر قابل جبران شد/  آمریکا و رژیم صهیونیستی از اقدام ایران خوف  و هراس دارند

فردوسی پور همچنین تاکید کرد: بعد از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی دچار شکست غیرقابل جبران شد که رهبر انقلاب از آن به عنوان شکست ترمیم ناپذیر نام بردند که به همین دلیل سنتکام وارد عمل شد بعد از اقدام اخیر حزب الله آمریکا و اسرائیل به این نتیجه رسیدند که ممکن است ایران نیز دست به اقدامی بزند و به همین دلیل از خوف و هراس جنگنده‌ها و ناوهای خود را وارد منطقه کردند و ایران از این سبک استراتژی بیشترین بهره را می‌گیرد و به موقع اقدام لازم را انجام خواهند داد.

هلالی خبرنگار صدا و سیما در ارتباطی تلفنی درباره آخرین وضعیت سوریه گفت: طبق آخرین آمار حمله رژیم صهیونیستی ۱۸ شهید و ۳۷ زخمی بر جای گذاشته است البته از میان شهدا چهار نفر نظامی و سایر افراد شهروندان عادی هستند که این نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در گزینش هدف ضعف اطلاعاتی داشته است و  یک خودرو و خانه روستایی مورد هدف قرار داده که در آن خانواده و افراد عادی بوده اند و در واقع پیام اسرائیل این بود که سوریه از ورود به درگیری‌ها خودداری کند و عمداً مردم عادی را مورد هدف قرار داده است.

اسرائیل باید شکست را بپذیرد/  مردم کشورهای منطقه هوشیارتر شده اند 

فردوسی پور بیان کرد: اسرائیل اکنون در یک شکاف سیاسی قرار گرفته است و نتانیاهو باید یا گستردگی جنگ را در منطقه بپذیرد و یا اینکه از عرصه سیاسی خارج شود اما نکته حائز اهمیت این است که اسرائیل ترمیم نمی‌شود و باید شکست را بپذیرد. 

کمیلی با اشاره به سکوت جامعه بین‌المللی نسبت به حمله رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: معتقدم که بعد از طوفان الاقصی ما وارد معادلات جدیدی شدیم و امروز مردم منطقه متوجه شده اند که معادله استقلال و عزت جدی است خصوصا با حمایت‌های وقیحانه آمریکا مردم کشورهای مسلمان منطقه هوشیارتر شده‌اند و سازمان‌های بین‌المللی نیز باید شکایت‌ها را پیگیری کند و اینکه ترامپ و نتانیاهو صراحتاً اعلام می‌کنند که ما در یک موقعیت جغرافیایی کوچک هستیم نشان می‌دهد که آنها بسیار ضربه‌پذیر هستند .

فردوسی پور تاکید کرد: اعتقاد بنده این است که اسرائیل راه به هیچ جایی نخواهد برد و چاره‌ای جز نشستن بر پای میز مذاکره را ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار