وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت مردمی ادبیات حاکم بر حوزۀ فرهنگ را تغییر دادیم؛ نمی‌توانیم را به می‌توانیم، نمی‌شود را به می‌شود، بودجه نداریم را به بودجه می‌گیریم و تداخل کار با نهاد‌های حاکمیتی را به همکاری و هم افزایی تغییر دادیم.

مراسم تودیع محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشین و معارفه سیدعباس صالحی وزیر فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در دولت مردمی ادبیات حاکم بر حوزه فرهنگ تغییر داده شد؛ گفت: نمی‌توانیم را به می‌توانیم، نمی‌شود را به می‌شود، بودجه نداریم را به بودجه می‌گیریم، تداخل کار با نهاد‌های حاکمیتی را به همکاری و هم افزایی، و بهانه دخالت نهاد‌های نظارتی را به استماع و تصمیم گیری برای تدابیر فرهنگی تغییر دادیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم وزارت فرهنگ به مجری اصلی و مرجع اصلی تصمیم گیری نظام حکمرانی فرهنگی ارتقا داده شد، ادامه داد: ارتقا و تکمیل تنظیم گری، نظارت، حمایت و رصد، چهار ضلع مدیریتی فرهنگی دوره ۳ ساله دولت آیت الله شهید رئیسی بود.

به گفته او در دوره سه ساله، هم به حوزه‌های اصیل فرهنگی کشور نظیر شعر و معماری توجه ویژه شد و هم افزایش حضور مؤثر در پهنه صنایع خلاق فرهنگی نظیر تأسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی و افزایش تولید در بازی‌های رایانه‌ای؛ درنتیجه علیرغم همه توطئه‌های فرهنگی و تلاش بدخواهان برای القای انقباض فرهنگی قبل از آغاز دولت و چه در حین دولت، باشکوه‌ترین و پررونق‌ترین دوره فرهنگی تاریخ کشور به دست آمد.

اسماعیلی افزود: وزارت فرهنگ متولی ساز تا نماز است. تلاش داشتند القا کنند که در دولت سیزدهم انقباض در فرهنگ انجام خواهدشد، اما اینطور نبود.

اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ خداحافظی معنی ندارد، گفت: از امروز به عنوان یکی از کوچکترین اهالی حوزه در خدمت فرهنگ هستیم.

وزیر پیشین فرهنگ با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی امر سیاست‌گذاری را بر عهده دارد، ادامه داد: بخشی از سیاست‌گذاری توسط نهاد‌های بالادستی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می‌شود. وزارت فرهنگ متولی اصلی اجرای این سیاست‌ها است. در طول سه سال تلاش کردم اقتضائات این مساله را انجام بدهم.

وی با اشاره به رشد بودجه وزارت فرهنگ گفت: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روزی که مسئولیت را بر عهده گرفتم تا به امروز، ۱۷ برابر رشد کرد.

اسماعیلی با اشاره به اختصاص بخشی از بودجه سفر‌های رئیس جمهور به مسائل فرهنگی، افزود: ۱۰ هزار میلیارد تومان در سفر‌های استانی رئیس جمهور شهیدمان به تکمیل و بهسازی زیرساخت‌های فرهنگی اختصاص یافت. مجموعه‌های فرهنگی که در شهر‌های کرمان، یزد، ساری، ارومیه، اراک و دیگر شهر‌ها راه اندازی کردیم، از موارد نظیر در کشور‌های منطقه پیشرفته‌تر و زیباتر است.

وزیر پیشین فرهنگ درباره پروژه آسمانه هنر تهران، بیان کرد: آسمانه هنر تهران را وعده دادیم که در ۵۰ سالگی انقلاب اسلامی تقدیم اهالی هنر کنیم، همه مقدمات آن طی شده است و انشاءالله در اولویت دوره جدید باشد. با همت شورای عالی و شخص رئیس جمهور شهید تدوین تمامی اسناد بالادستی نظیر موسیقی، سینما، هنر‌های نمایشی، هنر‌های تجسمی، معماری، بازی‌های رایانه‌ای به تمام و برخی هم ابلاغ شد.

به گفته او اندیشه فرهنگی آیت الله رئیسی خط فاصله روشنی با اباحه گری از یک سو، و تحجر از سوی دیگر دارد.

از توسعه نگاه‌های سخت گیرانه به حوزه فرهنگ و هنر جلوگیری کردیم

اسماعیلی با تاکید بر اینکه صیانت از موازین اخلاقی و شرعی جامعه اسلامی خط قرمز دولت سیزدهم بود، گفت: در مقابل از توسعه نگاه‌های سخت گیرانه به حوزه فرهنگ و هنر جلوگیری کردیم. در فتنه فرهنگی ۱۴۰۱، همه دشمنان و بدخواهان برای تعطیلی و ورشکستگی فرهنگ و هنر در این کشور هم قسم شدند، ولی تعامل و همراهی دولت، هنرمندان و مردم، پرشکوه‌ترین دوره فرهنگی کشور را رقم زد. ما در دفاع از اصول اسلامی و انقلابی و دفاع از چارچوب شرع، هیچ لکنتی نداشتیم. با صراحت موازین را تبیین و بر اجرای آن تأکید کردیم.

اندیشه فرهنگی آیت الله رئیسی خط فاصله روشنی با اباحه گری از یک سو، و تحجر از سوی دیگر دارد

وزیر پیشین فرهنگ با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم جوان گرایی و توجه ویژه به ظرفیت‌های بانوان افتخارآفرین و اقوام و مذاهب گوناگون، شکوفایی فرهنگ و هنر را فراگیر کرد، ادامه داد: دفاع ما از پوشش و عفاف در واقع یک دفاع هویتی و مبتنی بر حمایت از خانواده است. غرب امروز دچار بحران خانواده است که از عوارض اومانیسم و مکتب لذت‌گرا در چارچوب لیبرالیسم است.

او با بیان اینکه تهاجم فرهنگی امری واقعی است و در نوک پیکان آن، فروپاشی خانواده‌های ایرانی قرار دارد، ادامه داد: خانواده ایرانی مبتنی بر حیا و عفت و پاکدامنی شکل گرفته است. هجوم وحشیانه شبکه‌های رسانه‌ای و جریان عقب مانده غرب زده در اشاعه اباحه گری برای تحقق این هدف شوم است.

به گفته او آیت الله رئیسی در سازمان ملل هم قداست خانواده را فریاد زد و هم از جاودانگی قرآن سخن گفت که این همنشینی، پرمعنا و زیرکانه بود.

در این آیین علاوه بر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، احمد مسجدجامعی، محمدحسین صفار هرندی، سیدمحمد حسینی، علی جنتی وزرای اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای و جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز حضور داشتند.

همچنین سیدمصطفی محقق داماد، سید مصطفی میرسلیم، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، شبیر فیروزیان معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حجت الاسلام کمال خداداه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امیر تاجیک خواننده، داریوش ارجمند بازیگر پیشکوست، جهانگیر الماسی، ایرج راد، علی نصیریان، هوشنگ توکلی و جمع کثیری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه نیز از دیگر حاضران این مراسم بودند.

سیدعباس صالحی گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ توانست با ۲۷۲ رای از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم و مدیر مسئولی روزنامه اطلاعات از جمله کارنامه مدیریتی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار