محققان ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب تحقیقات یک رساله دکتری موفق به تولید سلول مهندسی‌شده برای افزایش اثرات ضد توموری در سرطان شدند.

طاهره سلطان تویه، دانش آموخته دکتری تخصصی ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در تحقیقات رساله دکتری خود با عنوان «ارزیابی اثر کاهش همزمان بیان گیرنده آدنوزین A ۲ aR و مولکول Tim ۳ بر فعالیت سلول‌های T واجد گیرنده‌های آنتی‌ژنی کایمریک در شرایط in vitro و in vivo» با راهنمایی جمشید حاجتی به این دستاورد نایل شده درباره علت انجام این طرح توضیح داد: سرطان به‌عنوان یکی از مهمترین خطرات تهدید‌کننده سلامت، دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی - عروقی است. تاکنون اقدامات درمانی متعددی شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، استفاده از آنتی‌بادی‌های منوکلونال و دارو‌های فارماکولوژیک برای درمان سرطان‌ها به کار گرفته شده است. اما متأسفانه این روش‌های درمانی به دلیل بروز مشکلاتی مانند غیر اختصاصی بودن درمان سمیت در بافت‌های نرمال، مقاومت به شیمی‌درمانی، نرسیدن غلظت مناسب از آنتی‌بادی‌های منوکلونال به بافت توموری و عود مجدد چندان مؤثر نبوده است.

این محقق در ادامه بیان کرد: از یک‌سو استفاده از مهار‌کننده‌های دارویی و آنتی‌بادی‌های منوکلونال مهاری برای هدف قرار دادن این گیرنده‌های مهاری به دلیل مشکلاتی در رسیدن غلظت مناسب از آنها به محیط تومور با محدودیت‌هایی مواجه است و از سوی دیگر، علی رغم نتایج امیدوار‌کننده‌ای که از مهار هر یک از این گیرنده‌های مهاری به دست آمد به‌دلیل مسیر‌های مهاری جبرانی و ویژگی‌های عملکردی مجزا برای هر یک از آنها، بسیاری از بیماران به درمان پاسخ نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: این طرح سعی داشت تا با کاهش همزمان بیان دو گیرنده مهاری، کارایی سلول‌های CART ضد مزوتلین تولید شده در مراحل قبلی را افزایش دهد و موجب تولید سلول‌های CAR T ضد مزوتلین کاراتر شود.

سلطان تویه در پایان خاطر نشان کرد: این طرح با تولید سلول مهندسی‌شده کاراتر به افزایش اثرات ضد توموری آنها در سرطان‌هایی با بیان بالای مزوتلین کمک می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار