یکصد و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

 یکصد و شصت و پنجمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، شهردار کلانشهر شیراز، مدیران شهری برگزار شد. در این جلسه، سه نطق توسط آقایان غلامحسن اسکندری، محمدرضا هاجری و خانم سیده مریم حسینی قرائت شد.  

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای شهر شیراز ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول گفت: در تمام دنیا و در همه شهر‌ها و در دنیای پیشرفته‌ای که برخی‌ها نیز به آن اقتدا می‌کنند بر اساس اندیشه مردم، نماد‌ها و نما‌هایی وجود دارد، مردم این شهر مردم معتقد و ولایت‌مدار هستند و بایستی در شهر نما‌ها و نماد‌های مذهبی و عشق به اهل‌بیت (ع) خودش را نشان بدهد.

او یادآور شد: وظیفه ما تنها آجر روی آجر گذاشتن و ساخت زیرگذر و پل نیست، ما یک وظیفه فرهنگی نیز به عهده داریم و در مسئله شهرسازی قرارگیری نماد‌ها و نما‌های مذهبی یک مسئله اصلی و اساسی است.  

رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای قرار گرفتن شیراز در تراز سومین حرم اهل‌بیت (ع) به یک سند نیاز داشتیم که این سند رونمایی شد و برنامه این سند در حال اجرا است.

حسینی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز تا پایان مهرماه برنامه عملیاتی این سند را ارائه می‌دهند، افزود: برنامه این سند، ۲۰ سال آینده این شهر را با محوریت حرم حضرت احمدبن موسی (ع) نشان خواهد داد.

در یکصد و شصت و پنجمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز طی آیینی، پرچم سومین حرم اهل بیت (ع) توسط محمد مقدس زاده، شهردار منطقه ۲ جهت استفاده در دفاتر اعضا به آنها اهدا شد.

لزوم شکل‌گیری نهضت جهاد ملی برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بر ضرورت شکل‌گیری نهضت جهاد ملی در حوزه محیط زیست تأکید کرد و چالش‌های زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا و فرونشست زمین را از معضلات جهانی برشمرد.

محمدرضا هاجری اظهار کرد: شورا و شهرداری در تمام محلات و مناطق شهرداری جشن‌های بزرگ منطقه‌ای و محلی را با مشارکت و همکاری قرارگاه احمدبن‌موسی (ع) برگزار خواهد کرد تا نشان دهد، نشاط اجتماعی و شادی مردم آن‌هم از نوع پاک و سالم و شاداب اثرگذار خواهد بود.

او افزود: شورا و شهرداری در این ایام هم‌زمان از جشن‌های کنگره جهانی حضرت محمد (ص) درمحور چهار راه ادبیات تا حافظیه و باغ جهان‌نما با ده‌ها مراسم هنری و فرهنگی، تمام قد حمایت خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: محیط زیست یکی از بحرانی‌ترین حوزه‌ها در جهان است که در کنار صلح و امنیت بین‌الملل، عدالت و حقوق بشر و خلع سلاح جهانی، چهار مطالبه جهانیان است و چالش‌های آلودگی هوا، فرونشست زمین، پساب‌های صنعتی، تولید گاز‌های گلخانه‌ای، بیابانی شدن، جنگل‌زدایی، کاهش منابع آب، تخریب زمین و آلودگی دریا‌ها و کاهش فضا‌های سبز، جهانی است که ایران را هم شامل می‌شود.

هاجری خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در حوزه محیط زیست نهضت جهاد ملی شکل بگیرد و همه در آن مشارکت کنند تا حیات بشریت از خطر رهایی یابد. از سوی دیگر همکاری شهرداری و محیط زیست و منابع طبیعی باید تنگاتنگ و توأم با همکاری و هم‌افزایی باشد.

او اضافه کرد: با پیگیری مشفقانه شورا و شهرداری شیراز، شورای راهبری شهرستان شیراز با حضور نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار و فرماندار، چهار نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، ریاست شورای شهر شیراز، ریاست شورای شهرستان شیراز و شهردار، مدتی است عملیاتی شده است و ضمن حمایت همه جانبه از این شورای همدلی و گره‌گشای کارها، به صورت جدی از این شورا گله‌مند بوده است، چرا که طی چند جلسه با دستور کار‌های متعدد، خبری از حوزه فرهنگی، گردشگری و زیارتی و هنری در هیچکدام از دستور کار‌ها نیست.

هویت شهر به محلات است 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با طرح پرسش‌هایی که آیا زیر ساخت‌های گردشگری و زیارت شهر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو نیست و اماکن گردشگری همچون سعدی، حافظ، باغ جهان‌نما، دلگشا، عفیف‌آباد و ارم یک پارکینگ دارد و آیا شیراز سومین حرم، شهر فرهنگی، گردشگری و زیارت و هنر نیست و نباید از ده‌ها دستور کار، یکی به حوزه فرهنگ اختصاص داده می‌شد، ادامه داد: متأسفانه در بافت تاریخی شیراز و محلات در حوزه بازسازی، بازآفرینی، عمران و آبادی اقدامی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که هویت شهر به محلات است و در زمانی که به باز سازی بافت‌های فرسوده محلات در عمل توجهی نمی‌شود، چوب حراج به هویت محلات زده می‌شود.

هاجری اظهار کرد: در حال حاضر به جز شهرداری که اندک و قطره‌چکان در محلات کار می‌کند، دیگر ادارات و سازمان‌های مسئول هیچ گام و عملی در باز آفرینی محلات بر نمی‌دارند. این در حالی است که تأسی شهرداری باید ترک فعل‌های گسترده و پی درپی دیگر ادارات و سازمان‌ها را جبران کند.

او افزود: با نمایش نقشه و کانکس و عکس و فیلم راه به جایی نخواهیم برد. باید وارد میدان عمل شد و تشویقی و امتیازات بازسازی محلات را برای مردم آسان کرد تا خودشان دست به کار شوند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران در ایران ۱۴ میلیون نفر موتور سیکلت دارند که ۹۰ درصد آنها فرسوده است و هفت میلیون موتور سوار گواهینامه ندارند و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کلاه کاسکت ندارند و از کلاه استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که در تهران ۴۶ درصد از کل تصادفات فوتی و ۶۴ درصد از کل تصادفات جراحتی مربوط به موتور سواران است.

هاجری خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری آمادگی دارد در جنبه‌های فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ موتورسواری و آموزش‌های لازم به آنها و تهیه کلاه ایمنی و گرفتن گواهینامه با پلیس راهور شیراز، همکاری نزدیک داشته باشد تا هم از تصادفات پیشگیری شود و هم از قانون مداری که سرفصل حقوق و آموزش شهروندی است، صیانت شود.

او اظهار کرد: اکثر موتورسواران جز قشر مستضعف جامعه بوده و باید به صورت ویژه به آنها یاری رسانده شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با وجود مصوبات و پیگیری‌های مداوم، در بسیاری از محلات شهرداری به‌تن‌هایی قادر به اجرای کامل طرح‌های محرومیت‌زدایی نیست و علت اصلی آن، نداشتن همکاری لازم از سوی برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط است.

سیده‌مریم حسینی نیز اظهار کرد: شورای اسلامی شهر در دوره ششم یکی از وظایف اصلی و محوری خود را، برنامه‌ریزی و تصویب طرح‌هایی برای محرومیت‌زدایی در محلات مختلف شهر می‌داند، چرا که محرومیت‌زدایی قلب تپنده عدالت اجتماعی و توسعه پایدار شهر است.

او افزود: محرومیت و نابرخورداری در برخی محلات نه تنها یک واقعیت تلخ است، بلکه تهدیدی جدی برای آینده شهری است و ما نمی‌خواهیم آن را برای نسل آینده به ارث بگذاریم. از این رو تلاش شده است با تصویب مصوباتی که هدف آنها کاهش فاصله‌های طبقاتی و ایجاد تعادل در توزیع امکانات و خدمات است، گام‌های مؤثری بردارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: متأسفانه، با وجود مصوبات و پیگیری‌های مداوم، در بسیاری از محلات شهرداری به‌تن‌هایی قادر به اجرای کامل این طرح‌ها نیست و علت اصلی آن نداشتن همکاری لازم از سوی برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط است. این در حالی است که شورای شهر و شهرداری دو بخش از یک شبکه وسیع از نهاد‌های خدمات‌رسان در شهر هستند و موفقیت بسیاری از طرح و برنامه‌های محرومیت‌زدایی به همکاری و تعامل مؤثر بین تمام این دستگاه‌ها وابسته است.

حسینی خاطرنشان کرد: ما به وضوح می‌بینیم که در برخی محلات که نیاز به توسعه زیرساخت‌ها، بهبود خدمات بهداشتی، آموزشی و فرهنگی وجود دارد، اجرای مصوبات شورای شهر به دلیل نداشتن همکاری برخی دستگاه‌ها به تأخیر می‌افتد یا با مشکلاتی مواجه می‌شود، این موضوع نه تنها روند محرومیت‌زدایی را مختل می‌کند، بلکه اعتماد مردم به مسئولان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل توسعه شهری که مستقیماً با عدالت اجتماعی و توسعه پایدار در محلات شهری مرتبط است و موضوعی که سال‌هاست به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی شورای شهر و مدیریت شهری مطرح بوده است، شناسایی محرومیت‌ها و نابرخورداری‌ها در محلات و رفع آنها با استفاده از داده‌های مکان‌محور است.

نقاط ضعف و قوت محلات شناسایی و دسته‌بندی می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: شورای شهر، با تدوین سند بر اساس شاخص‌های مختلف محلات، تلاش کرده است تا یک تصویر جامع از وضعیت هر محله به دست بیاوریم و در قالب این سند، با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات مکانی (GIS)، نقاط ضعف و قوت محلات را شناسایی و دسته‌بندی کند، چرا که این سند نه تنها می‌تواند به بهبود برنامه‌ریزی و تخصیص منابع کمک کند، بلکه نقشه‌ای راهبردی برای توزیع متوازن خدمات و امکانات در شهر خواهد بود که تلاش مجموعه معاونت برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری در این راستا قابل تقدیر است.

حسینی اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی که در مسیر اجرای این سند با آن مواجه شدیم، همکاری نداشتن و ارائه ندادن برنامه محرومیت‌زدایی از سوی برخی از دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول است. این در حالی است که طبق ماده ۱۰۳ قانون شهرداری‌ها، تمام مصوبات شورای شهر برای دستگاه‌ها و نهاد‌های شهری لازم‌الاجرا است و همه آنها ملزم به همکاری در اجرای این مصوبات هستند.

او همچنین از استاندار و فرماندار درخواست کرد که به این مسئله توجه ویژه داشته باشند و با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با تمام دستگاه‌های مسئول، زمینه را برای اجرای سریع و مؤثر این مصوبات فراهم کنند، چرا که رفع محرومیت در محلات تنها در سایه همکاری همگانی میسر است و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند نقش خود را در این فرآیند ایفا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان اضافه کرد: ما در شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم فهیم شیراز آماده‌ایم تا با جدیت تمام، از هرگونه مانع‌تراشی و کوتاهی جلوگیری کنیم و از همه مسئولان انتظار داریم که این مسیر را همراه ما طی کنند و این همکاری نه تنها یک وظیفه قانونی، بلکه یک مسئولیت انسانی است.

درخواست عضو شورای اسلامی شهر شیراز از مقامات استانی

غلامحسن اسکندری عضو شورای اسلامی شهر شیراز از استاندار، رئیس شورای استان و نمایندگان مجلس در فارس خواست تا به منظور حفظ جمهوریت نظام، وظیفه قانونی خود را انجام دهند؛ در غیر این صورت عدم تمکین از قانون به معنای ترک فعل خواهد بود.

او خطاب به نمایندگان مجلس، استاندار و رئیس شورای اسلامی استان و مسئولان ارشد فارس با تصریح بر سه ضلع برای وحدت و وفاق ملی اظهار کرد: ما برای وحدت و وفاق ملی سه محور دین، ولایت فقیه و حکمیت قانون نیاز داریم که بدون آنها قطعا ًسنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

اسکندری با بیان اینکه قوانینی وجود دارد که وظایف ما را به صراحت مشخص کرده است، افزود: طبق ماده ۸۳ قانون تشکیلات شورا‌های اسلامی کشور مرجع رسیدگی به تخلفات اعضا، هیئت حل اختلاف اعلام شده است که در تبصره ۲ گفته شده وزارت کشور نیز می‌تواند موارد خلاف قانون را به هیئت‌های استانی ارجاع دهد که از این منظر نمایندگان مردم در مجلس، لازم است اقدامات خود را در قبال این مساله و ارجاع مساله به وزارت کشور به مردم گزارش دهند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در بند یک ماده ۹۳ پیشنهاد تشکیل این جلسه را بر عهده شورای استان یا استاندار گذاشته است، از شورای استان و استاندار خواستار انجام وظیفه‌ی قانونی خود شد تا این جلسه بر اساس بند‌های قانونی تشکیل و درصوت هر نتیجه‌ای، ما به قانون گردن می‌نهیم.

اسکندری با تاکید بر این نکته که نباید مسیر‌های قانونی فراموش شود، گفت: نباید اجازه دهیم مکانیزم صندوق رای مختل شود و زیر سوال برود.

او با اشاره به مجازت مشخص شده در ماده ۹۲ قانون تشکیل شورا‌های اسلامی عنوان کرد: هشت نوع مجازات در این ماده قانونی مشخص شده است که طبق تبصره‌ی ۲ ماده ۹۲، آن دسته از اعضای شورا که مشمول بند‌های ۴ تا ۸ مصرح در ماده ۹۲ می‌شوند، در صورتی که اعتراض داشته باشند می‌توانند به هیئت حل اختلاف مرکزی شکایت برند و در تبصره ۳ گفته شده در صورت تأیید حکم استان در هیات حل اختلاف مرکزی، این افراد می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در تبصره ۴ گفته شده که اگر رای دیوان عدم حضور افراد را تایید کرد آن موقع می‌توان اعضای جدید را جایگزین نکرد، گفت: آیا ما این مسیر را رفته ایم؟ خیر! ما به نامه‌ای از فرمانداری استناد کرده ایم که طبق گفته خود فرماندار در پاسخ به اظهارنامه یکی از اعضای شورا، نظری ارشادی بوده است.

به گفته اسکندری؛ علت اصرار بنده بر طی مسیر قانونی این است که طبق برخی شنیده‌ها و شواهد، نشانه‌هایی وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند یک تنش جدید را به این شهر تحمیل کنند. اگر ما از حالا هزینه‌ی این اعمال را بالا نبریم مطمئن باشید که هیچ کدام از مدیران و مسئولان شهری از این مساله در امان نخواهند بود و احتمال عدم اقبال به صندوق رای پیش می‌آید.

او درخواست کرد تا استاندار، رئیس شورای استان و نمایندگان مجلس به منظور حفظ جمهوریت نظام، وظیفه قانونی خود را انجام دهند در غیر این صورت عدم تمکین از قانون به معنای ترک فعل خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد: خبر پی ریزی تنش‌های جدید به شهر اشتباه باشد، اخطار جدی می‌دهم به کسانی که عادت کرده‌اند نزدیک انتخابات، رقبای انتخاباتی خود را به روش‌های ناجوانمردانه و غیر دینی و غیر اخلاقی کنار می‌زنند.

اسکندری بیان کرد: شهر شیراز ظرفیت پذیرش تنش جدید را ندارد و در صورت آغاز این مسیر اشتباه، حرف‌های مگو را با مردم در میان خواهیم گذاشت.

=در این جلسه ابتدا نامه فرمانداری شهرستان شیراز، مبنی بر رفع ابهام از مصوبه با عنوان پرداخت کمک هزینه شهرداری شیراز (یارانه امحاء پسماند) جهت امحاء پسماند و تولید انرژی، بررسی و به تصویب رسید و بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده شد نسبت به انعقاد قرارداد ساخت، تملک و بهره برداری (BOO) موضوع بند ب ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و سایر قوانین مربوطه از جمله ماده یک قانون درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها و دهیاری تصویب نامه هیات وزیران با بخش خصوصی جهت اجرای پروژه امحاء پسماند و تولید انرژی از طریق زباله سوز و هاضم بی هوازی، با لحاظ آورده شهرداری شامل"عرصه محل اجرای پروژه در قالب اذن در انتفاع"، "واگذاری امتیاز امحاء پسماند"، "در اختیار قراردادن زباله غیر قابل پردازش" و "پرداخت تا سقف مبلغ ۴۹۹‏/۳ ریال به ازاء هر کیلوگرم پسماند شهری" (حق امحاء پسماند) از زمان انعقاد قرارداد، از طریق مناقصه عمومی و مطابق آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداری و بر اساس نظریه هیأت کارشناسان رسمی دادگستری اقدام کند.

در ادامه، لایحه دوفوریتی شهرداری شیراز، درخصوص برگزاری جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت (ص) بررسی و به تصویب رسید.  

بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده شد به منظور برگزاری جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت (ص) مبلغ ۲۰ میلیارد ریال از ردیف بودجه ۱۵۰۲۰۷ با عنوان «کمک به مؤسسات بخش خصوصی» به مؤسسه فرهنگی هنری محمد (ص) پیامبر رحمت مساعدت کند.

در این جلسه همچنین طرح دو فوریتی جمعی از اعضای محترم شورا، درخصوص ممنوعیت تبلیغ کالا‌های رژیم صهیونیستی (کالا‌هایی که تمام یا بخشی از سهام یا برندشان مرتبط با این رژیم باشد) در فضاسازی شهری و بر روی سازه‌های تبلیغاتی شهرداری بررسی و به تصویب رسید.

بر اساس ماده واحده این طرح، شهرداری شیراز (سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی) مکلف گردید به استناد پاسخ استفتاء مقام معظم رهبری و ماده ۸ قانون "مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت" مصوب ۱۳۹۹ از خرید، فروش و تبلیغات کالا و خدماتی که تمام یا بخشی از سهام یا برندشان متعلق به شرکت‌های رژیم صهیونیستی است جلوگیری کند.

همچنین شهرداری شیراز مکلف است درصورتی که تبلیغات سطح شهر با مجوز یا بدون کسب مجوز رونمایی شده باشد، از سطح شهر جمع آوری کند.

طرح یک فوریتی بررسی شده دیگر در این جلسه درخصوص دائمی شدن سهم سه درصد بودجه عمرانی سالانه شهرداری برای اجرای محرومیت زدایی و محله مسجد محوری (پیرو پیشنهاد جناب آقای مهدی طاهری)، بود که پس از تصویب این طرح، ضمن تصویب استمرار تکالیف دائمی شدن بر اساس ماده واحده آن شهرداری شیراز مکلف گردید سالانه سه درصد از بودجه عمرانی خود را به طرح‌های اجرایی و پروژه‌های کالبدی محرومیت زدایی در محلات شهر شیراز با اولویت محلات محروم و کم برخوردار تحت ردیف خاص تخصیص دهد و براساس دستورالعمل اجرایی قرارگاه مشترک محرومیت زدایی شورا نسبت به هزینه کرد آن اقدام کند.

همچنین به شهرداری شیراز اجازه داده شد سالانه سه درصد از بودجه عمرانی خود را به طرح احیای محلات مسجد محوری و محله محوری تحت ردیف خاص تخصیص دهد و بر اساس مصوبه شورا نسبت به هزینه کرد آن اقدام کند.

در این جلسه همچنین لایحه شهرداری شیراز، درخصوص انعقاد توافق نامه با سازمان بهزیستی و صدا و سیمای مرکز فارس جهت حضور و ارایه خدمات توسط مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیمای مرکز استان فارس بررسی و به تصویب رسید.  

بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده شد پس از انعقاد توافق نامه با سازمان بهزیستی و صدا و سیمای مرکز استان فارس مبلغ ۰۰۰‏‏‏/۰۰۰‏‏‏/۷۰ ریال (هفتاد میلیون ریال) به صورت ماهیانه تا پایان سال ۱۴۰۳ با عنوان فرهنگ سازی و تولید محتوا جهت آگاهی شهروندان در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، جهت فراهم نمودن شرایط ترجمه برای مخاطبان ناشنوا در شبکه استان فارس به سازمان بهزیستی پرداخت نماید.

در ادامه طرح کمیسیون تلفیق شورا، درخصوص گزارش حسابرسی منتهی به سال مالی ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر شیراز توسط شرکت آرین حساب همراز به شرح پیوست ممهور به مهر شورا به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.  

طرح کمیسیون تلفیق شورا، درخصوص تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی شد و به شرح جداول پیوست ممهور به مهر شورا به تصویب رسید. لایحه شهرداری شیراز با موضوع تعریف بسته‌های سرمایه گذاری پروژه ساختمان تجاری اداری باغ جنت در یکصد و شصت و پنجمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و لغو شد.

طرح کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر شیراز، درخصوص بررسی مصوبات کمیته نامگذاری شورا با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.

در این جلسه مطابق طرح کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا آقای محمود صفایی به عنوان رئیس کمیته حقوقی شورا برای سال چهارم دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز انتخاب شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار