کاظمی قمی گفت: دشمنان به دنبال راه‌هایی هستند که به ما ضربه بزنند اما با هوشیاری نظام و حمایت مردم شاهد آن خواهیم بود که امنیت مرز‌ها تامین باشد.

حسن کاظمی قمی دیپلمات ارشد کشورمان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره گروه‌های تروریستی در مرز‌های کشورمان اظهار کرد: از بدو آغاز کار جمهوری اسلامی شاهد حرکت این گروه‌های تروریستی آن هم به صورت قارچ گونه در کل کشور بودیم. در زمان جنگ با عراق توسط همین گروه‌های تروریستی در شهر‌های بزرگ کشورمان ترور‌های زیادی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به دلیل ماهیت ضد استکباری که حکومت اسلامی ما داشت دشمن‌ها تحمل نکردند و با متحدین خود شروع به توطئه علیه کشور ما داشتند. استان‌های مرزی ما نقطه هدف خوبی برای این اقدامات دشمن‌ها بود.

وی افزود:کردستان برای آن که نزدیک به عراق بود این گروه‌ها به شکلی جدی‌تر در آن جا شکل گرفت و گروه‌هایی مثل کوموله و چریک‌های فدایی آن جا ایجاد شد. یادمان باشد در سال ۵۷ روزنامه‌های ما عنوان می‌کردند که چنین گروه‌هایی در حال شکل گیری است. در کردستان مشاهده می‌کردیم که خیلی از افرادی که عضو این گروه‌ها بودند  غیر کرد بودند.

هدف گروه‌های تروریستی تجزیه ایران است

کاظمی قمی گفت: باید گفت مردم کردستان وفادارترین مردم به نظام ما بودند و این گروه‌ها آمدند شعار‌های دروغین به حمایت از حق کرد‌ها دادند. کومله‌ها بیشترین جنایات و توطئه‌ها را داشتند و اینهایی که ادعای حمایت از مردم کردستان داشتند به راحتی مردم را می‌کشتند و  هدف دشمن تجزیه ایران بود.

وی افزود:در زمان جنگ دشمن برنامه داشت توسط درگیری‌های که این گروه ایجاد می‌کند راهی ایجاد شود  که صدام بتواند نیرو‌های خود را به مناطق نفت خیز برساند. اینها وقتی به روستا‌ها وارد می‌شدند نوامیس مردم امنیت نداشتند. اینها مورد حمایت صدام به عنوان مجری عملیاتی آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها بودند. مسئله کردستان در طراحی دشمن و علیه استقبال ایران موضوعی جدی بود. یکی اقدامات آنها تجزیه ایران و زمین گیر کردن نیرو‌های دفاعی ما در جنگ با عراق  بود.

وی افزود: رزمندگان و پیشمرگان کرد و مردم کردستان،   اما راهی جنگ شدند در برابر همین گروه‌های تروریستی و جواب دندانشکنی به جنایات آن‌ها دادند. این نیرو‌ها در برابر گروهک‌های تروریستی ایستادند و معجزه بزرگ آن بود که کردستان برای دشمن تبدیل شد به نیروی پشتیبان برای منطقه جنوب. نگاه کنید بخشی از فرماندهان بزرگ ما از همین منطقه کرستان وارد مناطق جنوبی ما شدند.

نفوذ اسرائیل در کردستان باعث برخی از اقدامات آنها شد

وی گفت: مردم کردستان و پیشمرگان کرد تلفات زیادی دادند، اما توانستیم شهر‌ها را آزاد کنیم. در سال ۷۵ تا ۸۵ توافقی بین گروه‌های مسلط در کردستان عراق با گروه‌های تروریستی ضد انقلاب شد که آنها حق فعالیت‌های تروریستی ندارند و در این سال‌ها تحرکات اینها کم شد. این وضعیت ادامه داشت تا آن که حکومت فدرال در عراق با توجه به وظایفی که داشت باید نیرو‌های خود را به آنجا می‌برد.

این دیپلمات کشورمان تاکید کرد: نفوذ اسرائیل در کردستان باعث اقدامات آنها شد و کشور ما هم توصیه‌های خود را کرد و دولت فدرال هم عنوان کرد که اینها نباید هیچ گونه اقدام تروریستی انجام دهند.  

وی ادامه داد: کوموله و دموکرات‌ها  و گروه پاک حدود ۷۰ مقر در مرز‌ها داشتند و در چارچوب این توافق اینها را باید تخلیه می‌کردند و از مرز دور می‌شدند و این توافق اکنون اجرا شده است

وی گفت: توافقی شد که اینها باید خلع سلاح شوند و به مناطق دور دست بروند و باید به اردوگاه‌هایی می‌رفتند که دولت فدرال آن را آماده می‌کردند. اینها قدری مقاومت کردند و دولت فدرال با قاطعیت گفت که باید خلع سلاح شوید.

کاظمی قمی اظهار کرد: اکنون درون سرکرده‌های این گروه‌های مشکلات فراوانی وجود دارد. دولت عراق هم مصمم است که آن‌ها هیچ اقدامی نباید علیه ایران انجام دهند.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت با کشوری تعارف ندارد

کاظمی قمی در انتها گفت: اقتدار جمهوری اسلامی و نمایش این اقتدار در چارچوب دفاع مشروع برای همگان روشن است که در حوزه امنیت با کسی تعارف نداریم. این هم واقعیت است که دولت فدرال هم از نا امنی مرزهایش نگران بود و عملیات سال ۱۴۰۱ سپاه که نمایش اقتدار بود.

وی گفت: این عملیات در حقیقت ناکام کردن طرح جبهه اسرائیل بود و اسرائیل در آن منطقه پایگاه داشت و زدن پایگاه‌های آن‌ها نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با دشمنان خود تعارف ندارد.  

امروز دشمنان ما به دنبال راه‌هایی هستند که به ما ضربه بزنند و ما در صدد تامین امنیت و، اما با هوشیاری نظام ما و حمایت مردم انشاالله شاهد آن خواهیم بود که امنیت مرز‌های ما برای همیشه تامین باشد

وی گفت:‌در حوزه مرزی با  افغانستان هم تلاش‌هایی در ارتباط با جلوگیریاز اقدامات تروریستی قاچاق کالا در حال انجام است و  در حال انجام است  و این طرح‌ها و اقدامات را اکنون شروع کردیم.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات موضوع دیوار کشی است که طول دیوار کشی، چون بسیار طولانی است زمان می‌برد و طرح‌های وجود دارد که با کمک ستادکل نیرو‌های مسلح و سپاه و ارتش  در حال پیگیری آن هستیم.

همچنین سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگوی تلفنی در این برنامه  اظهار کرد: عزم دولت عراق بر این است که موضوع امنیت برای ایجاد ارتباط درست بین دو کشور عملی شود. ما خواستار آن بودیم  که تروریست‌های تجزیه طلب که در این مرز‌ها هستند و مورد حمایت آمریکایی‌ها هستند باید از مرز‌ها دور و خلع صلاح شوند. بخشی از توافق نامه تا حدود ۷۰ درصد عملی شد. تلاش ما این است که همه اقدامات ما تحت اشراف بغداد صورت بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار