همه جهان دست در دست هم داده بودند تا حکومت سوریه ساقط شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع تحولات منطقه از سوریه تا عراق پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحولات منطقه از سوریه تا عراق موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب شنبه 17 شهریورماه بود که با حضور سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه و محمدرضا شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه برگزار شد.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدای برنامه با بیان اینکه همه جهان دست در دست هم داده بودند تا حکومت سوریه ساقط شود گفت: تلاش غرب این بود که امنیت و اوضاع سوریه را برهم بزند و با حذف یکی از کشورهای محور مقاومت، بتواند بر ایران که به عنوان خط قرمز منطقه است تاثیر بگذارد و از این راه بتواند مشکلات خود را در جهان و مقابله با انقلاب های آزادیخواهانه حل و فصل کند.

زارعی افزود: کشورهای غربی با بدترین شیوه ها که توام با کشتار وحشتناک مردم سوریه بود، جلو آمدند و هیچ مانعی برای آن ها وجود نداشت، سازمان ملل همراهی می کرد و کشورهای عرب منطقه و ترکیه هم پای کار آمدند.

وی با بیان اینکه امروز وضعیت به گونه ای است که ملت و ارتش سوریه توانستند بر مسائل و مشکلات خود غلبه کنند اظهار کرد: هر یک از این مشکلات می توانست حکومت یک کشور را ساقط کند، ما لیبی را می بینیم که امروز به چه وضعی افتاده است. اما ملت و ارتش سوریه سربلند ایستاده و با انجام آخرین عملیات ثابت می شود که حتی وقتی تمام دولت های غربی و عربی می‌خواهند نظام سوریه را از بین ببرند باز هم نمی‌توانند بر اراده یک ملت تاثیر بگذارند.

وضعیت به گونه ای است که ملت و ارتش سوریه توانستند بر مسائل و مشکلات خود غلبه کنند

محمدرضا شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه هم در این برنامه با اشاره به اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه گفت: این اجلاس در ادامه اجلاس آستانه بود. واقعیت این است که همکاری های این سه کشور کارکرد و تاثیر گذاری خود بر منطقه را به خوبی نشان داد، در حالی که اجلاس موازی آن که اجلاس ژنو نام داشت و شامل کشور‌های غربی بود هنوز به موفقیتی نرسیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی در تشریح علل موفقیت های اجلاس سه کشور گفت: کشورهای حاضر در این اجلاس بر اوضاع منطقه تاثیر گذار هستند. علت دوم همراهی دولت و مردم سوریه با این ائتلاف بوده است، واقع بینی این سه کشور و تلاش و اهتمام آنها برای حل بحران سوریه هم از دلایل دیگر موفقیت اجلاس آستانه و در ادامه آن اجلاس تهران است.

شیبانی در ادامه افزود: سه کشور اراده کردند تا اصول خود را حفظ کنند که در راس آنها مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی سوریه، اعمال حاکمیت حکومت مرکزی و بدست آوردن راه حل سیاسی برای رفع بحران سوریه بوده است.

زارعی با اشاره به اختلاف نظر اردوغان در اجلاس تهران گفت: پیش از برگزاری اجلاس سران، وزاری خارجه و معاونان مذاکرات زیادی با یکدیگر انجام دادند و اگر آنها به توافقاتی نمی رسیدند اجلاس در سطح سران برگزار نمی شد، لذا وقتی آقای اردوغان به تهران می آید، از قبل می پذیرد که ارتش و مردم سوریه باید کشورشان را از دست تروریست ها نجات دهند.

وی با بیان اینکه ترکیه در اجلاس تهران دو ملاحظه را زیر نظر داشت، اظهار کرد: یکی از این ملاحظات سرازیر شدن مردم و آوارگان سوریه در پی جنگ در ادلب به ترکیه بود، مقامات ترکیه می گفتند که نمی توانند از آوارگان سوری میزبانی کنند؛ ملاحظه دوم ترکیه هم این بود که با درگیری در ادلب، بخشی از تروریست ها به این کشور فرار می کنند. لذا ترکیه تلاش می کرد تا آنها از راه سیاسی موضوع ادلب حل شود.

اولویت اول، حل و فصل بحران در سوریه با راهکار سیاسی است

زارعی در ادامه افزود: نشست های آستانه این مجال را به ترکیه داد که اگر می تواند از راه سیاسی با تروریست ها تعامل کند؛ مدتی گذشت اما ترکیه نتوانست با تروریست ها مخصوصا جریان های اصلی آنها مانند النصره و داعش به نتیجه‌ای برسد. البته این نکته در اجلاس آستانه آمده بود که منطقه کاهش تنش تنها شامل گروه های معارضی است که در اجلاس آستانه شرکت می کنند.

در ادامه شیبانی با بیان اینکه رویکرد ایران در طول بحران سوریه، یافتن یک راه حل سیاسی برای حل آن بوده، اظهار کرد: رئیس‌جمهور کشورمان هم اعلام کرد که اولویت اول، حل و فصل بحران در سوریه با راهکار سیاسی است. یک بخشی از اظهارات آقای اردوغان هم توجه به همین راه حل سیاسی است؛ بخش دیگر این بود که ترکیه تلاش کرد با طرح راه حل های سیاسی فشار بر گروه های معارضی که با آنها هماهنگ است کاهش یابد ، البته سرانجام ترکیه پذیرفت که بندی در بیانیه اجلاس اضافه شود که تروریست ها سلاح های خود را به زمین بگذارند؛ که البته گمان می کنم نیروهای اصلی تروریستی این بند را بپذیرند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها قطعاً در سوریه بازی را باخته اند، گفت: باید بدانیم که آمریکایی ها در سوریه دست بسته نخواهند بود و تلاش می کنند بر اقداماتی که توسط ایران در منطقه انجام می شود و شرایطی که توسط محور مقاومت شکل گرفته، اثر خود را بگذارند؛ آمریکایی‌ها در بخشی از خاک سوریه حضور نظامی دارند و عملا این کشور را اشغال کردند، با گروه‌های تروریستی تعامل دارند و در تلاش هستند آنچه را که از میدان های نظامی بدست نیاوردند، از راه سیاسی بدست آورند.

سفیر سابق ایران در سوریه با اشاره به اتفاقات شهر بصره و بیان اینکه عده ای در عراق روی خواسته های مردم بصره موج سواری کردند گفت: نباید کل موضوع بحران بصره را توطئه بدانیم. قطعا در این موضوع بخشی از مسئولیت به عهده دولت ایران به عنوان همسایه کشور عراق بوده؛ مسئولیت عمده به عهده دولت عراق است؛ بخش دیگر این مسئولیت به عهده احزاب این کشور است.

وقتی تروریست ها در سوریه از بین بروند، بهانه آمریکا و ترکیه هم برای حضور در سوریه از بین می رود

 زارعی هم با بیان اینکه ارتش سوریه در عملیات ادلب کاملا متمرکز عمل می کند گفت: ارتش سوریه در این عملیات برخلاف عملیات های گذشته که همواره مجبور بود در چند جبهه مبارزه کند، تنها در ادلب متمرکز شده و امروز تجربه مبارزه با گروه های تروریستی را پیدا کرده و از روحیه بالایی هم برخوردار است؛ لذا ارتش سوریه می‌تواند محور عملیات ادلب را در دست بگیرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: با این حال دو نکته در عملیات ادلب وجود دارد؛ یکی مسئله حفظ جان غیرنظامیان است که ارتش باید فکری برای حفظ جان مردم عادی بکند؛ دوم هم اینکه ارتش سوریه تلاش کند تا تروریست ها را به گونه ای مورد حمله قرار دهد که با کمترین آسیب ها به زیر ساخت های منطقه همراه باشد.

زارعی با بیان اینکه دو مسئله هم بعد از درگیری‌های ادلب وجود دارد یاد آور شد: نقاط تحت اشغال آمریکا و دیگری مناطق اشغالی توسط ارتش ترکیه، مشکل دولت سوریه است که البته وقتی تروریست ها در سوریه از بین بروند بهانه آمریکا و ترکیه هم برای حضور در سوریه از بین می رود.

وی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تحولات بصره بستر اجتماعی داشت گفت: در ماجرای انتخاب نخست وزیر در عراق کشورهای زیادی از جمله آمریکا ، عربستان و اسرائیل تلاش کردند تا در این مسئله اثرگذار باشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عده ای در عراق می خواستند سنت انتخابات را کنار بگذارند خاطرنشان کرد: ساختار سیاسی که در عراق بعد از سال ۲۰۰۴ به وجود آمد برای آمریکا و رژیم سعودی امر ناخوشایندی تلقی می شد و آنها می خواستند نمایی از هیجانات بزرگ را به رخ بکشند.

عده ای در عراق می خواستند سنت انتخابات را کنار بگذارند

زارعی با اشاره به اینکه ایران به عنوان عنصر مقاوم و پشتیبان در عراق عمل می کند افزود: عده ای در عراق سفرهای غیرمتعارفی داشتند و در نهایت سبب مناقشه در گروه‌های عراقی شدند و برخی از نیروهای فعال در آتش زدن برخی از دفاتر نقش داشتند که اسناد آن موجود است.

وی با بیان اینکه دفاتر تمام گروه های انتخاباتی در بصره تخریب شده، افزود: دفاتر تمام طیف های انتخاباتی نیز به آتش کشیده شد و لذا افرادی دستگیر شدند که از در میان بودن پای تیم عربستانی صحبت می‌کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه تحولات بصره به شهرهای بزرگ سرایت نکرده گفت: درگیری با نمای دو طیف خودی برگزار شد در حالی که خودی نبودند، جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفظ امنیت کشورهای همسایه احساس تعهد می‌کند.

دوغو پرنيجيک کارشناس سیاسی و دبیرکل حزب وطن ترکیه در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ارتش سوریه باید تمام کشور خود را تحت کنترل بگیرد و حاکمیت را برقرار کند گفت: ارتش و دولت سوریه حق حاکمیت بر کل منطقه سوریه را دارند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به عنوان قدرت امپریالیستی در سوریه حضور دارد اظهار کرد: هر جا امنیت به هم می‌خورد آمریکا وارد عمل می‌شود و می‌خواهد در منطقه اسرائیل بزرگ را تشکیل دهد، آمریکا درصدد است تا تحت عنوان کردستان بزرگ در ایران، عراق، سوریه و ترکیه - اسرائیل بزرگ را تشکیل دهد، آمریکا تمام گروه های تروریستی را علیه کشورهای منطقه حمایت و پشتیبانی می کند .

سید موسی علیزاده طباطبایی معاون سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه عده ای آشوبگر و وحشی می‌خواهند بین مردم ایران و عراق شکاف ایجاد کنند گفت: ۷ میلیارد دلار به عراق کالا صادر می شود، در عراق می‌گویند ایران همه صنایع ما را گرفته است و اجازه نمی‌دهد جوانان عراقی وارد کارخانه‌ها و شاغل شوند به طوری که، می گویند ایران بازار عراق را گرفته است، امروز در چند شبکه تلویزیونی مصاحبه‌ای با مردم شد به طوری که می گفتند دلیل بیکاری جوانان عراقی ایران است.

وی تصریح کرد : هشت سال جنگ تحمیلی بر ایران و عراق تحمیل شد، بین این دو کشور اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی وجود دارد و عده‌ای به دنبال ایجاد شکاف میان ایران و عراق هستند به طوریکه، توطئه‌ها از دو سال قبل آغاز شده است و از سوی شبکه های اجتماعی توسط سرویس های خارجی هدایت می‌شوند.

معاون سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه ما به عراقی ها آموزش می‌دهیم به طوری که شرکت‌های خودروسازی را در عراق تجهیز کرده ایم افزود: متاسفانه به دلیل تبلیغات سوء و دشمنی بیش از دو ماه است که می گویند قطعی برق عراق به خاطر ایران است مردم بصره کلافه هستند و آب ندارند.

وی با اشاره به اینکه دولت عراق در خصوص ماجرای حمله به سرکنسولگری ایران در بصره عذرخواهی و ابراز تاسف کرد افزود: در این ماجرا گذرنامه زوار عراقی و بیماران عراقی آتش کشیده شده و لذا همکاران آسیبی ندیدند و تنها محل سرکنسولگری آسیب دید، التهاب در داخل عراق و همه استانها وجود داشت لذا، فرصت‌طلبان از طرف سرویس های آمریکایی و رژیم صهیونیستی در این قضیه نقش داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار