سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ۱۹ تعاونی فن آور و دانش بنیان در استان گفت: انتظار می‌رود با روحیه تیمی و گروهی شاهد پیشرفت این تعاونی‌ها در استان باشم.

 تراب محمدی گفت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظام اقتصادی کشورمان بر پایه سه بخش دولتی‏، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است‏ که بخش تعاون برای توزیع عادلانه ثروت ایجاد شده و در کنار دو بخش دولتی و خصوصی نقش زیادی در توسعه اقتصاد ایفا می‌کند.

وی نقش بخش تعاون را در رونق و شکوفایی اقتصاد کشور مهم خواند و بیان کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مکرر در خصوص اهمیت بخش تعاون در اقتصاد کشور سخن گفته شده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تعاونی‌ها چشمه جوشان اشتغال هستند، گفت: رویکرد اصلی تعاونی‌ها عدالت‌محوری بوده که به ایجاد همبستگی اجتماعی در بین مردم منجر می‌شود.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه سهم تعاونی‌ها در اقتصاد باید ۲۵ درصد باشد، گفت: تعاونی‌ها فقط پنج درصد در اقتصاد کشور سهم دارند که انتظار داریم در دولت چهاردهم از تعاونی‌ها حمایت بهتری شود.

محمدی افزود: برخی از تعاونی‌ها به‌واسطه مدیریت صحیح، اصولی و توانمند به موفقیت‌های چشمگیری در سطح استان و کشور دست‌یافته‌اند، اما فعالیت اغلب تعاونی‌های مصرف و مسکن به دلیل مدیرت ناصحیح منجر به تنش در بین اعضا شده است.

وی با اشاره به این که تعاونی‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید ثروت و کمک به اقتصاد، نوعی همبستگی اجتماعی در بین مردم برقرار می‌کنند، ادامه داد: تعاونی‌ها در سیاست و امنیت نیز نقش‌آفرین هستند.

وی گفت: تعاونی‌های مختلف با اشتغال‌زایی بیش از ۹۴ هزار نفری در سطح استان فعالیت دارند که این سهم در اشتغال بسیار ناچیز است و باید به یک میلیون شغل برسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی نیز بیان کرد: چهار هزار و ۵۹۰ تعاونی فعال در استان داریم.

حسین فتحی افزود: این تعداد تعاونی با سرمایه‌گذاری اولیه بیش از ۱۲ همت در سطح استان فعالیت دارند.

رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه رویکرد اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مردمی‌سازی، هوشمندسازی، کارآمدی و شفافیت اعلام کرد و افزود: شفاف‌سازی به دوام و قوام تعاونی‌ها کمک می‌کند و عدم شفافیت منجر به نفاق و اختلاف در بین اعضا شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در مجلس سعی داریم از تعاونی‌ها حمایت کنیم که نقش مهمی در توسعه اقتصاد و تولید ثروت دارند.

وی با اشاره به این که تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی اقتصاد نقش بسزایی دارد افزود: با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و همدلی در جامعه حاکم و امر مهم مردمی‌سازی اقتصاد نیز عملیاتی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.