طلای ورزشکار پارالمپیکی ما سخت بدست آمد و براحتی آب خوردن از دست رفت.

طلای رقابت‌های پرتاب نیزه پارالمپیک پاریس در یک رقابت حساس به بیت سیاح رسید و در اقدامی عجیب با دریافت دو کارت زرد، طلای ایران با دیسکالیفه شدن بیت سیاح به نفر دوم رسید و شوک بزرگی به ورزش ایران وارد شد.

حسن بیت صادق بیت سیاح ۴ سال برای این مدال تلاش کرد و مجموعه فدراسیون و کمیته پارالمپیک از لحاظ فنی و مالی او را پشتیبانی کرد یک طرف ماجراست، اما غفلت بزرگ در پاریس زمانی رخ داد که یک مشاور حقوق ورزشی و رسانه‌ای در کنار این ورزشکار حضور نداشت یا حداقل اینکه وی را قبل از برگزاری این رقابت آماده نکرده بودند.

خوشحالی کنترل نشده با حرکت خشن تبدیل به کارت زرد اول و در مرحله دوم پرچمی غیر از پرچم کشور در دستان بیت سیاح کافی بود تا یک طلا براحتی آب خوردن به باد برود.

بیت سیاح در پارالمپیک توکیو هم نام گرامی ام‌البنین را به نمایش گذاشت و این کار از لحاظ فرهنگی و شرعی پسندیده بود، اما اینکه طبق قوانین در آن زمان توجهی به این موضوع نشد و به نوعی مدال محفوظ ماند جای خوش شانسی داشت.

در پارالمپک توکیو، پس زمینه پیراهن بیت سیاح و رنگ نوشته روی آن از دید مسئولان برگزاری دور ماند و مدال ما حفظ شد، اما در پاریس بدیهی بود که ما زیر ذره بین مسئولان برگزاری و کشور میزبان قرار بگیریم و درمان آن مشاوره‌های حقوقی در کنار ورزشکاران بود تا تلفیقی از بار فنی و حقوقی در کنار آشنایی با قوانین به طلای ورزشکار ما ثبات می‌بخشید.

 این ورزشکار با پیشینه و سابقه‌ای که داشت در این رقابت‌ها توجیه نشده بود و جای تعجب دارد و شاید غفلت مسئولان پاراالمپیک کشورمان عامل از دست رفتن این مدال بود.

پرچم ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) در اعتقادات دینی و باور‌های شیعه جایگاه رفیعی دارد، اما هر مسابقه‌ای قوانین خودش را دارد.

پارالمپیک برای معلولان و توان‌یابان در سراسر جهان حکم بازی‌های صلح و دوستی و مجموعه قوانین خاص خود را دارد که ورزشکاران کشورمان اگر با این قوانین آشنا بودن امروز طلای پرتابگر نیزه ما در جدول مدالی ثبت شده بود.

اگر چه منشور المپیک در پارا هم به شکلی رایج است وگاهی سلیقه‌ای اعمال می‌شود، اما آشنا نبودن به قوانین نزد ورزشکاران ایرانی در بسیاری از رویداد‌های بین المللی مشهود است.

یک مشاور حقوق ورزشی و یک مشاور رسانه‌ای می‌توانست با توضیحات و معرفی قوانین رقابت‌ها به ورزشکاران می‌توانست از اتفاقات اینچنینی جلوگیری کند.

حقوق ورزشی به عنوان یک مفهوم نسبتا جدید ترکیبی از حقوق بین الملل خصوصی، حقوق تجارت بین الملل و حقوق قرارداد‌ها ورزشکاران و برگزار کنندگان و متولیان آن است. مشخص نمودن حقوق و وظایف قانونی ورزشکاران، باشگاهها، فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها از جمله اهداف حقوق ورزشی است.

در همین راستا و به دلیل تغییرات سالانه مقررات، وکلای بین الملل ورزشی با برگزاری سمینار‌های مقتضی نسبت به اگاهی بخشی روز به روز ورزشکاران و علاقمندان اقدام می‌کنند تا عدم آگاهی به موارد بروز شده موجبات ورود لطمه به حرفه شکننده ورزشکاران را فراهم نکند.

تعریف و تمجید از رفتار ورزشکاران بعد از این گاف بزرگ در رقابت‌های پارا، جبران مافات نخواهد کرد.

جای پرچم ام البنین سلام الله علیها در دل تمام شیعیان است، اما میادین ورزشی به‌ دور از هر گونه عقاید سیاسی و دینی جای افتخار آفرینی و رقابت است و جای دوستی هاست و درایت برای نشان دادن این ارادت با یک دو دو تا چهارتای حقوقی می‌توانست در مکانی به نمایش گذاشته شود که هم اثر گذاری خود را داشته باشد هم زحمات ورزشکار و مجموعه کشور زیر سوال نرود.

حرکت نمایشی بریدن سر در مرحله اول یک کارت زرد برای ورزشکار ما به همراه داشت و در حالی که رفتار‌های کنترل نشده بیت سیاح در شادی پس از رکورد شکنی باز هم از چشم مسئولان ورزش ایران دور ماند، اما در چارچوب قوانین این رقابت‌ها گرفتار شد.

شادی و حلاوت مدال طلای بیت سیاح زمانی تکمیل می‌شد که با همان زیرکی و درایت فنی در رکورد شکنی، ورزشکار ما حرکت نمایش پرچم ام البنین سلام الله علیها را در جایی انجام می‌داد که با قوانین برگزاری مسابقات مغایرت نداشته باشد.

این اتفاق آموزه‌ای برای تیم‌های ورزشی ما خواهد بود که قبل از اعزام به رقابت‌ها ضمن آشنایی با قوانین مسابقات، حرکات خارج از میادین ورزشی از جمله اخلاقی، دینی و اعتقادی را در زمان و مکان درست انجام دهند و تاثیر گذاری آن را مشاهده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار