استان کرمانشاه به سبب برخی مسائل مانند جنگ تحمیلی همچنان با معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی دست به گریبان است.

استان کرمانشاه به سبب برخی مسائل مانند جنگ تحمیلی همچنان با معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی دست به گریبان است و همین موضوع می‌تواند زمینه ساز بروز افسردگی در مردمان این دیار باشد و از دیگر سو کمبود زیرساخت‌هایی مانند شهربازی، سالن کنسرت مناسب و حتی برگزاری فستیوال‌های فرهنگی - ورزشی سبب فاصله گرفتن کرمانشاهیان از ایجاد شادی گروهی شده است.

شادی مقوله‌ای پیچیده است که ریشه در احساس رضایت درونی و لذت دارد و برای دستیابی به آن باید خود فرد با معنا بخشیدن به زندگی تلاش کند، اما از طرفی جدای از مباحث اقتصادی و وجود امنیت روانی در جامعه، کشور‌های مختلف سعی می‌کنند با برگزاری فستیوال‌های مختلف مردمانشان را شاد نگه دارند.

به باور برخی کارشناسان افسردگی می‌تواند زمینه بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد و از طرفی شادی سبب بهبود روابط اجتماعی افراد و بالا رفتن قدرت مقابله با بحران‌ها و حل چالش‌ها می‌شود.

این روز‌ها دیدن شهروندانی که لبخند بر چهره ندارند و عبوث هستند کاملا عادی است و آنچه کیمیا شده داشتن لبخند بر چهره مردم است و همین لبخند که ریشه در احساس رضایت و شادی درونی دارد شهروندان را نسبت به هم مهربان‌تر و سخاوتمند‌تر و حتی نسبت به آینده خوش بین و امیدوار می‌کند؛ موضوعی که توصیه دین مبین اسلام هم هست.

در کشور‌های مختلف برای شاد نگه داشتن مردم برنامه‌ها و فستیوال‌های مختلفی برگزار می‌شود از جمله جشن پرتاب گوجه در اسپانیا، جشن پرتاب رنگ در هندوستان و یا جشن آب در تایلند که خود اینها هم جاذبه‌های گردشگری ایجاد می‌کند.

از جمله وسایل شادی بخش در جامعه می‌توان به شهربازی‌ها اشاره کرد که به تخلیه انرژی به خصوص برای نسل جوان کمک می‌کند و اگر افراد از طریق بستر‌های سالم نتوانند انرژی خودشان را تخلیه کنند ممکن است از طریق خشم و ایجاد خشونت این کار را انجام بدهند.

شهر کرمانشاه سالهاست که از نعمت شهربازی مدرن محروم است و ظاهرا همچنان لنگ سرمایه گذار برای این کار است و با آنکه مدت هاست مسوولان در این خصوص وعده داده اند، اما هنوز ساخت آن محقق نشده است.

از شهربازی که بگذریم اگر به سراغ سالن‌های برپایی کنسرت در این شهر برویم باز هم مایوس خواهیم شد، استاندارد‌ترین سالن کرمانشاه برای برگزاری کنسرت، سالن انتظار است که به عقیده اهالی موسیقی این شهر با ظرفیت ۶۰۰ نفر نمی‌تواند جوابگوی کنسرت‌های بزرگ در این شهر باشد ضمن اینکه به این موضوع باید وجود برخی نگاه‌های تنگ نظرانه را هم اضافه کرد.

ورزشگاه امام خمینی شهر کرمانشاه دیگر مکانی است که در برخی مواقع از آن در برگزاری کنسرت استفاده می‌شود و همانطور که از نامش پیداست اولویت اول این مکان با برگزاری مسابقات ورزشی است.

در خصوص برگزاری فستیوال‌ها نیز باید گفت متاسفانه شاهد برخود تنگ نظرانه با آن در استان کرمانشاه هستیم؛ نمونه اش برگزاری جشن انار در اورامانات بود که آن را به بهانه‌های مختلف تعطیل کردند.

توجه ویژه به زیرساخت‌های ورزش استان کرمانشاه به خصوص ورزش‌های همگانی نیز می‌تواند تاثیر شگرفی بر شادی شهروندان داشته باشد.

شاید به عنوان تنها کارنامه مثبت تلاش برای برگزاری جشن‌های خیابانی در کرمانشاه به برگزاری جشن‌های غدیر و نیمه شعبان و ایجاد غرفه‌های خیابانی اشاره کرد که در سال‌های گذشته از برگزاری این جشن‌های مذهبی هم خبری نبود و به نظر می‌رسد برگزاری یک یا ۲ بار آن در سال دردی از جامعه افسرده ما درمان نکند به گونه‌ای که حتی صدای امام جمعه این شهر را از غفلت مسوولان در ایجاد برنامه‌هایی برای شاد کردن مردم درآورد؛ موضوعی که هفته گذشته در تریبون نماز جمعه هم مطرح شد.

برخی مزیت‌های گردشگری کرمانشاه مخصوصا وجود آثار باستانی نظیر تاق بستان، بیستون، معبد آناهیتا و نظایر آن ظرفیت بالقوه‌ای برای فراهم کردن برگزاری جشنواره‌های فرهنگی - هنری ایجاد کرده است که جا دارد از این فرصت استفاده شود.

مردم استان کرمانشاه تشنه شادی هستند به خصوص پس از تحمل رنج‌ها و سختی‌های هشت ساله جنگ که آثار آن هنوز هم در روح و روان مردمان این دیار باقی مانده است، همچنانکه در جامعه سرزنده و شاد همبستگی اجتماعی بالاست از دیگر سو آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، بزهکاری و اعتیاد را باید مولود افسردگی دانست و اگر آمار آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه از حالت محرمانه گی خارج شود آن وقت می‌توان به عمق موضوع پی برد.

اینکه مطابق آمار‌ها به طور میانگین هر ماه ۹۰۰ نزاع خیابانی در استان کرمانشاه رخ می‌دهد نشانه خوبی نیست و معلوم می‌شود که تاب آوری بسیاری از افراد در برابر مشکلات پایین آمده است در حالی که توصیه دین ما همواره بر بخشش است تا انتقام.

تصور کنید در شهری زندگی می‌کنید که به هنگام تصادف، رانندگان به جای گلاویز شدن با هم با سعه صدر و لبخند سعی در حل مشکلشان دارند! آیا زندگی در آنجا زیباتر نخواهد بود؟

در این ماه شاد ربیع الاول امید می‌رود مسوولان استان کرمانشاه اولا خودشان شاد باشند و ثانیا علاقمند باشند تا مردم استانشان نیز شادمان زندگی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.