ورزش کشور روز‌های اخیر بحرانی‌ترین روز‌های سخت افزاری را در عرصه بازی‌های داخلی و خارجی شاهد است.

پس از حضور کیومرث هاشمی در راس وزارت ورزش و جوانان با توجه به شناخت وی از ورزش کشور شاهد اتفاقت خوبی در حوزه‌های فدراسیونی و انتخابات فدراسیون‌ها بودیم، اما درست در جایی که ورزش قهرمانی در مقابل چشمان وزیر خود نمایی می‌کرد قلب طپنده سخت افزاری کشور یعنی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نیز دچار تغییر شد.

کیومرث هاشمی در حکمی حسین طلا را به عنوان رئیس جدید این شرکت معرفی کرد ودر حکم منتشره موارد زیر را از اهم فعالیت‌های این شرکت دانست.

در حکم کیومرث هاشمی خطاب به حسین طلا موارد زیر از تاکید‌های وزیر ورزش بود: 

١-ساماندهی امور پروژه‌های ورزشی با توجه به مصوبات جلسه شورای عالی ورزش و تربیت بدنی
٢-بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و توانمندی‌های شرکت و بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌ها
٣- جذب، ساماندهی و تسهیل مشارکت، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
۴- نظارت مستمر بر اجرای پروژه مجموعه ورزشی بزرگ تهران و ارائه گزارش‌های ادواری منظم
۵- توجه به مناسب‌سازی اماکن و فضا‌های زیر نظر شرکت جهت بهره‌برداری و حضور بانوان، خانواده‌ها و توان‌یابان جسمی و حرکتی
۶- توجه به تسهیل دسترسی مردم برای تماشای مسابقات ورزشی مهم ملی و بین المللی در اماکن تحت پوشش
٧-رعایت کامل استاندارد‌ها و معیار‌های تخصصی مربوط به احداث و بهره‌برداری از اماکن و تجهیزات ورزشی تحت پوشش و نظارت بر حسن اجرای آنها
٨-تعامل هدفمند، سازنده و حمایتی با فدراسیون‌های ورزشی در راستای توسعه ورزش همگانی و حرفه‌ای با رویکرد فرهنگی و ارزشی
٩- سایر امور محوله وفق قوانین و مقررات

پیش از حسین طلا در مهیار عسگریان ریاست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را بر عهده داشت فردی که بیشتر فعالیتش در بخش خصوصی بود و عملا فرصتی برای پرداختن به امور توسعه اماکن ورزشی نداشت! او در آر ماه ۱۴۰۲ پس از ۲ سال استعفا کرد تا به قول خودش وزیر دستش برای انتخاب باز باشد.

سکو‌های ورزشگاه آزادی در زمان مدیریت وی تخریب شد و هنوز که هنوز است ورزشگاه آزادی باز سازی نشده است.

پیش از عسگریان؛ علیرضاعاصم یوسفی مدیریت شرمت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی را بر عهده داشت.

عاصم یوسفی اگر چه به واسطه حضور در عرصه هنری مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفت و منتقدان وی را غیر ورزشی می‌دانستند، اما امروز که کارنامه حضور وی را بررسی می‌کنیم نکات مثبتی در آن نهفته است.

در ابتدای حضور این فرد در راس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی وصول برخی از بدهی‌ها در دستور کار وی قرار گرفت و این موضوع شاید با چالشی بزرگ برای عاصم یوسفی همراه شد.

به هر حال دیسیپلین اداری وی در مواجه با دریافت مطالبات برخی فدراسیون‌ها را تحت فشار گذاشت، اما هدفگذاری این مدیر به اصطلاح غیر ورزشی در توسعه ورزش گره گشای برخی بدهی‌ها و درآمد زایی بیشتر توسعه و نگهداری برای اجرای طرح‌های آتی بود.

عاصم یوسفی در همان روز‌های شروع کار معتقد بود: همه اماکن و مجموعه‌ها فعلا بر اساس قرارداد‌هایی که پیش از من منعقد شده بودند، در حال فعالیت هستند. امکان فسخ قرارداد‌ها وجود ندارد، اما این برنامه را داریم که بعد از پایان قرارداد‌ها با مدل جدید و الگوی موردنظر خودمان کار را ادامه دهیم.

 همچنین وی در مورد ورزشگاه آزادی و این مجموعه ورزشی طرحی را در دستور کار داشت و توسط احمد مددی مدیر عامل سابق استقلال و سرپرست ورزشگاه آزادی به دنبال پیاده کردن این طرح بود.

طرح «دهکده ورزشی توریستی» مهمترین آن است. پتانسیل موجود در ورزشگاه آزادی، فضای جنگلی و فضا‌های خالی این ورزشگاه به گونه‌ای است که می‌تواند محل مناسبی برای اجرای این طرح باشد. دهکده توریستی ورزشی می‌تواند حتی به یک فضای گردشگری مناسب درغرب تهران تبدیل شود.

شاید به زعم خود این مدیرمقادبله با رانت خواران و پایان دادن به قرارداد‌های عجیب و قابل تامل در مجموعه‌های ورزشی که سال‌های طولانی هزینه هنگفتی از درآمد ورزش کشور کاسته بود یکی از دلایدل انتقاد‌های زیاد از وی بود.

وی مدعی بود بیش از ۴۰۰ میلیارد بدهی شرکت در زمان کوتاه حضور وی پرداخت شده است و افزایش درآمد‌های زیرساختی با حدود ۶۰۰ میلیارد نقدی و خدمات رایگان از جمله سقف ۱۲ هزار نفری و استخر قهرمانی و تعیین تکلیف زمین بانوان مجموعه ورزشی آزادی پس از ۱۰ سال، خاتمه بیش از ۲۰۰ پرونده باز در محاکم قضایی، دعوت و جذب پیمانکاران برای حدود ۲۰ پروژه ورزشی و افزایش درآمد شرکت از اماکن ورزشی از ۱۰۰ میلیارد به نزدیک به ۴۰۰ میلیارد و با احتساب پرونده‌های تعیین تکلیف شده بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان، بازسازی بخش‌های مختلف زیر مجموعه و کسب درآمد از تبلیغات محیطی ختم شد.

به هر حال فشار‌های برخی افراد ذینفع و البته انتقاد‌ها در فضای رسانه‌ای وی را مجبور به کناره گیری از این سمت کرد؛ و این روز‌ها حسین طلا مدیر فعلی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در طول دوره حضورش با بزرگترین چالش یعنی زمین فوتبال در پایتخت مواجه شده است.

امروز بیشتر بازی‌های لیگ برتر فوتبال و تیم ملی باید در زمین‌های خارج از تهران آن هم محدود به یکی دو شهر برگزار شد و به نوعی در رقابت‌های بین المللی نیز شاهد آبروریزی در بحث میزبانی هستیم.

بازی ایران و قرقیزستان در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی نشانه‌ای از این نابسامانی در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و مشکل سخت افزاری در ورزش کشور بود.

احمد دنیا مالی وزیر ورزش و جوانان از جمله مدیرانی است که درد ورزش را می‌شناسد و اتفاقا مدیران کار بلد را هم می‌شناسد او در دوران حضورش در قایقرانی یک رنسانس بوجود آورد و می‌تواند در وزارت ورزش هم این اتفاق را رقم بزند.

شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مدیری می‌خواهد که با رانت و لابی غریبه باشد و از فدراسیون‌های تابعه تا افرارد حقیقی و حقوقی همه را در چارچوب قانون به سمتی سوق دهد که کشور مشکل سخت افزاری نداشته باشد همانطور که آقای دنیا مالی معتقد است در بحث سخت افزاری ورزش مشکل مالی نیست بلکه مدیریتی است و بهتر است از مدیران سلامت در این حوزه استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۴:۰۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
خسته نباشید دلاوران، خدا قوت قهرمانان، نان پدر و شیر مادرانتان حلال حلال ..............................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
“بهتر است از مدیران سلامت در این حوزه استفاده شود”. یعنی اینقدر اوضاع خرابه ؟ حوزه های دیگه مدیر نا سالم باشه مهم نیست ؟
آخرین اخبار