نشست خبری نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان با حضور مسئولان در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان امروز ۱۸ شهریور ماه با حضور محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون و محمد رضا باقری مدیر عامل سوره هنر و دبیر نخستین جشنواره اتقان، مجتبی نورانی دبیر ستاد نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار و جمعی از اهالی رسانه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

نخستین جشنواره فرهنگی خبری اتقان از اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرده است اما به دلیل آسمانی شدن رئیس جمهور وقت به تعویق افتاد.

جشنواره فرهنگی اتقان

محمد چکشیان معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در نشست خبری این رویداد فرهنگی هنری بیان کرد: ما در ابتدای حرکتی در حوزه فرهنگ کار برای اینکه مشاهده کنیم نسبت چنین حوزه‌ای با دیگر کارها چیست، کارهای میدانی‌ای ایجاد کردیم. اولین کارمان این بود که چرایی و چیستی فرهنگ کار مورد بررسی قرار گیرد. وجدان کاری، مسئولیت پذیری، کار گروهی، یادگیرنگی، اتقان کاری که ۲۴ مولفه درنظر گرفته شد.

وی ادامه داد: مسئله بعدی پیامدهای فرهنگ کار بود. اگر کار در جامعه ارتقاء پیدا کند، رشد اقتصادی و جهش تولید رخ می‌دهد و لذا می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی حل شود.

وی افزود: امروز فرهنگ‌در بخش کار و تلاش تعیین کننده است. فرهنگ کار و مفاهیم فرهنگ کار را باید به صورت عینی به مخاطب القاء کرد تا آن فضای ذهنی در میدان نشان داده شود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۰ مرداد ماه آخرین مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان بود و درحال حاضر دوستان درحال جمع‌بندی آثار برای اختتامیه هستند. ما برنامه‌های فرهنگی هنری داشته‌ایم اما به طور اختصاصی این جشنواره نخستین رویدادی است که در خصوص کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود. از دوستان خود که در این مسیر همراه ما بودند تشکر می‌کنم.

محمد رضا باقری مدیر عامل سوره هنر و دبیر نخستین جشنواره اتقان گفت: اگر ما یک گنجینه‌ای فراهم کنیم اما در پستو بگذاریم ارزش کمتری دارد و هیچ اثری تا به گوش و دیدگان مخاطبان نرسد، دیده نخواهد شد. 

وی ادامه‌داد: هفته پایانی اسفند ما ۱۴۰۲ فراخوان جشنواره صادر و در بخش‌های مختلف اعلام‌شد. آخرین مهلت ثبت نام ارسال آثار به سبب شهادت رئیس جمهور محترم با مقداری جابه‌جایی در تقویم در نهایت ما اختتامیه این جشنواره را در ۲۶ شهریور ماه در حوزه‌هنری خواهیم داشت.

وی افزود: این رویداد فرهنگی هنری مختص اتقان و با موضوع تخصصی کار و رفاه در حوزه هنری برگزار خواهد شد. نشست تخصصی داستان نویسی را در ۲۶ شهریور ماه در سالن صفارزاده خواهیم داشت. افتتاح نمایشگاه عکاسی، کاریکاتور و پوستر، نمایشگاه پوستر، کارتون و عکس را خواهیم داشت. 

دبیر نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان عنوان کرد: در مجموع بیش از ۲هزار و ۵۴۵ اثر در بخش‌های مختلف دریافت کردیم. ۱۷۸ پوستر، ۲۸۵ کارتون، ۹۴۶ تک عکس و ۹۶ مجموعه عکس شامل هزار و یک عکس، ۹۶ طنز، ۱۰۱ شعر، ۲۰۵ داستانک، ۳۳۷ داستان کوتاه، ۲۵ اجرای استندآپ کمدی، ۴۷ تئاتر کوتاه صحنه‌ای و ۶۰ تئاتر خیابانی داشتیم. بیشترین شرکت کنندگان ما از تهران، خرسان رضوی و اصفهان بودند و کمترین شرکت کننده را از استان کردستان داشتیم.

محمدرضا باقری گفت: تعداد آثار راه یافته ۳۷ پوستر، ۶۲ کارتون، ۶۰ تک عکس و ۷ اثر مجموعه عکس در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته خواهند شد‌. ۱۵ اثر داستانک، ۳ اثر شعر طنز، ۵ استند آپ کمدی اجرا و در بخش حلقه رندان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در داوری خیلی از بخش‌ها که حاضر بودم، داوران از برخی از کیفیت‌ آثار ارسالی شگفت زده شدند و خود ما توقع این سطح را نداشتیم. اما الحمدالله هنرمندان ما با اتقان جشنواره اتقان را همراهی کردند‌. 

جشنواره فرهنگی

چکشیان در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: برای شروع جشنواره نه همه حوزه‌های هنری را انتخاب کردیم تا نتوانیم رسیدگی کافی داشته باشیم و نه اینگونه باشد که فقط به یک موضوع بپردازیم.

وی ادامه داد: در جامعه فقر هنری در حوزه کار داشتیم‌. لذا دستورالعمل خانه فرهنگ ها را رسیدگی کردیم‌. در مرحله اول به دنبال این بودیم تا محصولات فرهنگی هنری فاخری برای تولید شود و شناسایی استعدادها انجام گیرد.

دبیر این رویداد فرهنگی گفت: جشنواره را درحالی که قصد برگزاری اختتامیه جشنواره در خردادماه را داشتیم‌ اما اتفاقات باعث تاخیر در برگزاری جشنواره شد. از این حیث که کیفیت کار آسیب نبیند وکارهایی در حوزه‌های دیگر از‌جمله موسیقی و فیلم کوتاه نداشتیم. 

محمدرضا باقری دبیر نخستین رویداد فرهنگی هنری اتقان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص اکران کارها برنامه و اکران‌ها در سطح عمومی منتشر خواهد شد و عموم مردم می‌توانند کارها را تماشا کنند و بازدید از کارها رایگان است. سایر برنامه ها از جمله شب شعر یا در حلقه رندان هم برای حضور عموم آزاد است. ضمن اینکه روزهایی که اکران کارها را داریم جلوه ای از کارها هستند و ان‌شاءالله اکران اصلی نمایش‌ها در کارخانه‌ها و صنوف مختلف خواهد بود. همچنین اینکه جشنواره اتقان طی چه دوره زمانی برگزار خواهد شد وزارت کار است باید تصمیم بگیرد. ممکن است در برخی از مسائل بازنگری رخ بدهد اما در اصل برگزاری جشنواره فرهنگی هنری اتقان تغییری نخواهیم داشت.

در انتهای این‌نشست خبری از پوستر نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان رونمایی شد‌.

 اجراهای صحنه‌ای و خیابانی نخستین جشنواره فرهنگی هنری اتقان از ۲۲ تا ۳۰ شهریور ماه در سالن‌های حوزه‌هنری انقلاب اسلامی روی صحنه می‌روند. 

شایان ذکر است جشنواره «اتقان» یک رویدادی فرهنگی-هنری است که با محوریت ارتقای فرهنگ کار و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ترویج فرهنگ کار، توسط معاونت امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه هنری انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده و نخستین دوره آن در چهار بخش هنرهای تجسمی (پوستر، کارتون و عکس) طنز (شعر، نثر و استندآپ کمدی) شعر (داستانک و داستان کوتاه) و هنرهای نمایشی (تئاتر خیابانی، تئاتر کوتاه صحنه‌ای) در حال برگزاری است‌‌.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار