در هفته‌ اخیر خبر کاهش مساحت تالاب بین المللی شادگان جهت احداث پتروپالایش شادگان با واکنش‌های متعددی از سوی کنشگران محیط زیست رو به رو بود.

براساس گفته کنشگران محیط زیست و خبرهای منتشر شده در فضای مجازی برای ساخت پتروپالایش، ۱۴ هزار هکتار از مساحت تالاب شادگان کم شده و این تالاب مورد هجوم تخریب‌گران قرار گرفته است.

داود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز یکشنبه ضمن تکذیب خبر منتشر شده در خصوص کاهش ۱۴ هزار هکتاری مساحت تالاب شادگان گفت: هیچگونه تغییری در مساحت و محدوده تالاب بین المللی شادگان صورت نگرفته است.

او افزود: اما براساس نامه سازمان آب و برق خوزستان همچنین با توجه به مصوبه دور دوم سفر ریاست جمهوری و مطالعات انجام شده توسط سازمان آب و برق خوزستان، نقشه حریم بستر و حریم کیفی تالاب بین‌المللی شادگان اصلاح و محدوده ذکر شده خارج از محدوده مصوب تالاب بین المللی بوده است.

آقای میرشکار اضافه کرد: در خصوص مجوز احداث پترو پالایش نیز تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای احداث این پتروپالایش صادر نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به اینکه آیا در طرح اخیر مطالعات بازنگری تالاب از حد و بستر تالاب کم شده است یا خیر توضیح داد: وفق قوانین و مقررات، وظیفه تعیین حد و حریم بستر تالاب‌ها با وزارت نیرو است که بر اساس مطالعات سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص حریم و بستر تالاب مورد بازنگری قرار گرفت.

براساس این گزارش تالاب بین‌المللی شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ثبت‌شده در فهرست تالاب‌های بین‌المللی (رامسر سایت) با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار مساحت در جنوب خوزستان قرار دارد که معیشت حداقل یکصد هزار نفر از اهالی، وابسته به آن است. این تالاب که از ۱۹۹۳ در فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (مونترو) قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار