آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ایران در مسیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دخالت می‌کند، ادعایی که هیچ سندی ندارد.

کمتر از ۳ ماه به انتخابات آمریکا زمان مانده و حاشیه‌های این انتخابات شرایط سختی را برای دولت کنونی این کشور و مسئولان آمریکایی ایجاد کرده است؛ از آشکار شدن دروغ‌ها و کاستی‌های عمیق در حکومت آمریکا و مشکلات داخلی این کشور تا داستان‌های مربوط به جنگ اوکراین و حمایت همه جانبه آمریکایی‌ها از صهیونیست‌ها در نوار غزه و  کشتار مردم بی گناه در فلسطین؛ اینها بخشی از چالش‌های آمریکایی‌ها در زمان فعلی نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آنها است.

با خداحافظی بایدن از حضور در ادامه مسیر انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب کامالا هریس دو رگه و سیاهپوست به نظر می‌رسید که حاشیه‌های داخلی انتخابات آمریکا را بکاهد، اما آمریکایی‌ها باز هم مانند سال‌های اخیر سعی در عوض کردن بازی آن هم با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود و انتشار دروغ برای بهبود شرایط خود هستند، دروغی مانند دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری‌شان و حتی ترور ترامپ، دروغ‌هایی که البته هیچگاه مدرکی دال بر درست بودن آنها ارائه نشده و تنها به مطرح کردنشان اکتفا کرده‌اند.

دادستان کل آمریکا  اخیرا در اظهاراتی مدعی شدت گرفتن «حملات ایران برای تاثیرگذاری» بر کارزار‌های انتخاباتی آمریکا شد. او در سخنان خود با طرح اتهاماتی علیه ایران، روسیه و چین ابتدا به روسیه حمله‌ور شد و گفت: حلقه درونی پوتین به شرکت‌های روابط عمومی روسی دستور داده تا اطلاعات نادرست را به عنوان بخشی از برنامه تأثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تبلیغ کنند. شبکه آر تی و کارکنان آن طرحی را برای شرکت مستقر در تنسی برای انتشار محتوای مطلوب برای دولت روسیه اجرا کردند.

مریک گارلند همچنین با اتخاذ موضعی علیه سه کشور چین، روسیه و ایران مدعی شد و گفت: ما در برابر تهاجم و تلاش‌های روسیه، چین یا هر بازیگر خارجی دیگری همچون ایران که در پی مداخله در انتخابات ما هستند بی واکنش باقی نخواهیم ماند و بی‌امان با آن کشور‌ها مقابله خواهیم کرد. وی در آخر، بدون ارائه هرگونه سندی گفت: در برابر تلاش‌های تهاجمی فزاینده ایران برای تأثیرگذاری بر کارزار‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هشدار می‌دهم.

همچنین، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در گزارشی اعلام کرد: در حال انجام تحقیقات درباره ادعا‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ مبنی بر هک اسناد او توسط ایران است. در همین راستا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، ادعا‌ها درباره نقش تهران در هک کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را رد و تأکید کرد: دولت ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران  بار‌ها  اعلام کرده تهران  هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد؛ چرا که موضوع انتخابات آمریکا مسئله داخلی در این کشور است.

پیش از ادعای هک و سرقت برخی از مکاتبات داخلی ستاد انتخاباتی ترامپ، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا درباره  ترور ترامپ و نیز برهم زدن انتخابات و تأثیرگذاری منفی تهران بر کمپین‌های انتخاباتی این نامزد حزب جمهوری‌خواه، اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران زده بودند.

نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا در بیانیه خود رسما ایران را عامل عملیات هک و انتشار اطلاعات ستاد انتخاباتی ترامپ دانسته اند که این ستاد در اوایل ماه جاری میلادی خبر آن را علنی کرد. این تاکتیک‌ها مشابه نفوذ روسیه به کمیته ملی دموکرات‌ها در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده و تنها بخشی از تلاش‌های ایران برای نفوذ در انتخابات آمریکا در کنار یک کمپین گسترده‌تر انتشار اطلاعات غلط با هدف پاشیدن بذر اختلاف در میان رای دهندگان آمریکایی است.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادعای آمریکایی‌ها در ارتباط با دخالت ایران در انتخابات این کشور اظهار کرد: در همه دنیا اینگونه است که دادستان مقام قضایی بوده، بنابراین اظهاراتش بر مبنای موثر سیاسی نیست و باید بر اساس مستندات حرف بزند و باید مستندات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر ادعایی مطرح می‌شود باید مدرک وجود داشته باشد، نمی‌دانیم که این دادستان آمریکا مدارک دارد  یا خیر؟ اگر دارد  باید ارائه دهد و اگر ندارد باید فرض را بر این گذاشت که بدون مدرک می‌گوید.

وی افزود: دفتر ایران در سازمان ملل در نیویورک عنوان کرد اگر مدرکی دارند دال بر این که ایران دخالت می‌کند  و یا این که ادعا کردند ایران پشت قضیه ترور نا موفق ترامپ بوده باید مدرک را ارائه کنند و مشخص شود که منظورشان چیست؟ دخالت یک موضوع و واژه بسیار بزرگ است و یعنی خیلی از موارد را در برمی گیرد. قانونی و غیر قانونی و آشکار و غیر آشکار فیزیکی و یا به شکل دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در انتخابات تاثیر گذار باشد و باید صبر کنیم و ببینیم که منظور آمریکایی‌ها چه بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید ببینیم که منظور ما از دخالت چیست، مثلا اگر آگاهی بخشی درباره مسائل انتخاباتی و نظام انتخاباتی آمریکا و معایب آن باشد و یا حتی اطلاع رسانی درباره انتخابات این کشور آیا می‌تواند به نوعی دخالت محسوب شود؟ مثلا اگر یک جریان سیاسی و کانالی در فضای مجازی عنوان کند که در انتخابات آمریکا تقلب صورت گرفته یا آن که  ترامپ فلان کار را کرده یا مثلا در آمریکا هر فرد یک رای ندارد برای آن که در آن جا انتخابات الکترال است و یا هر فردی با رای اقلیت می‌تواند رئیس جمهور شود   اینها اگر مطرح شود آمریکایی‌ها می‌توانند بگویند در انتخابات داخلی ما دخالت کردند و پایه‌های دموکرالسی را در کشور ما تضعیف می‌کنند.

وی اظهار کرد: اما این که با حملات سایبری و اخلال در شمارش آرا داشته باشیم و یا صندوق‌های رای را از کار بیاندازیم و اینها چیزی است که هیچ مدرکی را درباره این قضیه مطرح نکرده اند. این موضوعات را درباره دشمنانشان می‌گویند. طبیعی است که نمی‌گویند آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها این کار را کردند، می‌گویند ایران و روسیه و چین و کره شمالی این کار را کردند جون رقبا و مننتقدین و دشمنانشان را همین کشور‌ها می‌دانند.

خبرنگار: محمدحسین نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
برق نداریم جهرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
خنده دارره
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۴۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
کدام پشت پرده یک امر بدیهی و مانندروز روشن است که اولین ان در بعد ازپیروزی انقلاب به وقوع پیوسته که با ازادی گروگان های امریکایی در تهران بو قوع پیوسته و مانع حوزه دمکرات ها در کاخ سفید و باز هم ۴ سال بعد با ازادسازی گروگان های امریکایی در لبنان دست دمکرات ها را از کاخ سفید کوتاه کرده این روند اینک با حضور تاثیر گذار جبهه مقاومت در خیابان های امریکا در حال وقوع است و می روند باز هم تاثیری به مراتب وحشتناک تر از دوره های قبل بر انتخابات امریکا داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
اگر ایران میتوانست در انتخابات دخالت کند در انتخابات حسن روحانی دخالت میکردیم که کشور را به نابودی کشاند
آخرین اخبار