ویس‌کرمی گفت: تعاون راه حل نجات اقتصاد کشور است و ما در این زمینه تکلیف داریم و باید به جای تمرکز بر نقاط ضعف تعاون به نقاط قوت آن بپردازیم.

حامد ویس‌کرمی عصر شنبه در نوزدهمین جشنواره معرفی و تجلیل از تعاونی‌های برتر استان خراسان رضوی افزود: اقتصاد کشور به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می‌شود و آن بخش از اقتصاد که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌گردد مردمی است اما تفاوتی که بخش خصوصی با تعاون دارد این است که در بخش تعاون مردم می‌توانند هم مالکیت سرمایه و هم مدیریت و عاملیت و نظارت بر آن را یک جا در کنار هم بر عهده گیرند.

وی ادامه داد: بخش تعاون ظرفیت توسعه کشور را دارد و رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص فرمودند که تعاون به عنوان یک راه حل اصلی‌ترین، منطقی ترین و بنیادی ترین کاری است که می‌شود برای استقرار عدالت در کشور انجام داد و این بخش نیز می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد.

وی گفت: تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است و اگر بنا باشد اقتصاد کشور را به سمت مردمی سازی سوق دهیم و نقش مردم در اقتصاد کشور را ارتقا ببخشیم ناگزیر هستیم به سمت تعاون و توسعه اقتصادی تعاون حرکت کنیم.

ویس کرمی با بیان این که در بخش تعاون با چالش‌هایی رو به رو هستیم اما این معنایش ضعف و ناکارآمدی بخش تعاون نیست افزود: تعاون بخش اقتصادی فعال ، پویا و مردم نهاد است که امروز می‌توانیم به عنوان راه حل عملیاتی و علمی در عرصه‌های اجتماعی فرهنگی، سیاسی و تمامی مسایل کشور از آن بهره بگیریم و  اگر سیاستگذار جایی درست عمل  نکرد یا اعضای تعاون از این ظرفیت به خوبی بهره نگرفتند دلیل بر ناکارامدی و ضعف تعاون نیست.

وی ادامه داد: در سایر کشورها از تعاون برای حل مسایل کشور به خوبی استفاده می‌شود به عنوان مثال در آمریکا ۷۷ هزار مگاوات برق توسط تعاونی‌های روستایی این کشور تولید می‌شود و یا در کشور ایتالیا قدرتمندترین اکوسیستم مربوط به تعاون به شمار می‌رود و اقتصاد ایران نیز این ظرفیت را دارد که از تعاون مبتنی بر فرهنگ دینی و اجتماعی و بر اساس همدلی مردم استفاده کند.

وی بیان کرد: هم اینک در مساله برق در کشور با ناترازی مواجه هستیم و فعالان کسب و کارها با این مشکل در حال دست و پنجه نرم کردن هستند که این مشکل با مدل تعاونی‌ها قابل حل است و کسب و کارها می‌توانند گرد هم جمع شوند و یک تعاون نیروگاهی از محل انرژی های تجدیدپذیر تشکیل دهند تا ناترازی برق در کشور کاهش پیدا کند و نیازهای این حوزه رفع شود و در کنار آن نیز دولت برق مازاد این تعاونی را خریداری کند.

ویس کرمی با بیان اینکه تعاون یک چتر عظیم گسترده بر روی همه اقتصاد کشور است افزود: بایستی شبکه سازی تعاونی‌ها را حل و زنجیره‌های ارزش را در تعاونی ها ایجاد کنیم و آنها در قالب شهرک‌های تخصصی بخش تعاون، در کنار هم قرار بگیرند و هزینه تولید را کاهش دهند ومواد اولیه را با هزینه‌های قابل قبول تامین نمایند.

وی با تاکید بر این که شبکه سازی در بخش تعاون را بایستی فعال کرد و فعالان حوزه کسب و کار در کنار هم قرار گیرند ادامه داد: تعاون بایستی از عمق اقتصادی و بهره‌بری بالایی بهره‌مند باشد و با تکنولوژی روز جلو برود و با مدل‌های اقتصادی پیش برود و بایستی مدل‌های اقتصادی مختلف را به مردم برای حل مسائل نشان داد که این موضوع اکنون در دستور کار قرار گرفته‌است.

ویس‌کرمی ادامه داد: نخستین توصیه‌ام به فعالان کسب و کار و تولید این است که متکی به خود باشند و منتظر دریافت تسهیلات از سوی دولت نباشند اگرچه دولت وظیفه دارد تامین مالی را انجام دهد.

وی افزود: قبلا ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل خطوط اعتباری ۲ هزار و سه هزار نیز به تعاونی‌های خراسان رضوی اختصاص داده شده که یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن به مرحله پرداخت رسیده که این تسهیلات یارانه‌ای است و کسانی که طرح‌شان به مرحله بهره‌برداری رسیده باشد و شرایط برخورداری از یارانه را داشته باشند و تعداد اعضای آن‌ها مشخص و میزان اشتغال آن محقق شده باشد ۱۴ درصد نرخ یارانه آنها کاهش پیدا می‌کند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که امسال نیز سه هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال نیز از محل خط اعتباری بانک توسعه و تعاون برای تعاونی‌های استان خراسان رضوی اختصاص یافته است ادامه داد: قول مساعدت می‌دهم که اگر تعاونی‌ها این اعتبار را جذب کنند مبلغ دیگری به عنوان تهسیلات به استان خراسان رضوی اختصاص دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.