عضو انجمن غلات گفت: خوداتکایی دانه‌های روغنی تابع عواملی همچون نحوه برخورد کشت، توجه و دقت به به‌زراعی و توسعه آبیاری مدرن است.

محمدرضا مرتضوی، عضو انجمن صنفی آردسازان ایران در نشست خبری امروز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت واردات دانه‌های روغنی و راهکار‌های رسیدن به خوداتکایی در برنامه هفتم گفت: بنابر آمار سالانه در حوزه دانه‌های روغنی، روغن خام، کنجاله سویا، جو و ذرت ۱۷ تا ۱۸ میلیون تن غلات وارد می‌شود که با توجه به میزان زمین، کشت و نوع بهره برداری از آب چنانچه تغییرات گسترده‌ای در انقلاب سبز رخ ندهد، کماکان واردکننده هستیم.

به گفته او، سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن غلات بسته به سال‌های زراعی مختلف وارد می‌شود. اکنون ۷ میلیون تن نسبت به سال‌های قبل گندم کمتری وارد کردیم.

مرتضوی ادامه داد: نحوه برخورد کشت، توجه و دقت به به‌زراعی، انتخاب بذر مناسب، آبیاری مدرن، یکپارچه سازی کشت و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها در تحقق خوداتکایی اثر گذار است. به نظر بنده در ۱۰ سال آینده در بهترین شرایط میزان واردات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تن کاهش می‌یابد.

عضو انجمن صنفی آردسازان نیاز به کار گسترده در اصلاح بذر، استفاده به موقع و دسترسی آسان به کود و سموم مرغوب و برداشت صحیح محصول در قالب انقلاب سبز را از جمله عوامل کاهش وابستگی به واردات دانست.

او گفت: ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی پیرامون کشور‌های بزرگ تولیدکننده غلات قرار دارد و از طرفی نیاز چند میلیونی کشور‌های حاشیه خلیج فارس فرصت استثنایی فراهم کرده که راه استفاده از این فرصت حداکثری این است که در استراتژی مناسب ۱۰ ساله خود را آماده کنیم.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار