نایب رییس اتحادیه نانوایان کرمانشاه به افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در استان اشاره کرد و گفت: این رشد قیمت برای سهم پرداختی مردم است و سهم یارانه دولت برای نانوایی‌ها افزایشی نداشته و به همان میزان قبل است.

فریبرز عزیزی نایب رییس اتحادیه نانوایان کرمانشاه گفت: دولت در گذشته ۴۰ درصد قیمت نان را به صورت یارانه پرداخت می‌کرد، اما چون امسال این سهم افزایش پیدا نکرد؛ باوجود اینکه ۲۵ درصد به قیمت نان اضافه شد، اما در عمل برای نانوایی‌ها ۱۵ درصد افزایش محسوب می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال برای نان سنگک نوع یک که با آرد یارانه‌ای پخت می‌شود قیمت قبل هزار و ۸۰۰ تومان و برای نان سنگک نوع ۲ که مخلوط آرد یارانه‌ای و آزاد است قیمت ۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده بود و دولت نیز ۷۲۰ تومان یارانه پرداخت می‌کرد، اما حالا قیمت‌ها به ترتیب ۲ هزار و ۲۵۰ و ۲ هزار و ۸۷۵ تومان شده ولی یارانه قبلی تغییری نکرده است.

عزیزی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت نان باعث افزایش کیفیت نیز می‌شود؟ گفت: اولین موضوع در کیفیت نان موضوع خواب گندم است که باید حدود سه ماه باشد یعنی گندمی که برداشت می‌شود تا سه ماه در شرایط مناسب در سیلو‌ها خواب داشته باشد و سپس به آرد تبدیل شود که متاسفانه در فصل برداشت گندم (تابستان) این فاصله زمانی کم است.

وی ادامه داد: با خواب کافی گندم می‌توانیم برای مهر ماه آرد با کیفیت تری تحویل بگیریم هرچند خود شرایط حاصلخیزی مزرعه، نوع گندم کاشته شده، شرایط نگهداری در سیلو و حتی کیفیت تولید کارخانه‌های آرد و نوع پخت در نانوایی بر روی کیفیت نهایی نان موثر است.

عزیزی بیان کرد: با فرض اینکه در نهایت یک نان با کیفیت هم تولید بشود حتی نوع خنک کردن و نگهداری آن مهم است چراکه در مرحله آخر باعث می‌شود یک نان با کیفیت سر سفره داشته باشیم.

نایب رییس اتحادیه نانوایان کرمانشاه همچنین به تاثیر افزایش قیمت نان بر تخلف نانوایان اشاره کرد و گفت: تجربه ثابت کرده زمانی که قیمت نان افزایش پیدا می‌کند تا ۶ ماه میزان تخلفات نانوایی‌ها کاهش پیدا می‌کند به عنوان مثال نانوایی‌ها از مخمر و کارگر ماهر استفاده می‌کنند.

عزیزی افزود: برای اینکه نانوایی‌ها بهانه‌ای برای کاهش کیفیت نان نداشته باشند ارزیابی ما لزوم افزایش ۷۰ درصدی قیمت نان را مشخص کرده بود، اما می‌بینید که فقط ۲۵ درصد (افزایش) داشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.