دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از ورود دادستانی به موضوع صیانت از آثار باستانی در گذر تاریخی «کمر زرین» اصفهان خبر داد.

 ‫گذرِ تاریخی کمر زرین در یکی از کهن‌ترین نقاط اصفهان و در نزدیک مسجد «جامع عتیق» این شهر قرار دارد؛ یافته‌های باستان‌شناسی در این گذر از پیش از اسلام تا دوره قاجار قابل ردیابی است و بررسی درباره قدمت آثار کشف شده در آن همچنان ادامه دارد.

سید محمد موسویان روز شنبه در جلسه بررسی وضعیت آثار تاریخی اصفهان در دادگستری اصفهان گفت: با توقف عملیات عمرانی در گذر کمر زرین، پیش بینی و اجرای طرحی با هدف حفظ آثار تاریخی در کنار تسهیل عبور و مرور شهروندان ضروری است.

وی اظهار کرد: مقرر شده است اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری اصفهان نسبت به تهیه طرحی با هدف حفظ آثار تاریخی کاوش شده در این محل در کنار تسهیل عبور و مرور شهروندان، اقدام و طرح یاد شده را به دبیرخانه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه دادستانی ارسال کنند.‬
دادستان اصفهان تصریح کرد: با تایید طرح مذکور، شهرداری باید در سریعترین زمان نسبت به اجرای آن با نظارت سازمان بازرسی استان اصفهان اقدام کند.‬
‫این مقام قضایی گفت: اقدام لازم برای حفظ ایمنی ابنیه مجاور این محور در مراحل اجرای طرح با حضور کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی انجام خواهد شد.‬

موسویان همچنین تاکید کرد: موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار دادستانی مرکز استان اصفهان قرار دارد و با هر گونه ترک فعل در این حوزه برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه ‬دستگاه قضایی استان اصفهان پیگیر مطالبات عمومی در موضوع میراث فرهنگی است، افزود: پاسداشت میراث فرهنگی یکی از مصادیق حقوق عامه است.

گودبرداری برای ایجاد گذر کمر زرین در یکی از کهن‌ترین مناطق شهر اصفهان و در نزدیکی مسجد جامع عتیق یکی از پروژه‌هایی بود که در زمستان سال گذشته به مشهود شدن شواهدی از ۲ سازه معماری و آبی منجر شد و با هشدار باستان شناسان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، عملیات ایجاد این گذر را متوقف کرد.

پس از آن، عملیات باستان‌شناسی شهری در گذر کمر زرین با توافق بین پژوهشگاه میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد.

متولی این عملیات باستان‌شناسی شهری، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و مجری آن دانشگاه هنر است و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیش می‌رود.

تاکنون در این عملیات، آثاری مانند یک سازه آبی منقوش متعلق به دورانِ پیش از حمله مغول به اصفهان، یک کوره سُفال، یک سازه معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی و دیواره‌های سنگی و کف‌های آجر فرش احتمالا سلجوقی کشف شده است.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی یکی از قطب‌های گردشگری ایران است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار