مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: امسال مالیات بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در این استان صفر شد.

داریوش سرخانی مقدم با اشاره به معافیت مالیاتی بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در استان اردبیل، گفت: امسال از ۶۰ درصد اصناف در این استان هیچ مبلغی به عنوان مالیات اخذ نشد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با بیان اینکه امسال برای ۱۶۷ هزار مودی در نقاط مختلف استان اردبیل، محاسبه مالیاتی انجام شد، افزود: از این تعداد مالیات ۸۰ هزار مودی از ابتدا صفر شد و نیازی برای مراجعه به اداره امور مالیاتی نداشتند، ۲۳ هزار مودی اظهار نامه مالیاتی و ۴۷ هزار مودی فرم تبصره ۱۰۰ دادند و بیش از ۱۵ هزار مودی نیز هیچ واکنشی به محاسبه مالیاتی از طرف این اداره نشان ندادند.

او با بیان اینکه سهم استان اردبیل امسال از درآمد‌های مالیاتی ۴۶ هزار میلیارد ریال تعیین شده است، گفت: در پنج ماه امسال ۱۶ هزار میلیارد ریال مالیات در این استان وصول شده است و امیدواریم با همکاری فعالان اقتصادی سهم تعیین شده برای استان امسال نیز مانند سنوات گذشته تحقق یابد.

سرخانی مقدم افزود: ۶۰ درصد مالیات در استان اردبیل به روش مستقیم و ۴۰ درصد نیز به روش غیرمستقیم وصول می‌شود، اما با توجه به ۱۰ درصد شدن مالیات ارزش افزوده تلاش می‌شود وصول مالیات مستقیم در استان از ۶۰ درصد به ۵۰ درصد و سهم مالیات غیرمستقیم هم به ۵۰ درصد برسد.

او با تاکید بر این که پایه‌های مالیاتی صرفا مشاغل نیست، گفت: درآمد‌های مالیاتی از طرق مختلف از جمله از اشخاص حقیقی و حقوقی، ارثیه، مالیات ارزش افزوده و مصرف و شماره‌گذاری خودرو وصول می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل ادامه داد: از کل مالیات‌های وصولی استان ۱۲ درصد مربوط به مشاغل، ۲۵ درصد مالیات بر درآمد حقوق بخش خصوصی و عمومی، ۴۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۱۸ درصد نیز از سایر موارد تامین می‌شود.

او با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد مودیان در این استان ۵۰ هزار مودی بود، گفت: این تعداد در سه سال اخیر به ۱۶۷ هزار مودی (مشمول و غیر مشمول دریافت مالیات) در استان افزایش یافته است.

سرخانی مقدم با اشاره به وجود بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه کارتخوان (پوز) در استان اردبیل، افزود: حدود ۳۰۰ هزار از این دستگاه‌های کارتخوان فعال و حدود ۲۰ هزار دستگاه کارتخوان نیز غیر فعال است.

او اظهار کرد: در راستای تحقق عدالت مالیاتی و ساماندهی دستگاه‌های پوز، برای هر دستگاه پوز یک پرونده مالیاتی جدید باز شده و با تشدید نظارت‌ها دستگاه‌های پوز بی‌هویت و فاقد پرونده مالیاتی غیرفعال شده است.

سرخانی مقدم با بیان اینکه سیاست سازمان امور مالیاتی کم کردن شکاف مالیاتی است، گفت: بر این اساس مالیات از فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات و داده‌های حاصل از تراکنش حساب‌های بانکی، دستگاه‌های کارتخوان و اطلاعات حساب‌های بانکی اخذ می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با اشاره به تحولات سه سال اخیر در نظام مالیاتی، افزود: پایدارترین و سالم‌ترین درآمد مالیات است و در سال‌های اخیر شفافیت در امور مالیاتی افزایش یافته به‌ویژه در مقوله‌هایی همچون ارزش افزوده، گردش دستگاه‌های کارتخوان و گردش بانکی روند اقدامات بهبود یافته است.

به گفته او، استفاده از حساب اجاره‌ای و قرار دادن کارتخوان خود در اختیار دیگران تخلف و جرم محسوب می‌شود و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

سرخانی مقدم افزود: فعالان اقتصادی و اصناف برای جلوگیری از اجحاف در پرداخت مالیات باید حساب‌های مربوط به پرونده تجاری و مالیاتی خود را از حساب‌های عادی و شخصی خود جدا کنند تا مشمول دریافت مالیات نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۴۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
چرا فقط باید از کارمند بی چاره مالیات بگیرید؟